مترجم و مولف كتاب «ايمان و تجدد» در انتخاب مقالات و نگارش اين اثر رويكردي سنتگرايانه را دنبال ميكند. به گقته سليماني، سنتگرايي از ابتداي تمدن بشر وجود داشته است، اما پيروان آن در مواجهه با چالشهاي معنوي عصر مدرن بر فعاليتهايشان افزودند._
به گفته وي، اين اثر هشت فصل را دربر ميگيرد كه هريك به طور متناوب شش تا هشت مقاله را شامل ميشوند. مطالعات ديني، عرفان و تصوف، حكمت، هنر ديني، پيامآوران معنا، علم و دين، معنويت و مسايل عصر مدرن عناوين برخي از اين فصلهايند.
وي سنتگرايي را رويكرد غالب در مقالات تاليفي و ترجمهاي كتابش دانست و گفت: نويسندگان هر يك از مقالات، نمايندگان سنتگرايي در دين و آيين خود به شمار ميآيند. يك فصل از اين اثر به سنت، سنتگرايي و سنتگرايان ميپردازد.
سليماني خود را يكي از علاقهمندان به سنتگرايي معرفي كرد و گفت: ميتوانم ادعا كنم كه تا حدودي پايبند اين مكتبم و به همين دليل است كه تاليفات ترجمههايم به اين موضوع معطوف شدهاند.
وي سنتگرايي را انديشهاي ريشهدار برشمرد كه از ابتداي تاريخ بشريت جريان داشته است و گفت: برخي از مقالات تاليفي كتاب به غزالي، ابنسينا، تفسير اسلامي و موسيقي مذهبي از دريچه سنتگرايي اختصاص دارند.
سليماني يادآور شد: سنتگرايان به وحدت جوهري اديان معتقدند و بر اين باورند كه ذات وجود آنها يكي است. سنتگرايي واكنشي به چالشهاي معنوي عصر جديد نيست، اما به دليل همين چالشها، در عصر جديد نمود بيشتري يافت.
اين نويسنده و مترجم ادامه داد: طرفداران سنتگرايي در اين عصر از فراموش شدن باورهايشان به هراس افتادند و بنابراين بر فعاليتهايشان افزودند. آنان اصطلاحات و عقايدي نظير مدرنيزم و پستمدرنيزم را قبول ندارند و به مشعلي در حكمت خالده معتقدند كه بايد آن را روشن نگاه داشت و نسل به نسل منتقل كرد.
كتاب «ايمان و تجدد» در 760 صفحه به تازگي از سوي انتشارات علم منتشر شده است.
نظر شما