اشرفزاده در گفتوگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: در درجه نخست خیام به عنوان یک دانشمند در حوزه علوم ریاضی، جبر، مثلثات و نجوم است و تقویم جلالی را تدوین کرد. همچنین فیلسوف برجستهای است. شاید علت برخی از مخالفتها با خیام در زمان خودش همین فلسفهدانی او بوده است.
وی با تاکید بر شعر و شاعری به عنوان دیگر ویژگی خیام ادامه داد: خیام با رباعیاتش در ایران و جهان مشهور شده است. از سال 1330 به بعد خیامشناسی آغاز میشود. نخستین کارهای شاخص در این حوزه توسط محمدعلی فروغی و قاسم غنی صورت میگیرد.
وی در ادامه توضیح داد: از حدود اوایل قرن 18 در اروپا رباعیات خیام ترجمه و معرفی شدند. یکی از بهترین ترجمههای این رباعیات که با استقبال گستردهای نیز روبرو شد، ترجمه فیتز جرالد بود.
اشرفزاده به روز بزرگداشت خیام در تقویم ملی اشاره و تشریح کرد: به مناسبت این روز هر سال مراسم بزرگداشتی برگزار میشود و پژوهشگران تحقیقات جدیدی را که در این زمینه انجام دادهاند ارائه میکنند. اما حقیقت این است که این مراسم نباید منحصر به یک روز باشد.
وی تاکید کرد: بهتر است دانشمندان و پژوهشگران با همکاری یکدیگر آثار اصلی خیام در حوزههای ریاضی، فلسفه و نجوم را واکاوی، شرح، ترجمه و تصحیح کنند و در دسترس مخاطبان قرار دهند.
این استاد زبان و ادبیات فارسی بار دیگر از خیام به عنوان یک دانشمند ایرانی یاد کرد و توضیح داد: از آنجا که در حال حاضر مثلثات خیامی در دانشگاهها بحث و بررسی میشود و حتی برخی از مسائل مطرح شده از سوی خیام در حوزه نجوم و کیهانشناسی هنوز بحثهای جدید این زمینه اند، بزرگداشت خیام نیابد تنها به یک روز محدود شود.
وی در پایان یادآور شد: خیام را نباید تنها به رباعیاتش محدود کرد بلکه او دانشمندی است که رباعی هم سروده است. بنابراین اختصاص یک مجمع یا پژوهشکده برای گردهمایی پژوهشگران مختلف درباره آثار گوناگون خیام لازم است.
چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۷
نظر شما