مجموعه «ليليهاي ليبرال» شامل بيست و هشت عزل و سي و چهار شعر در قالب نو است،که به گواه مولف، آنچه ميخواهد به جاي مقدمه بنويسد؛ تاملات و پرسشهايي است که در ساليان اخير درباره مفهوم عشق و انواع و اطوار آن داشته است يا در اين کتاب و آن جريده خوانده و ديده و در اينجا صورتبندي کرده است.
سومين مراسم رونمايي دفتر شعر، غزلها و نوسرودههاي «ليليهاي ليبرال»که به گفته مولف آن سيد عبدالحميد ضيايي به ستايش عشقهاي زميني ميپردازد با حضور سعيد بيابانکي و عبدالجبارکاکايي به همت انجمن فرهنگي ايران زمين به نقد و بررسي گذاشته شد و علاوه بر خواندن برخي از اشعار اين دفتر به پرسشهاي حاضران پاسخ داده شد.
اين مجموعه شامل بيست و هشت عزل و سي و چهار شعر در قالب نو است که به گواه خود وي، آنچه ميخواهد به جاي مقدمه بنويسد؛ تاملات و پرسشهايي است که خود در ساليان اخير درباره مفهوم عشق و انواع و اطوار آن داشتهام يا در اين کتاب و آن جريده خوانده و ديده و در اينجا صورتبندي کردهام.
در مقدمه اين اثر از زبان نگارنده آمده است: «ليليهاي ليبرال»، نامي که بر اين دفتر شعر نهادهام، در نگاه نخست ترکيبي متناقض نما به ديد ميآيد و گونهاي از ستيز ناسازها و مفهومهاي نا همگون در آن ميتوان يافت؛ از سويي ليلي، نماد عشق انحصاري و اسطورهاي به شمار آمده و از سويي ليبرال، صفتي که بيانگر تنوع و تکثر در دوست داشتن و عشقورزي است.
سعيد بيابانکي در مراسم رونمايي از اين اثر درباره تفاوتهاي دفتر حاضر با ساير آثار چاپ شده در اين گروه گفت: يکي از نکات بسيار بارز و قابل توجه در اين کتاب مقدمه عالمانه و هوشمندانه آن است و معمولا رسم است که مقدمه را ديگران مينويسند اما اين مقدمه داري جنسي متفاوت است، خود شاعر آن را نگاشته و دغدغههاي خود را در باره ماهيت عشقهاي کلاسيک و مدرن در آن آورده است.
وي افزود: در ميان تمام اشعار اين کتاب که در دو قالب کلاسيک و نو سروده شده مفهوم واحدي در جريان است و اين همان «عشق» است. اما اين «عشق» از نوع ادبيات اسطورهاي و عرفاني غير قابل دسترس و «معشوق» آن داراي چهرهاي مبهم نيست بلکه عشقي ملموس است، زبان انتخاب شده در نگارش اين مجموعه زباني بسيار متعادل است که در هم در برگيرنده مفاهيم سنتي عشق است و هم با مفاهيم نو هم پوشاني دارد.
عبدالجبار کاکايي پس از خواندن يکي از اشعار اين مجموعه و تحسين آن گفت: نام کتاب «ليليهاي ليبرال» علي رغم مفهوم متناقض نمايي که دارد، داراي موسيقي عروضي دلنشيني است که از نقاط قوت کتاب به شمار ميرود و اين «ليليهاي ليبرال» بيش از اينکه موضوع کتاب باشند، مخاطب آن به شمار ميروند و مولف قصد داشته تا به آنها شيوههاي عشق واقعي را بياموزد.
کاکايي درباره منحصر به فرد بودن اين کتاب به استحکام زبان، قدرت انتقال مفهوم و حضور منطق شاعرانه اشاره کرد و گفت: اين منطق گاهي آموزشي، گاهي فلسفي و گاه ذوقي ميشود اما اين توازن در کل مجموعه گاهي به نفع القا مفاهيم عقلاني و فلسفي به هم ميخورد و همين امر باعث ميشود مخاطب اين شعرها گروههاي دانشگاهي و مکانهاي آميخته با سنن فلسفي باشد تا محيطهاي عمومي.
ضيايي نيز در اين مراسم گفت: اين کتاب بيش از آنکه رساله شعر باشد براي خود من نوعي حديث نفس و مکالمهاي دروني بوده، مکالمه دروني که گاهي با صداي بلند بيان شده و آنها را نوشتهام. بيشتر از آنکه دغدغه شعر گفتن داشته باشم در اين کتاب دغدغههاي «اگزيستانسي» براي من مهم بوده به خصوص در باب «عشق».
وي افزود: برخلاف نظريات رايجي که «عشق» را به دو گروه «مجازي» و «حقيقي» تقسيم ميکنند به جد اعتقاد دارم، چيزي به نام «عشق مجازي»وجود ندارد، يا «عشق» هست يا نيست. اگر فرايندي به انسان آرامش دهد، خوشخويي و مهرباني هديه کند، «عشق» هست و اگر اين صفات را به ما ندهد «عشق» نيست و فرايندهايي که باعث ايجاد پراکندگي، گرسنگي، پريشاني و کج خلقي و سختگيري به ديگران ميآورند «عشق» نيستند حتي اگر عشق به خداوند باشد.
وي در پايان گفت: در اين کتاب سه، چهار نظرگاه بيان شده است، در برخي اشعار همان نگاه افسانهاي اسطورهاي ستايش شده، در برخي اين نگاه کوبيده ميشود، در بعضي ديگر از «ليليهاي ليبرال» دفاع ميشود و در پارهاي از آنان گلايه ميشود. كاكايي در توضيح اين رويه گفت: اما محور اين واکنش در واقع ناتواني و عجز انسان در شرايطي است که جز اين عشقها راهي جز رسيدن به معشوق ندارد.
نظر شما