پنجشنبه ۹ تیر ۱۳۹۰ - ۱۵:۲۲
نگهداری خاطرات 10 هزار نفر بازمانده جنگ در كتابخانه موزه هیروشیما

كوييچيرو مائدا گفت: خاطرات حدود 10 هزار نفر از بازماندگان بمباران اتمي هيروشيما در كتابخانه موزه صلح این شهر نگهداري مي‌شوند. بخش ديگري از منابع اين كتابخانه را آثار مرتبط با بمب‌هاي اتمي و سلاح‌هاي شيميايي شامل مي‌شوند كه اغلب رويكرد علمي دارند./

كوييچيرو مائدا، رييس موزه صلح هيروشيما كه با هدف حضور در مراسم افتتاح موزه صلح تهران به ايران آمده، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، اظهار داشت: موزه صلح هيروشيما حدود 10 سال پس از بمباران اتمي اين شهر (1955) و با هدف حفظ و نگهداري اسناد به جا مانده از كشته‌شدگان هيروشيما تاسيس شد.

وي با اشاره به انتقال وسايل شخصي به جا مانده از مردم هيروشيما مانند كتاب به موزه صلح، ادامه داد: در موزه صلح هيروشيما، جريان انفجار بمب اتمي آمريکا در اين شهر به طور کامل به تصوير کشيده شده و بازديد کنندگان، هيروشيما را قبل و بعد از انفجار مي‌بينند.

مائدا درباره وجود برخي ديوار نوشته‌ها در ساختمان‌هاي مختلف شهر هيروشيما گفت: در لحظه بمباران اتمي شهر در تاريخ 6 آگوست 1945 مردم به نقاط مختلف فرار و خانواده‌هاي خود را گم كردند. آن‌ها روي ديوارهاي ساختمان‌هايي كه به آن‌ها پناه برده بودند، نوشته‌هايي را به عنوان يادداشت براي خانواده خود ثبت كرده‌اند كه اين آثار امروز به همان شكل نگهداري شده‌اند.

رييس موزه صلح هيروشيما با اشاره به ثبت خاطرات حدود 10 هزار نفر از بازماندگان بمباران اتمي هيروشيما تصريح كرد: اين خاطرات در كتابخانه موزه صلح نگهداري مي‌شوند. همچنين بخش ديگري از منابع اين كتابخانه را آثار مرتبط با بمب‌هاي اتمي و سلاح‌هاي شيميايي شامل مي‌شوند كه اغلب رويكرد علمي دارند.

كوييچيرو مائدا اضافه كرد: حادثه بمباران اتمي هيروشيما و يادبود كشته‌شدگان اين فاجعه براي مردم ژاپن از اهميت بسياري برخوردار است. اين افراد هر سال در تاريخ 6 آگوست از نقاط مختلف كشور در هيروشيما تجمع مي‌كنند كه البته تعداد بسياري از اين بازديد كنندگان را دانش‌آموزان تشكيل مي‌دهند.

رييس موزه صلح هيروشيما همراهي كتاب‌هاي خاطرات بازماندگان بمباران اتمي اين شهر و بازگويي تجربيات گذشته اين افراد را براي كودكان، مهم دانست و اظهار داشت: در اين صورت فاجعه بمباران اتمي براي كودكان باورپذيرتر خواهد بود. در واقع هدف از اين كار، نمايان ساختن چهره زشت بمب‌هاي اتمي و سلاح‌هاي كشتار جمعي و ممانعت از تكرار اين حادثه در آينده است.

وي با اشاره به تاثير رسانه‌ها در تشويق بازماندگان جنگ‌ها برای ثبت خاطراتشان افزود: حقايق استفاده از سلاح‌هاي كشتار جمعي شيميايي با همكاري موزه‌هاي صلح و رسانه‌ها بیان می‌شوند.

مائدا درباره جانبازان شيميايي جنگ تحميلي عراق عليه ايران گفت: اين افراد به علت جراحت‌هاي ناشي از بمباران‌هاي شيميايي بيش از ديگر بازماندگان جنگ در رنج اند.

رييس موزه صلح هيروشيما در پايان با اشاره به همكاري بين موزه‌های صلح هيروشيما و تهران براي مبادله تجارب‌شان پيشنهاد كرد: در ايران نيز علاوه بر انتشار كتاب‌ با محوريت جنگ و صلح، جانبازان و بازماندگان جنگ تحميلي عراق عليه ايران، خاطراتشان را به صورت مستقيم براي كودكان بازگو كنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط