دوشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۰ - ۱۳:۰۳
حيدری ابهری: تصوير جامعی از پيامبر ارايه كرده‌ام

نويسنده‌ «پيامبر(ص) و قصه‌هايش»، اين كتاب را مجموعه‌اي از حكايت‌هاي مختلف مي‌داند كه تصوير جامعي از حضرت محمد(ص) را براي نوجوانان ترسيم مي‌كند.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، نويسنده تقديرشده هفدهمين دوره جايزه كتاب فصل، درباره ويژگي‌هاي كتاب برگزيده‌اش گفت: به دنبال ارايه يك تصوير جامع از پيامبر بودم. گاهي 100 حكايت از يك جنبه مثلاً رفتارهاي اجتماعي، ارتباط با خدا يا شيوه حكومت ايشان را در برمي‌گيرد. در چنين آثاري، مخاطب به يك نگاه جامع دست نمي‌يابد؛ اما در كتاب «پيامبر(ص) و قصه‌هايش، گزينش حكايت‌ها به شكلي بوده است كه ابعاد مختلف شخصيت پيامبر را به خواننده نوجوان بشناساند. 

«غلام‌رضا حيدري‌ابهري» در ادامه افزود: پيش از اين اثري را با عنوان «حكايت‌هاي موضوعي پيامبر اعظم(ص)» براي مخاطبان بزرگسال تأليف كرده‌ام كه شامل 850 حكايت مختلف از زندگي حضرت محمد(ص) است. حكايت‌هاي كتاب «پيامبر(ص) و قصه‌هايش» را از ميان حكايت‌هاي اين كتاب با دقت بالايي گزينش كرده‌ام. دسترسي به چنين منبع جامعي سبب شده كه بتوانم حكايت‌هاي جامعي را براي اين گتاب انتخاب و بازنويسي كنم. 

نويسنده‌ اثر برگزيده «پيامبر(ص) و قصه‌هايش» تفاوت اين اثر با آثار مشابه را توجه به نكات اخلاقي حكايت‌ها عنوان كرد و در اين‌باره توضيح داد: گاه در قصه‌هاي زندگي پيامبر(ص)، بيشتر به فضاسازي و توصيف شرايط آب و هوايي توجه مي‌شود؛ اما من تلاش كرده‌ام در بازنويسي، نكات اخلاقي و رفتاري را پررنگ كنم كه جان حكايت بوده است. بنابراين در كنار هر حكايت، بخش جداگانه‌اي را با عنوان «بيشتر بخوان، بهتر بدان» گنجانده‌ام كه خواننده نوجوان را به حكايت بازمي‌گرداند، ذره‌بيني بر روي آن مي‌اندازد و با ارايه حكايت يا حديثي مي‌كوشد نكات آموزنده آن را برجسته‌تر كند. 

حجت‌الاسلام والمسلمين حيدري‌ابهري اضافه كرد: در بخش «بيشتر بخوان، بهتر بدان» اطلاعات اضافه‌اي به خواننده ارائه شده است. به عنوان مثال وقتي در حكايتي از تواضع پيامبر(ص) صحبت كرده‌ايم، حديث‌هايي مرتبط با تواضع يا حكايتي مشابه از تواضع پيامبر يا ساير معصومان را ذكر كرده‌ايم و گاه نكات ظريف نهفته در آن را كه ممكن است از چشم خواننده مخفي بماند، بيان كرده‌ام. در حقيقت دوباره حرفي را تكرار نمي‌كنم و پند، نصيحت و موعظه نمي‌كنم. 

نويسنده كتاب «دايرة‌المعارف قرآني» درباره‌ نام‌گذاري حكايت‌ها و تصويرگري اثر گفت: در گزينش نام حكايت‌ها نيز تلاش شده است نام‌هايي جذاب انتخاب شود كه گوياي مفهوم موردنظر باشد؛ ولي حكايت را فاش نكند. تصويرهاي كتاب نيز نقطه كانوني حكايت را نشان مي‌دهد. تصويرهاي كتاب در واقع تابلوهاي هر حكايت است كه «هدي حدادي» آن‌را برعهده داشته است. تصوير پيامبر نيز به صورت محدودي در كتاب كار شده است. به عنوان مثال در حكايتي كه محبت پيامبر را به حيوانات نشان مي‌دهد، دست ايشان با كاسه‌اي آب به تصوير درآمده است كه به گربه‌اي آب مي‌دهند. 

او اضافه كرد: رابطه من با تصويرگر اين كتاب تعاملي دوطرفه بوده است. من انتظاراتم را براي ايشان بيان كردم و تقريباً خواسته‌ام را براي هر صحنه توضيح دادم؛ اما اين به معناي تكليف كردن كار به تصويرگر نبود و دست خانم حدادي در آفرينش تصوير بسته نبود. او به صلاح‌ديد خود تغييراتي را در صحنه‌ها به‌وجود مي‌آوردند. 

«حيدري ابهري» كتابش را در دسته آثار آموزشي مي‌داند و درباره اختصاصات زباني و ساختاري اين اثر برگزيده گفت: من قصه‌نويس نيستم، فقط يك طلبه‌ام و به دنبال انجام كار خاصي‌ام كه ادبيات خاص خودش را مي‌طلبد. من سعي دارم مفاهيم ديني را با درنظرگرفتن جنبه‌هاي آموزشي‌ آن در بستر قصه و حكايت بازگو كنم. به همين خاطر از زباني استفاده مي‌كنم كه براي كودكان و نوجوانان قابل فهم باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها