یکشنبه ۸ آبان ۱۳۹۰ - ۱۷:۲۰
صرافان: جایزه «گام اول» انگیزه‌ای برای ادامه نوشتن است

قاسم صرافان، برگزیده بخش شعر بزرگسال پنجمین دوره جایزه «گام اول» برای مجموعه شعر «از آهو تا کبوتر»، ایجاد انگیزه و افزایش اعتماد به نفس نویسنده و شاعر را در نويسندگي، از نکات مثبت جایزه «گام اول» می‌داند./

صرافان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، گفت: «از آهو تا کبوتر» عنوان نخستین مجموعه شعر من و مجموعه‌ شعری آیینی است که سال گذشته از سوی انتشارات «آرام دل» به بازار کتاب آمد و در این دوره از جایزه گام اول به عنوان برگزیده معرفی شد.

وی ادامه داد: این دفتر شامل 65 قطعه شعر از غزل‌ها و تعدادی از مثنوی‌ها و رباعی‌های من است که طی سال 1384 تا 1388 سروده شده‌اند و بیشتر آن‌ها در وصف امام رضا(ع) هستند. 

این شاعر درباره نام کتابش توضيح داد: عنوان کتاب برگرفته از یکی از غزل‌هایم در وصف امام رضا(ع) است. همچنین در دیگر شعرهای این مجموعه به ویژه در رباعی‌های «آن آهو» و «کبوتر» به عنوان یک نماد یا سمبل، بسيار به کار برده شده‌ است. 

وی در ادامه به نقش جوايزي مانند جایزه «گام اول» اشاره كرد و گفت: از جمله نکات مثبت جایزه‌ای چون جایزه «گام اول» ایجاد انگیزه برای شاعر یا نویسنده‌ای‌ است که نخستین اثرش را منتشر می‌کند و مسلما سبب ایجاد تحرك بيشتر برای ادامه مسیر نويسندگي و افزایش اعتماد به نفس مولف در اين عرصه خواهد بود.

صرافان درباره نکات منفی چنین جایزه‌ای گفت: از نکات منفی این جایزه نيز غرور كاذبي است كه ممكن است در نويسنده‌اي كه نخستين اثرش برگزيده شده، به وجود آيد.


 وی در پایان یادآور شد: در مجموع برپایی چنین جایزه‌ای اقدامی بسیار ارزشمند است، به شرط آن‌که پیش از انتشار کتاب تبلیغات لازم صورت گرفته باشد و همه مولفان با این جایزه و شیوه برگزاری آن آشنا باشند؛ تا با دقتی بیشتر و در فضايی رقابتی به چاپ نخستین آثار خود اقدام کنند.

قاسم صرافان متولد 1356 است. وی فعالیت جدی‌اش را در عرصه شعر از سال 1384 و با شرکت در محافل و انجمن‌های ادبی اصفهان آغاز کرده است.

مجموعه شعر «از آهو تا کبوتر» پیش‌تر در سیزدهمین جایزه «کتاب فصل» نیز شایسته تقدیر شناخته شده بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط