به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، آقاعباسي درباره كتاب توضيح داد: مولفان كتاب «فرهنگ انسانشناسی تئاتر» در معرفی فنون بازیگری، آنها را به سه دسته فنون «روزمره»، «مهارتی» و «فرا روزمره» تقسیم میکنند.
وي ادامه داد: هدف فنون «روزمره» به کارگیری بد برای ارتباط است، کاری که در زندگی روزمره ميبينيد. هدف فنون «مهارتی» هم ایجاد شگفتی و تغییر شکل بدن است مثل کاری که بندبازان و شعبدهبازان بازیگری انجام ميدهند.
آقاعباسي افزود: هدف فنون «فرا روزمره» اطلاعات است. در این بخش بازیگر کاری به عادتهای شرطی شده بدن ندارد و نمیخواهد صدا یا بدن خود و مهارتهای آن را به رخ تماشاگر بکشد، بلکه در هر لحظه به واسطه حس جنبشی عضلات، رباطها و مفصلهای خود هنر خود را میآفریند و بر آن آگاه است.
وي توضيح داد: کتاب در بسیاری از موارد از سطوح شناخته شده فن بازیگری فراتر میرود و وارد قلمروی از رمز و رازهای بازیگری میشود که آنها را فقط میتوان در عمل و همراه عمل احساس کرد و فراگرفت.
آقاعباسي گفت: حين ترجمه كتاب و پس از آن در كارگاهي يک ساله موارد عنوان شده را در عمل و مصداق محک زدهام.
كتاب «فرهنگ انسانشناسی تئاتر» نوشته مشترک یوجینیو باربا و نیکولو ساوارز با ترجمه یدالله آقاعباسی در شمارگان دو هزار و 500 نسخه و با قیمت 9هزار و 900تومان به شكل مصور از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شده است.
سهشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۰ - ۱۳:۳۷
نظر شما