جمعه ۱۸ آذر ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۴
تاريخ انديشه‌هاي تربيتي و دوره تكويني تكامل انسان‌گرايي

كتاب «مربيان بزرگ (تاريخ انديشه‌هاي تربيتي)» نوشته رابرت اوليچ با برگردان دكتر علي شريعتمداري منتشر شد. مؤلف در اين كتاب به بررسي آراء مربيان نسبت به ارزش‌هاي معنوي و انساني پرداخته و به دوره تکويني تکامل انسان‌گرايي اشاره كرده است./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، شخصيت افراد، چه در اجتماعات اوليه و چه در اجتماعات کنوني داراي ابعاد اساسي است. ما با انساني مواجهيم که طبعا به ارزش‌هاي معنوي و اخلاقي علاقه دارد، از قدرت عقلاني برخوردار است و مي‌تواند مسايل خود را از طرق معقول حل کند.

داراي عواطف و احساسات معين و قدرت ابراز و کنترل عواطف خويش است، اجتماعي است و از زندگي با ديگران لذت مي‌برد و رشد او در حد وسيعي تحت تأثير حيات جمعي‌اش قرار دارد و به نوعي متمايز با جانوران و ممتاز در ميان آن‌هاست. رشد و پرورش اين ابعاد محور تعليم و تربيت را تشکيل مي‌دهد و همين موضوع تعليم و تربيت را به صورت نياز مشترک انساني در آورده است.

در تاريخ تعليم و تربيت به مربيان بزرگي برمي‌خوريم که توانسته‌اند خود را از نفوذ زمينه‌هاي فرهنگي و نيازهاي خاص جامعه خود رها سازند و درباره انسان و رشد او و نيازهاي اساسي‌اش به بحث بپردازند.

برخلاف عنوان کتاب، مؤلف بخش بسيار کوچکي از کتاب را به تاريخ تعليم و تربيت و بخش عمده آن را به بررسي زندگي و آراء و نظريات مربيان اختصاص داده است. مترجم نيز از ميان مربيان مورد بحث در کتاب 14 مربي را برگزيده‌ و چندصفحه‌اي را به ترجمه دوره تکويني تکامل انسان‌گرايي اختصاص داده‌ است.

با اينکه مترجم از مطالعه اين کتاب بهره‌هاي فراوان برده و سبک نگارش و طرز تلقي مؤلف را در مسايل مختلف آموزنده يافته است، يادآوري چند نکته را ضروري مي‌بيند. 

در مقايسه نظر هربارت با نظر ديوئي، در ضمن بحث درباره برنامه تربيتي ديوئي، رابرت اوليچ، مؤلف کتاب معتقد است که اختلاف نظر اين دو مربي در ماهيت انديشه‌ها نيست. روش هربارت با روش عادت دادن يا شرطي شدن قابل تطبيق است.

بعد از آمادگي بايد مطلب تازه ارايه شود و اين مطلب به همان صورت که ارايه مي‌شود توسط دانش‌آموز هضم و جذب خواهد شد و نتيجه اين آموزش از پيش معلوم است. شاگرد آنچه ارايه شده فرا مي‌گيرد و در صورتي که روش جان ديوئي که همان روش تحقيق يا حل مسأله است بر طريق تربيتي قابل تطبيق است. دانش‌آموز بايد خود نسبت به فهم مطلب اقدام کند و مطلب تازه را ضمن بررسي و ارزيابي فراگيرد. اين دو روش قابل تلفيق نيستند.

در مورد آزادي و انضباط نيز جان ديوئي با تفسير آزادي به پيروي از عقل يا به‌کار انداختن فکر و اينکه پرورش قدرت تفکر شرط منضبط ساختن فرد است، اين دو فرايند را از اين طريق با هم تلفيق مي‌کند.

كتاب «مربيان بزرگ (تاريخ انديشه‌هاي تربيتي)» در 278 صفحه و با بهاي 38000 ريال توسط سازمان مطالعه و تدوين كتب علوم انساني دانشگاه‌ها (سمت) منتشر شده و در اختيار دانشجويان و علاقه‌مندان قرار گرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها