حجتالاسلام دكتر عبدالكريم بيآزار شيرازي در همايش «بررسی اندیشههای علامه بدیعالزمان سعید نورسی» گفت: از نظر علامه نورسي محتواي جوشن كبير، يك زره معنوي است و به همين دليل، تلاش فراواني داشت تا مردم را با محتواي آن آشنا كند. خود نيز در سختيها، به اين دعا تمسك ميجست._
بيآزار شيرازي افزود: مهمترين حركت او اين بود كه در دوران خفقان حاكم بر تركيه، مردم و به ويژه جوانان را با قرآن آشتي داد و با زبان مردمي، آنان را با قرآن آشنا كرد. نورسي توجه فراواني به آموزههاي اخلاقي و نگاهي ويژه به اسماء حسناي الهي در قرآن كريم داشت.
رييس دانشگاه مذاهب اسلامي ادامه داد: نورسي التزام به اخلاق الهي را از پيامبر اسلام(ص) و اهلبيت(ع) فرا گرفت و در تمام كتابها و صحبتهايش پس از قرآن، سخن وي درباره دعاي جوشن كبير است. از نظر علامه نورسي محتواي جوشن كبير، يك زره معنوي است. به همين دليل، تلاش فراواني داشت تا مردم را با محتواي آن آشنا كند و خود نيز در سختيها، به اين دعا تمسك ميجست و از محتواي آن بهره ميبرد.
وي توجه به آثار علامه نورسي را در راستاي تحكيم وحدت اسلامي بااهميت دانست و افزود: بناي تعاليم عالي علامه نورسي، بر پايه قرآن و اخلاق بود و او تفرقه بين مسلمانها را ناشي از بياخلاقيها ميدانست.
در ادامه اين برنامه آيتالله محمدعلي تسخيري، رئيس مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي، «رسايل نور» علامه نورسي را بهترين و معروفترين تاليف او دانست و گفت: اين مجموعه مشتمل بر 130 رساله است كه ميتوان آن را به چهار بخش الكلمات، المكتوبات، المعات و الشعاعات تقسيم كرد. علامه نورسي اين مجموعه را در طول 34 سال نگاشت.
تسخيري ادامه داد: در اين دوران او سياست را به علت انحراف سياسيون سكولار تركيه ترك كرد، زيرا آنان ميخواستند انقلاب تركيه را منحرف كنند و به سمت عقايد غرب ببرند.
وي در بيان ويژگيهاي مهم شخصيت علامه نورسي اظهار كرد: وي اطلاعات فرهنگي وسيعي از فرهنگهاي مختلف، به ويژه فرهنگ فارسيزبانان داشت و در آثار خود، هرجا ايده زيبايي مطرح ميكرد، به يك بيت فارسي استشهاد داشت. علامه نورسي اطلاعات فراواني از شعر، حكمت و فلسفه ايراني داشت و وحدت وجود را ايده زيباي ايرانيان ميدانست كه بسياري در جهان، آن را درك نكرده و نشناختهاند.
رئيس مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي، علامه نورسي را از طلايهداران وحدت و تقريب ميان مذاهب اسلامي توصيف كرد و گفت: نورسي براي اجراي وحدت اسلامي گامهاي عملي برداشت. وي از افراطگران شيعه و سني انتقاد ميكرد و اين افراطگرايي را بزرگترين بيماري ميدانست كه متفكران به آن مبتلا ميشوند.
در ادامه اين همايش، حجتالاسلام دكتر سيدهادي خسروشاهي، رييس مركز بررسيهاي اسلامي، با اشاره به اينكه حدود 50 سال پيش در سفر به تركيه با علامه نورسي آشنا شد، گفت: او يك مصلح اجتماعي و عارفي وارسته از تبار كُرد كشور تركيه و در شمار مشاهير اسلام در عصر جديد بود.
خسروشاهي افزود: حركت معنوي و فرهنگي علامه نورسي بر مبناي قرآن، در اوج سلطه سكولاريسم توانست جوانان مسلماني را در تركيه تربيت كند كه بعدها طليعهدار حركت اسلامي تركيه شدند.
رييس مركز بررسيهاي اسلامي ادامه داد: نورسي احياي مساله اجتهاد به معناي واقعي كلمه براي كشف حقيقت و وصول به اهداف مشترك بين پيروان مذاهب اسلامي را از راههاي نجات امت مسلمان ميدانست. او تسامح، تساهل و رعايت انصاف و عدل را از اصول مثبت و ارزشمند در تحقق اهداف مسلمين بيان ميكرد و معتقد بود با خودخواهي نميتوان به نتيجه دلخواه رسيد.
همايش بينالمللي «بررسی اندیشههای علامه بدیعالزمان سعید نورسی» امروز(يكشنبه 20 آذر ماه) با حضور جمعي از بزرگان تقريب بين مذاهب تركيه، مولف «رسايل نور»، دكتر غلامعلي حدادعادل، آيتالله تسخيري، حجتالاسلام دكتر بيآزار شيرازي، دكتر محمدباقر خرمشاد و حجتالاسلام محسن قرائتي در دانشگاه مذاهب اسلامي برگزار شد.
نظر شما