شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۰ - ۲۳:۰۸
قصه‌گويي مهم‌ترين عرصه انتقال محتوا به كودكان است

جعفر رئيسيان‌زاده، دبير نخستين جشنواره مادران قصه گو در اختتاميه جشنواره با اشاره به اين‌كه بر اساس پژوهش‌ه، مشخص شده كودكاني كه با قصه در ارتباط بوده اند در بزرگسالي گرايش بيشتري به مطالعه داشته‌اند، گفت: هدف از مطالعه، انتقال پيام متن و محتواي آن به مخاطب است./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، آيين پاياني نخستين جشنواره مادران قصه‌گو ساعاتي پيش در سالن همايش برج ميلاد برگزار شد.
در اين مراسم مريم نشيبا، قصه‌گوي برنامه شب‌به‌خير كوچولو، سپيده خليلي نويسنده، مترجم و روانشناس كودك و مصطفي رحماندوست، شاعر و نويسنده‌ حوزه كودك و نوجوان به عنوان اعضاي گروه داوري و جعفر رئيسيان‌زاده، دبير نخستين جشنواره مادران قصه‌گو حضور داشتند.

نخستين جشنواره مادران قصه‌گو در دو مرحله برگزار شد؛ در مرحله نخست پس از ثبت نام مادران، كارگاه پنج جلسه‌اي در مراكز فرهنگي مناطق 22گانه شهرداري تهران براي آموزش قصه‌گويي مادران علاقه‌مند برگزار شد. اين كارگاه‌ها از 25 دی ماه آغاز شده تا 30 بهمن ادامه داشت. پس از اتمام كارگاه‌ها از هر منطقه، پنج مادر قصه‌گو انتخاب شدند كه در مرحله نخست توسط داوران، سه نفر برگزيده شدند و نخستين نفر به عنوان نماينده منطقه به مرحله نهايي جشنواره معرفي شد.

پس از داوري نهايي در اين جشنواره سه نفر از راه‌يافتگان به مرحله نهايي به عنوان نفرات اول تا سوم معرفي شدند.

در اين مراسم  دبير نخستين جشنواره مادران قصه‌گو عنوان كرد: در اين جشنواره حضور 2000 نفر را پيش‌بيني كرده بوديم كه خوشبختانه 3407 نفر براي حضور در اين جشنواره شركت كردند كه ميزان موفقيت جشنواره را نيز بر اساس رضايت مخاطبان ارزيابي مي‌كنيم زيرا مبناي داوري‌ها بر اين بود كه پس از برگزاري كارگاه‌هاي آموزشي تعدادي از افراد حذف شوند كه در برخي از مناطق ريزش نداشتيم و در برخي مناطق نيز رويش داشتيم به اين معنا كه افرادي به گروه افراد آموزش ديده اضافه شدند.

جعفر رئيسيان‌زاده افزود: بر اساس فرم‌هاي نظرسنجي كه ميان شركت‌كنندگان و ساير مخاطبان توزيع شدند نيز حدود 80 تا 85 درصد برنامه را خوب ارزيابي كرده بودند كه اين از موفقيت برنامه نشان دارد.

رئيسيان‌زاده با بيان اين‌كه اين جشنواره به عنوان يكي از برنامه‌هاي دفتر ترويج مطالعه شهر تهران برگزار شده، گفت: به سه علت اين برنامه ‌را با كتابخواني و مطالعه در ارتباط ديديم نخست اين‌كه در بسياري از پژوهش‌هاي انجام شده به اين نتيجه دست يافتيم، كودكاني كه از دوران كودكي با قصه در ارتباط بودند در بزرگسالي گرايش بيشتري به مطالعه داشته‌اند. دوم اين ‌كه كساني كه مهارت قصه‌گويي دارند و مي‌خواهند اين مهارت را حفظ كنند، سراغ مطالعه و ياد گرفتن قصه‌هاي تازه مي‌روند.

وي سومين دليل اين ارتباط را در انتقال محتوا به مخاطب بيان كرد و افزود: هدف از مطالعه، انتقال پيام متن و محتواي آن به مخاطب است كه از طريق قصه‌گويي اين محتوا به‌راحتي به كودكاني كه توانايي خواندن ندارند، منتقل مي‌شود.

دبير نخستين جشنواره مادران قصه‌گو ضمن بيان اين كه در اين جشنواره كتاب‌هايي به عنوان معيار قصه‌گويي معرفي نشده بودند، گفت: با اين‌كه در اين جشنواره تاكيد بر استفاده از كتاب‌هاي حوزه كودك نبود اما مادران اغلب از داستان‌هاي كتاب‌ها استفاده كردند. تنها اقدام صورت گرفته در اين زمينه، برگزاري نمايشگاه‌هاي كتاب در كنار كارگاه‌هاي آموزشي بود كه كتاب‌هاي داستاني را با تخفيف ويژه در اختيار علاقه‌مندان قرار مي‌دادند.

وي تاكيد كرد: كتاب اين جشنواره نيز منتشر و در آن برخي از اصول تئوريك قصه‌گويي و شرايط مسابقه براي شركت‌كنندگان تشريح شده بود.سرفصل‌ها و موضوع هاي قصه‌ها را با بحث‌هاي كارشناسي در اين كتاب تشريح كرديم و بحث و تاكيد ما بر مبناي آموزش بود.

رئيسيان‌زاده با اعلام اين‌كه در ادامه اين جشنواره در نظر داريم كانون مادران قصه‌گو را تشكيل دهيم، عنوان كرد: سال آينده نيز اين جشنواره را برگزار خواهيم كرد اما جشنواره دوم در دو بخش مجزا برگزار مي‌شود يكي بخش عمومي كه شرايط ثبت‌نام آن مانند امسال است و ديگري بخش تخصصي كه براي اعضاي كانون قصه‌گويي برگزار مي‌شود.

ادامه خبرهاي اين جشنواره و اسامي قصه‌گويان برگزيده متعاقبا اعلام مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها