كارشناسان از كتابهاي جديدالتاليف درسي ميگويند/3
ارايه نمونه فعاليتهاي تلفيقي در كتاب «راهنماي معلم هنر»
كارشناسهاي گروه هنر دفتر برنامهريزي و تاليف كتابهاي درسي در راستاي همسوسازي با برنامه درسي ملي در كتاب جديد «راهنماي درس هنر» ويژه معلمهاي مقطع ابتدايي، اجراي فعاليتهاي تلفيقي از رشتههاي مختلف هنر در كلاس درس را پيشبيني كردهاند.-
وي ادامه داد: اين اثر به صورت جداگانه براي هر يك از رشتههاي مختلف هنر، فعاليتهايي را ارايه ميكند. همچنين در پايان هر فعاليت به معلم پيشنهاد شده است كه ميتواند مجموعهاي از اين فعاليتها را با هم تلفيق و در كلاس درس اجرا كند.
كارشناس مسوول گروه هنر دفتر برنامهريزي و تاليف كتابهاي درسي افزود: كارشناسهاي گروه هنر اين دفتر از سال گذشته كه برنامه درسي ملي از سوي وزارت آموزش و پرورش تهيه و تصويب شد، ضمن اينكه كتاب «راهنماي درس هنر» منتشر شده در سال 1385 را متناسب با اين برنامه اعلام كرد، كتاب ديگري به عنوان كتاب مكمل اين اثر تاليف كردند كه از ويژگيهاي مهم آن ميتوان به ارايه فعاليتهاي تلفيقي از رشتههاي مختلف هنر مانند كاردستي، نقاشي، قصه، نمايش، تربيت شنوايي و ميراث فرهنگي اشاره كرد.
آيتاللهي عنوان كرد: معلمها با اجراي فعاليتهاي تلفيقي اين كتاب مكمل در كلاس درس، دانشآموزان را به تحقق اهداف درس هنر هدايت ميكنند. فعاليتهاي تلفيقي اين اثر در قالب يك بخش (بخش دوم) و در سه فصل پاييز، زمستان و بهار براي معلم پيشبيني شدهاند.
وي اظهار كرد: در بخش نخست اين كتاب مكمل، توضيحهايي درباره جايگاه و نقش هنر در برنامه درسي دوره ابتدايي، آشنايي با اهداف و عناصر برنامه درسي هنر دوره ابتدايي، كليات برنامه درسي ملي و چگونگي تحقق اهداف درس هنر ارايه شده است. همچنين در اين بخش توضيح دادهايم كه چه بخشهايي را با برنامه درسي ملي همسو بوديم به همين دليل كتاب «راهنماي درس هنر» منتشر شده در سال 1385 را بدون اينكه تغييراتي در آن ايجاد كنيم، معتبر اعلام كردهايم.
كارشناس مسوول گروه هنر دفتر برنامهريزي و تاليف كتابهاي درسي در پايان سخنانش يادآور شد: در برنامه درسي ملي به رويكرد فطرتگرايي تاكيد شده است كه معلمان در كتاب «راهنماي درس هنر» با انواع فعاليتهايي كه منجر به تحقق اين رويكرد ميشوند، آشنا خواهند شد.
نظر شما