رییس هیاتمدیره بنیاد فرهنگ زندگی در گفتوگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، از فعالیتهای این بنیاد سخن گفت؛ بنیادی که با کمک «مركز مطالعات و آموزش علوم پیشرفته انسانی» در صدد است مخاطبان مشتاق به درک تحلیلی از روندهای زندگی را دعوت به بهرهمندی از خدمات این مركز کند و سعی دارد رابطهای مستقیم بین کتابهایی که از سوی این انتشارات منتشر شده و دورههایی که برگزار میکند برقرار کند. بنیاد فرهنگ زندگی رسالت خود را پاسخگویی به این سوال كه «چه تصمیمی مناسب شخصیت شماست؟» قرار داده است.
رضایی که دورههای آموزشی روانشناسی را برگزار میکند، از پورتال این بنیاد سخن گفت که مخاطب میتواند با ورود به آن نیاز خود را تشخیص دهد، به ارزیابی این نکته بپردازد که مساله اصلیاش چیست و با کلیکی که میکند با پیشنهاد سایت کتاب مناسبی برای او معرفی میشود.
رضایی درباره دلایل گرایش یافتن به سمت انتشار کتابهای روانشناسی گفت: من از نوجوانی کتابخوانی حرفهای بودم و همواره احساس میکردم کتابهایی که از سوی انتشارات مختلف چاپ میشوند رویکرد خاصی ندارند و آثاری پراکنده به چاپ میرسند.
به گفته رضایی، انتشارات بنیاد فرهنگ زندگی آثاری با موضوع روانکاوی یونگ به مخاطبان عرضه میکند. وی درباره چرایی این انتخاب گفت: رویکردهای کاربردی یونگ ناشناخته مانده و در انتخاب کتابها تلاش شده این رویکرد لحاظ شود. یونگ شرق را مطالعه کرده و این شرقشناسیاش در آثار وی مستتر است. همچنین یونگ نگاهی مثبت به دین دارد و از این لحاظ مخاطب ما در مطالعه آثارش به مشکل برنمیخورد و نکته آخر درباره او در این است که وی روانکاوی عمقی دارد و مسایل را به طور ریشهای بررسی میکند.
به اعتقاد رییس هیاتمدیره «بنیاد فرهنگ زندگی»، نگاه یونگ به زندگی، موثرتر، شفابخش و شرقیتر و به نیاز انسان ایرانی نزدیکتر است.
وی درباره نحوه انتخاب آثار برای ترجمه گفت: کتابهایی که به چاپ میرسانیم در سه حیطه فردی، شغلی و خانوادگی تقسیمبندی میشوند و تلاشمان بر این است که این سه بخش را توسعه دهیم و زیرمجموعههایش را نیز در آثارمان بگنجانیم.
وی افزود: کتابهایی در انتشارات «بنیاد فرهنگ زندگی» انتخاب میشوند که رویکرد کاربردی و آموزشی دارند و حتی اگر اصل اثر به شیوه آموزشی نوشته نشده باشد ما آن را با نگاهی آموزشی و همراه با تمرین و به مانند یک کتاب کار منتشر میکنیم.
مخاطبان ایرانی گرایش زیادی به آثار روانشناسی دارند و در نتیجه آثار قوی و ضعیف زیادی در این حوزه منتشر میشوند. وی درباره این دیدگاه و دلایل و راهکارهای پیش رو برای حل این مشکل گفت: سطح انتظارات و اطلاعات مخاطبان متفاوت است و مخاطبی که وارد بازار کتاب میشود ممکن است هر اثری را، فارغ از قوت یا ضعف آن، تهیه و مطالعه کند اما مشکل اینجاست که نمیشود ممیزی خاصی برای سرفصلها و محتواها در نظر گرفت. مخاطب باید برای تهیه یک کتاب، نگاهی به فهرست آن داشته باشد، متن کتاب را بخواند و اثری را برگزیند که زبانی گویا و مفید و همچنین رویکرد علمی دارد.
رضایی، حضور ناشران مرجع را در بازار کتاب ایران لازم دانست و گفت: باید بکوشیم ناشران مرجع پیدا کنیم؛ ناشرانی که در حوزه تخصصی خود کتاب منتشر کنند و خارج از یک حوزه نمیروند. اینگونه اسم ناشر هم مهم میشود و مخاطب با آگاهی و اطمینان بیشتری به سراغ کتابها میرود. در ایران هم به تدریج به این سمت که نوعی تخصصیگرایی را به دنبال دارد در حرکتیم.
وی ویژگی یک کتاب روانشناسی خوب و مفید را چنین دانست: کتابی در حوزه روانشناسی مفید است که به یک دسته مخاطب خاص کمک کند و مخاطبان خود را مشخص کند. کلام کتاب روانشناسی باید علمی و زبانش ساده و صریح باشد و از دادن وعدههای خیلی بزرگ به مخاطبش پرهیز کند.
وی در پایان این گفتوگو درباره حضور انتشارات «بنیاد فرهنگ زندگی» در بیستوپنجمین نمایشگاه بینالمللی کتاب گفت: تاکنون 12 عنوان کتاب به چاپ رساندهایم که تا نمایشگاه کتاب به 15 عنوان میرسد. امیدواریم تا پایان سال 91 این تعداد کتاب را به 25 عنوان برسانیم.
بيستوپنجمين نمايشگاه بينالمللی كتاب تهران از 13 تا 23 ارديبهشت در مصلای امامخمينی(ره) برگزار میشود.
تاکنون آثاری چون «مرد ایدهآل»، «سایهات را مالک شو»، «زندگی برازنده من»، «چرا حال انسان امروزی خوب نیست»، «رازهای مدیریت وارن بافت»، «برنده باشیم» و «رازهای مدیریت» از سوی انتشارات «بنیاد فرهنگ زندگی» منتشر شده است.
جمعه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۲۱:۴۲
نظر شما