شنبه ۶ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۵
بسيج تمامي دستگاه‌ها براي اجراي طرح ملی نهضت مطالعه

سرانه مطالعه خراسان جنوبی با 67 دقیقه در روز، پایین‌تر از میانگین کشوری است و به عقیده کارشناسان، نیاز مبرمی به هماهنگی دستگاه‌های اداری مختلف در اجرای جدی طرح ملی نهضت مطالعه در اين استان وجود دارد.-

 خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)- امروزه در سطح جهان یکی از مهم‌ترین ملاک‌های پیشرفت در هر جامعه‌ای، افزايش فرهنگ مطالعه در آن کشور است، زیرا کشورها و جوامع انسانی تنها از طریق دانش‌اندوزی و گسترش دانش می‌توانند پیشرفت کنند و این موضوع موجب شده است تا جوامعی که از سرانه مطالعه با لاتری برخوردارند و فرهنگ مطالعه در آن‌ها نهادینه شده، سیر صعودی در پیشرفت را تجربه کنند.
 
در کشور ما با وجود دستورهای مکرر اسلام درباره اهميت مطالعه كردن، شاهد پایین بودن سرانه مطالعه در کشور و در برخی از استان‌هايیم. خراسان جنوبی یکی از استان‌هایی است که سرانه مطالعه آن، نه تنها نسبت به میانگین جهانی، بلکه نسبت به میانگین کشوری نیز پایین است. در اين گزارش سطح فرهنگ مطالعه در خراسان جنوبی و دلایل پایین بودن آن را از نظر کارشناسان بررسی شده است.

فاصله 10 دقیقه‌ای با میانگین کشوری
مدیرکل نهاد عمومی کتابخانه های خراسان جنوبی سرانه مطالعه استان را 10 دقیقه پایین‌تر از میانگین کشوری دانست و گفت: همکاری دستگاه های اجرایی، مهم‌ترین راهبرد نهادینه کردن فرهنگ مطالعه در استان است.

محمد قریب اظهار كرد: خراسان جنوبی با وجود این که یکی از دانشجو پذیرترین نقاط کشور است ولی برخي بی‌توجهی‌ها موجب شده فرهنگ و سرانه مطالعه در آن بسیار پایین باشد.

وی افزود: تاکید خانواده‌ها بر مدرک‌گرایی و مطالعه کتاب‌های درسی، رصد نکردن سرانه مطالعه در مدارس، دانشگاه‌ها و دستگاه‌های اجرایی، فراهم نبود امکانات زیرساختی و نبود تبلیغات مناسب از سوی نهادهای فرهنگی در استان، از مهم‌ترین دلایل پایین بودن نرخ مطالعه در استان است.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی همچنين رعایت استاندارهای جهانی در فرهنگ مطالعه و همکاری دستگاهای اجرایی مختلف در اجراي طرح ملی نهضت مطالعه و ترویج دستورات اسلامی مرتبط با فرهنگ مطالعه را از مهم‌ترین راهکارهای گسترش سرانه مطالعه در استان عنوان کرد.

قریب با بیان این که قوانین تدوین شده در زمینه فرهنگ مطالعه در سطح کشور به خوبی اجرا نمی‌شود، گفت: تا زمانی که قوانین مطالعه به درستی در کشور اجرا نشوند، شاهد گسترش فرهنگ مطالعه و پیشرفت همگانی نوجوانان و جوانان در عرصه‌های علمی مختلف نخواهیم بود.

وی یادآور شد: خانواده‌ها، فرهنگیان و دستگاه‌های اجرایی مختلف، اساسی‌ترین نقش را در گسترش و تشویق کودکان، نوجوانان و جوانان به فرهنگ مطالعه دارند.

تاکید خانواده‌ها بر مطالعه کتاب‌های درسی
معاون پرورشی اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی تاکید صرف خانواده و معلمان بر مطالعه کتاب‌های درسی را اساسی‌ترین عامل پایین بودن سرانه مطالعه در میان دانش آموزان استان دانست.

حميد موسوی اظهار كرد: تعداد کتاب‌های کتابخانه‌های مدارس استان از شش جلد کتاب به ازای هر دانش‌آموز به 9 جلد افزایش یافته است. با وجود اين، به دلیل تاکید بیش از حد خانواده‌ها بر مطالعه کتاب‌های درسی هنوز سرانه مطالعه در مدارس استان پایین است.

وی افزود: اجرای طرح کتابخانه‌های کلاسی از مهم‌ترین برنامه‌های آموزش و پرورش خراسان جنوبی برای تشویق دانش‌آموزان به مطالعه بوده است و نهادینه کردن این فرهنگ در میان دانش‌آموزان تنها با کمک معلمان و خانواده های ممکن است، در غیر این صورت این طرح با شکست مواجه خواهد شد.

معاون پرورشی اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی با بیان این که کتاب‌های درسی و کمک درسی فرصت یادگیری را از دانش‌آموزان گرفته‌اند، گفت: این کتاب‌ها همچنين قدرت خلاقیت را از دانش‌آموزان سلب کرده‌اند و به همین دلیل، مطالعه کتاب‌های غیردرسی از نیازهای مبرم دانش‌آموزان است.

موسوی اظهار کرد: معرفی کتاب با کمک کارشناس و با توجه به گروه‌های مختلف سنی به دانش‌آموزان، از راهبردهای ترویج اصولی فرهنگ مطالعه در مدارس است.

وی یادآورشد: هماهنگی نهاد عمومی کتابخانه‌ها، اداره كل آموزش و پرورش و کانون پرورش فکری کودکان در استان می‌تواند در افزایش سرانه مطالعه استان موثر باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط