یکشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۹:۳۵
دو دفتر شعر فرهمندپور منتشر شدند

«دست، سایه، ابر» و «کلاه سنگی» نخستین دفترهای شعر بهرام فرهمند‌پور از سوی نشر امرود منتشر و راهی بازار کتاب شدند. این دو مجموعه کوتاه سروده‌های شاعر با موضوع طبیعت را شامل می‌شوند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، بهار امسال دو دفتر «دست، سایه، ابر» و «کلاه سنگی» سروده بهرام فرهمندپور از سوی نشر امرود منتشر شدند. هریک از این دو کتاب نخستین کارهای فرهمندپور در زمینه شعر به‌حساب می‌آیند. 

مجموعه شعر «دست، سایه، ابر» در سه بخش با عنوان‌ها «دست»، «سایه» و «ابر» شعرهایی با محوریت هر یک از این واژه‌ها را در بر می‌گیرد. در این مجموعه 56 قطعه شعر کوتاه گنجانده شده اند.

در دفتر «کلاه سنگی» نیز 29 قطعه شعر آمده است. به‌طور کلی شعرهای هر دو مجموعه در قالب سپید و کوتاه هستند و در دو یا سه و تا 12 سطر و گاه اندکی بیشتر شکل گرفته‌اند. شاعر برای هیچ‌یک از این شعرها عنوانی مشخص یا تاریخ سرایش آن‌ها را ذکر نکرده است.

فرهمندپور در گفت‌و‌گو با «ایبنا» درباره انتشار این دو مجموعه توضیح داد: سابقه‌ فعالیتم در زمینه شعر و به صورت حرفه‌ای، به اوایل دهه 70 بازمی‌گردد، اما به‌دلایلی به‌دنبال چاپ‌ شعرهایم نبوده‌ام، البته چاپ‌نشدن سروده‌هایم سبب شد تا در این موضوع صاحب تجربه زیادی شوم؛ چون اشعارم را در عین کوتاهی، مرتب حک‌ و اصلاح می‌کردم. بنابراین شتاب‌نداشتن برای چاپ مجموعه شعر، سبب شد تا تنها دو کتابچه نازک از میان آن همه‌ شعر بیرون بیاید.

وی در پاسخ به پرسشی درباره زمان و موضوع سرایش این شعرها گفت: شعرهای این دو مجموعه از نیمه دوم دهه 70 آغاز می‌شوند و تا پایان دهه 80 ادامه می‌یابند. سال‌هاست که در شعرهایم،عناصر طبیعت نقش عمده‌ و برجسته‌ای دارند. من نقاش طبیعتم؛ طبیعت را در قالب کلمات طرح می‌زنم و رنگ‌آمیزی می‌کنم. 

این شاعر در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این‌که مخاطب امروز چه انتظاری از شعر دارد؟ تشریح کرد: به‌طور حتم مخاطب شعر امروز هم مانند مخاطب شعر دیروز به‌دنبال یک اثر خوب است. هنوز هم، مضمون، زبان سالم و قدرتمند و قالب زیبا ملاک انتخاب یک‌ اثر خوب به‌حساب می‌آید. چنان‌چه این دو دفتر از سوی مخاطبان، جدی گرفته شوند خوشحال می‌شوم، اما چون به‌دنبال چیزی نبوده‌ام، لااقل نداشتن مخاطب برایم به این معنی است که جز تولید آثاری تک ‌بُعدی و تک ‌صدایی، توفیق دیگری در این زمینه به‌دست نیاورده‌ام.

وی درباره آینده‌ای که پیشِ روی شعر امروز و به‌ویژه شعر دهه 90 می‌بیند، اظهار کرد: در دهه 70 و در ادامه آن در دهه 80 تب ساختارشکنی گریبان شاعران نسل نو آن زمان و یک یا ‌دو نفر از شاعران نسل گذشته را گرفته بود. کم‌تر شاعری را می‌شناختم که بتواند سه ‌ضلع یک ‌شعر خوب را متناسب هم بگیرد و کار ماندگاری خلق کند، البته روی صحبتم تنها متوجه شاعرانی است که نمونه مکتوب دارند.

فرهمندپور در پایان توضیح داد: به‌طور حتم برخی به‌دلایل شخصی، عقیدتی و دیگر مسایل مایل به چاپ شعرهای خود نبوده‌اند، شعرهای این دو دهه اغلب شعرهایی اند که به «مشق شعر» شباهت دارند. شعر این دو دهه گرفتار قالب است و بیشتر شبیه چیستانی است که مخاطب، از هرگروه، نیاز به گشودن رمز آن دارد. اغلب این شعرها چیزی کم دارند و خواننده را از ادامه خواندن آن منصرف می‌کنند. به نظر من شعر دهه 90 هم ادامه همان روند است.

نمونه شعری از دفتر «کلاه سنگی»:
«چشم خورشید
آرام
با
بادی که می‌وزد
به خواب
می‌رود
در سایه
چشم‌های من»

نمونه شعری از دفتر «دست، سایه، ابر»:
«درخت
از روی من گذشت
به دنبال باد بودم؟
دست‌هایم را
تا مرز
می‌گسترم»

بهرام فرهمندپور متولد 1342، کارشناس زبان و ادبیات فارسی و ویراستار دو هفته‌نامه «تندیس» است.

پیش‌تر مجموعه‌داستان «باغ کلاغ‌ها» (1382) و ترجمه مجموعه ‌شعر «آلوها» سروده ویلیام کارلوس ویلیامز، شاعر آمریکایی در سال 1388 از این شاعر، نویسنده و مترجم منتشر شده است. 

دو دفتر شعر «دست، سایه، ابر» و «کلاه سنگی»  به ترتیب در 56 و 31 صفحه، شمارگان 500 نسخه و قیمت هزار و 200 تومان و هزار تومان از سوی نشر امرود منتشر و راهی بازار کتاب شده اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط