شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۰
شرح مصطلاحات فلسفي بداية الحكمة و نهاية الحكمة

ايبنا - خواندن يك صفحه از‌‌ يك كتاب را مي‌توان چند گونه تعبيركرد؛ چيدن شاخه گلي از يك باغ، چشيدن جرعه‌اي از اكسير دانايي، لحظه‌اي همدلي با اهل دل، استشمام رايحه‌اي ناب، توصيه يك دوست براي دوستي با دوستي مهربان و...

تقسيم حقيقي و علت معدّ
 
تقسيم ديگري كه براي علت صورت پذيرفته است، تقسيم علت است به علت حقيقي و علت معدّ. علت حقيقي عبارت است از موجودي كه وجود معلول وابستگي حقيقي به آن دارد، به گونه‌اي كه جدايي معلول از آن محال مي‌باشد؛ مانند عليت نفس براي اراده و صورت‌هاي ذهني، كه نمي‌توانند جداي از نفس تحقق يابند، و يا باقي بمانند.
و «علّت معد» عبارت است از آنچه در فراهم آوردن زمينه پيدايش معلول موثر مي‌باشد، ولي وجود معلول وابستگي حقيقي و جدايي‌ناپذير به آن ندارد. شأن معدّات آن است كه آمادگي پذيرش فيض از علت فاعلي را در ماده پديد مي‌آورند. و بدين وسيله ماده را به افاضه وجود از فاعل نزديك مي‌سازند؛ مانند گذشت قطعات زمان و سپري شدن ساعتها، روزها و ماه‌ها كه ماده را به پيدايش آنچه قرار است در آن پديد آيد، نزديك مي‌سازد و مانند فعل و انفعالات مادي كه نفس را براي ادراك صورت‌هاي حسي آماده مي‌سازد.

صفحه 102/ شرح مصطلاحات فلسفي بداية الحكمة و نهاية الحكمة/ دكتر علي شيرواني/ انتشارات بوستان كتاب/ چاپ چهارم/ سال 1391/ 196 صفحه/ 3700 تومان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها