سه‌شنبه ۴ مهر ۱۳۹۱ - ۱۴:۲۰
مطلبی: سرفصل‌های درسی با نگاه كلی به علم اطلاعات تغيير يابند

سردبير نشريه كتاب ماه كليات معتقد است نام جديد رشته كتابداري و اطلاع‌رساني در صورتي ‌كه استادان و برنامه‌ريزان نتوانند سرفصل‌هاي درسي را با يك نگاه كلي به علم اطلاعات تغيير دهند مي‌تواند مشكلاتي را براي دانشجويان ايجاد كند.-

داريوش مطلبي، مدرس كتابداري درباره نام جديد رشته كتابداري و اطلاع‌رساني به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، گفت: بحث تغيير نام رشته كتابداري چند سالي است كه ميان دانشجويان و استادان رشته كتابداري و اطلاع‌رساني مطرح شده و دليل اين درخواست و احساس نياز اين بود كه رشته كتابداري در طول سال‌هاي اخير با توجه به تغييراتي كه در حوزه دانش منابع اطلاعاتي اعم از ذخيره‌سازي، اشاعه و ساماندهي اطلاعات داشته، تحولات بسياري را پذيرفته است و دانشجويان اين رشته نيز بايد خودشان را با اين تحوالات همراه مي‌كردند.

وي ادامه داد: از سال 86 تغييرات بسياري در سرفصل‌هاي درسي كتابداري با گرايش به فناوري اطلاعات آغاز شد. همچنين گرايش‌هاي درسي جديد تحت تاثير فناوري اطلاعات به اين رشته اضافه شد.

اين مدرس كتابداري افزود: در كشورهاي ديگر دنيا نيز با توجه به تغييرات روزافزون فناوري، اسامي اين رشته تغيير پيدا كرده و ايران نيز از اين قاعده مستثني نبود چون نام پيشين جامعيت كافي را براي نشان دادن فعاليت متخصصان اين حوزه نداشت و شايستگي‌ها و توانمندي‌هاي آن‌ها را نشان نمي‌داد و اين موضوع در همايش‌ها و نشست‌هاي مختلفي از سوي استادان و دانشجويان مطرح شد تا اين‌كه در شهريورماه امسال نام جديد «علم اطلاعات و دانش‌شناسي» مصوب شد.

مطلبي با بيان اين‌كه نام جديد رشته مي‌تواند به نوعي فرصت و تهديد باشد، اظهار كرد: تغيير نام از اين جهت فرصت است كه يك انگيزه مضاعف را به تحصيل‌كنندگان و استادان اين رشته مي‌دهد تا بتوانند دانش خود را بر اساس نياز مراكز اطلاعاتي و علمي تغيير دهند.

وي يادآور شد: پيش از اين فارغ‌التحصيلان اين رشته تنها مي‌توانستند در كتابخانه‌ها كار كنند اما با اين تحول جديد امكان فعاليت براي فارغ‌التحصيلان اين رشته در تمام مراكز اطلاعاتي و علمي فراهم مي‌شود.

معاون فناوری و اطلاع‌رسانی موسسه خانه کتاب تاكيد كرد: ايجاد گرايش‌هاي جديد مانند مديريت كتابخانه‌هاي ديجيتال، مطالعات آرشيو و مديريت اطلاعات نشان‌دهنده بازار كار جديد اين رشته است و اكنون فعالان اين رشته مي‌توانند در مراكز جديدي كار كنند و بازار كار و دانش خود را گسترش دهند.

وي همچنين گفت: اما تغيير نام اين رشته نيز مي‌تواند به نوعي تهديد محسوب شود در صورتي ‌كه استادان و برنامه‌ريزان نتوانند سرفصل‌هاي درسي را با يك نگاه كلي به علم اطلاعات تغيير دهند.

وي اضافه كرد: لازم است تا مراكز دانشگاهي تلاش كنند محتوا را تغيير بدهند.

سردبير نشره كليات ماه با اشاره به اين‌كه در حوزه تاليف و ترجمه تاكنون كتاب‌هاي خوبي داشتيم، اظهار كرد: البته كتاب‌هاي با محتواي سطح پايين نيز كم نبوده ولي اميدواريم با مشاركت دانش‌آموختگان جوان و استادان پيشكسوت نيازها و خلاءهاي رشته كتابداري شناسايي و منابع خارجي لازم هم ترجمه و تاليف شود.

به گفته مطلبي، تغيير نام رشته كتابداري در كوتاه‌مدت مي‌تواند موجب جذب بيشتر دانشجويان با رتبه‌هاي خوب به اين رشته با توجه به جذاب بودن نام آن شود اما چنانچه در بلندمدت برنامه‌ريزي ويژه براي تغيير محتوا و نگرش صورت نگيرد با مشكل مواجه مي‌شويم.

وي در پاسخ به اين سوال كه آيا نام جديد، شان رشته كتابداري را باز مي‌گرداند، افزود: كتابداري از قديم‌الايام در ميان فرهيختگان و حكيمان شان بالايي داشته اگرچه در ميان عامه مردم به دليل ناآگاهي ممكن است اين شان كمتر حس شود.

وي در پايان تاكيد كرد: نام جديد رشته كتابداري مي‌تواند تمام قابليت‌ها و ظرفيت‌هاي اين رشته را نشان دهد و اين نكته مثبتي است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها