دوشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۱:۱۸
آفرينش نمايشنامه به شكل كارگاهي

«عطاءالله كوپال» پژوهشگر و مولف به همراه گروهي از هنرجويان و دانشجويان نمايشنامه‌نويسي شكل تازه‌اي را در آفرينش نمايشنامه به شكل گروهي پايه‌ريزي كرده‌اند تا درآينده اين راه به يك جنبش فراگير در نمايشنامه‌نويسي ايران بدل شود.

عطاءالله كوپال پژوهشگر، مولف و استاد دانشگاه در اين‌باره به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، گفت: پس از انتشار كتاب «شش نمايشنامه معاصر» و همچنين نمايشنامه‌هاي «آندارنيك» و «فيلم خانوادگي»، با چاپ كتاب «شش تك پرده‌اي كوتاه»، با همراهي هنرجويان و دانشجويان رشته نمايشنامه‌نويسي توانسته‌ايم تلاش خود را براي ايجاد يك جريان نوين در نمايشنامه نويسي معاصر تداوم بخشيم و شيوه نويني از خلق درام را در اين آثار تجربه كنيم. 

وي با اشاره به اين كه كتاب «هفت بانوانه» و «چهار پنجره روشن» از آثاري است كه به تازگي در اين كارگاه منتشر شده‌اند، عنوان كرد: «هفت بانوانه» شامل نمايشنامه‌هايي است كه همگي به شيوه كارگاهي نوشته شده‌اند و ويژگي عمده آنها، نوع ديالوگ‌ها است. 

كوپال ادامه داد: در نمايشنامه‌هاي اين مجموعه تلاش اصلي و عمده بر اين اساس بوده كه ديالوگ‌هايي فراتر از سطح گفتار عاميانه و روزمره خلق شود؛ بدون آنكه يك اديبانگي ساختگي به آنها تحميل شود. 

وي با بيان اين كه مجموعه نمايشنامه‌هاي كتاب «چهار پنجره روشن» طي سال‌هاي 1385 و 1386 در كارگاه نمايشنامه‌نويسي شكل گرفته، يادآور شد: تصور اينكه نوشتن چنين نمايشنامه‌هاي كوتاهي پيش از يك سال تا رسيدن به رونوشتي نهايي به طول انجاميده باشد، بي‌گمان تصويري توام با رياضت از كار نمايشنامه‌نويسي ترسيم مي‌كند و بي‌ترديد در ميان قالب‌ها و ژانرهاي آفرينش ادبي، خلق نمايشنامه، استثنايي طاقت فرسا قلمداد مي‌شود. 

كوپال ادامه داد: اينك بيست و پنج اثر طي ده سال از نوشته‌هاي يك كارگاه توليد متون ادبي و نمايشي انتشار يافته است. سبكي شكل گرفته كه در قالب تك پرده‌اي‌هاي كوتاه، موقعيت‌هاي فشرده دراماتيك را عرضه مي‌كند. 

وي اضافه كرد: در حال حاضر از نويسندگان اين كارگاه، نمايشنامه‌هاي آپارتمان شماره 13، گسترده بركرانه سپيد، آغوش خاكستر، سرود ستاره در سحرگاه باراني، تريلوژي(سه تك پرده به هم پيوسته)، دو مجموعه داستان كوتاه، يك مجموعه شعر و ترجمه دو نمايشنامه از اوگوست استريندبرگ در نوبت انتشار قرار دارند.















نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط