دوشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۷
حاجی‌بابایی: کتاب‌های درسی شخصیت افراد جامعه‌ را شکل می‌دهند

مراسم تجلیل از مولفان و پدیدآورندگان مواد و رسانه‌های آموزشی سال تحصیلی 92-91 امروز (22 آبان) برگزار شد. وزیر آموزش‌و پرورش گفت: این وزارتخانه به‌دلیل دربرگرفتن 12 و نیم میلیون از جمعیت ایران و تهیه و تدوین کتاب برای دانش‌آموزان، معلمان و توجه به نقش تربیتی کتاب‌های درسی کار دشواری برعهده دارد زیرا این کتاب‌ها می‌توانند شکل‌دهنده شخصیت افراد جامعه‌ باشند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مراسم تجلیل از مولفان و پدیدآورندگان مواد و رسانه‌های آموزشی سال تحصیلی 92-91 دوشنبه (22 آبان) با حضور وزیر آموزش‌وپرورش، دیگر مسوولان و کارشناسان این وزاتخانه در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی برگزار شد.

حمیدرضا حاجی بابایی در این مراسم اظهار کرد: هفته کتاب فرصتی است تا از خادمان این حوزه به‌ویژه همکاران سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی قدردانی شود. کتاب‌های درسی به دلیل این‌که طیف گسترده‌ای شامل 12 و نیم میلیون جمعیت دانش‌آموزی را دربرمی‌گیرد، همچنین اساس شکل‌گیری شخصیت و تربیت فرزندان ایران‌زمین نیز به‌عهده این وزاتخانه است، باید با دقت ویژه‌ای تهیه و تدوین شوند. 

وزیر آموزش‌وپرورش افزود: کتاب نوشتن برای فرزندانی که آینده‌ساز کشور به‌شمار می‌آیند کار ساده‌ای نیست و فردی که توانایی به دوش کشیدن این امر سخت و دشوار را دارد کار بزرگ و ارزشمندی در سراسر عمرش انجام داده است.

وی ادامه داد:‌ معجزه دین مبین اسلام کتاب است که قرآن به‌عنوان کامل‌ترین کتاب هدایت‌گر انسان‌ها و دربردارنده علوم هستی به‌شمار می‌رود. کتاب‌ها باید منطبق بر حقایق هستی و آزمون شده باشند تا الگوی تربیتی انسان قرار گیرند. همچنین کتاب‌ها باید به سوی تعالی فطرت و بهبود خلاقیت، نوآوری و تفکر در انسان‌ها بپیش بروند در غیر این‌صورت نام کتاب را نمی‌توان بر آن‌ها نهاد.

حاجی بابایی توضیح داد: امروز هیچ چیز جای کتاب را نمی‌گیرد، ایجاد بسته‌های نرم‌افزاری نیز در کنار تدوین کتاب در راستای آموزش و یادگیری بهتر برای دانش‌آموزان و معلمان تهیه می‌شود.

وی گفت: کتاب‌های پایه دوم و ششم ابتدایی به تازگی و با استفاده از نیروی انسانی کارآمد گردآوری شده‌اند اما با تمام این مسایل دور از ایراد و مشکل نیستند. ارزیابی کتاب‌ها هر ساله انجام می‌شود و باید مطالب کتاب‌ها به‌روز و اشکالات آن‌ها بررسی و تصحیح شود تا بتوانیم انسان‌هایی با تربیت درست به جامعه تحویل دهیم که بتوانند در ایفای نقشی که برعهده خواهند گرفت، موفق باشند.

معاون وزیر آموزش‌وپرورش و رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی نیز در این مراسم با اشاره به سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش گفت: سند تحول، سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی را مکلف به بازبینی و تدوین کتاب‌های درسی کرده است. در این راستا در دو پایه دوم و ششم ابتدایی کتاب‌های جدید تدوین و دیگر کتاب‌های درسی نیز بازبینی شدند.

حجت‌الاسلام محی‌الدین بهرام محمدیان  افزود: اجرای فرایند تولید و تدوین کتاب برای این دو پایه با محدودیت زمانی همراه بود که تلاش شد در این زمان اندک کتاب‌ها با کیفیت و استانداردهای لازم تهیه و به‌دست دانش‌آموزان و معلمان در سراسر ایران برسد. پنج‌ هزار معلم نیز از تمام کشور برای آموزش معلمان استان‌ها انتخاب شدند که پس از یادگیری چگونگی تدریس کتاب‌های جدید به استان‌های مربوطه بازگشتند.

وی در پایان با اشاره به آمارهای داده شده، بیان کرد: تا 15 اسفندماه کتاب‌هایی که جدید تدوین شده‌اند و در فرایند تدریس‌اند، به‌روش‌های گوناگون مانند مشاهده عینی و مصاحبه با معلمان ارزیابی می‌شوند تا برای سال بعد ایرادهای آن‌ها رفع شود.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و تالیف کتاب‌های فنی‌وحرفه‌ای نیز در بخش ديگري از اين نشست با قدردانی از پاسداران نشر اظهار کرد: تالیف 62 کتاب جدید به‌ویژه در پایه دوم و ششم ابتدایی و علاوه بر آن تهیه نرم‌افزارهای مرتبط با کتاب‌های درسی نشان‌دهنده توجه به زیرساخت‌ها، اصلاح و به‌روز رسانی کتاب‌های درسی است.

 محسن جعفرآبادی گفت: همراه با تدوین کتاب‌های جدید، 280 عنوان کتاب نیز اصلاح شدند که شامل کتاب‌های تمامی دوره‌ها از آموزش عمومی تا مقاطع فنی‌وحرفه‌ای و کارودانش را شامل می‌شود.

در این مراسم همچنین از فاطمه رمضانی، دوست‌محمد سمیعی، فریدون اکبری، مسعود وکیل، ناهید فلاحیان، طیبه ارشاد، میترا دانشور، سعید بدیعی، عباس حق‌اللهی، مجید ذاکری، محمد حسنی، احمد احمدی، حسن حذرخانی، سید محمود صموتی، ویدا ممتحنی، مژگان اصلانی، خدیجه بختیاری، محمد لطفی‌نیا، مجتبی انصاری‌پور و حمید احدی، مولفان و پدیدآورندگان مواد و رسانه‌های آموزشی سال تحصیلی 92-91 با اهدای لوح تقدیر قدردانی شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها