حجتالاسلام احمدرضا آقادادی، محقق و مولف حوزه تاریخ اسلام و حدیث در گفتوگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، پاسخ به این شبهه را که «فرازهایی از زیارت عاشورا به این دعا افزوده شده و این زیارتنامه دستخوش تحریف شده است» انگیزه اصلی تالیف کتابش دانست و عنوان کرد: آنچه مرا به تحقیق، تالیف و سخنرانیهای متعدد در این زمینه واداشت، شبهاتی بود که برخی صاحبنظران این حوزه مطرح میکردند.
وی با اشاره به این که متاسفانه این سخنان بدون تحقیق و مطالعهاند، گفت: شبههافکنان عنوان کرده بودند که زیارت عاشورا سند ندارد یا برخی از فرازها به آن اضافه شدهاند. متاسفانه این شائبهها در سایتها، فیلمها و برخی تریبونها عنوان میشدند.
نویسنده کتاب «بررسی منابع و شرح فرازهای زیارت عاشورا» بیان کرد: با هدف آن که اصل این زیارتنامه را بیابم و دریابم کدام بخشها به این زیارتنامه اضافه شده، این پژوهش را آغاز کردم و متوجه شدم در قرن سوم هجری قمری در «کاملالزیارات» که به اواخر غیبت صغرا و اوایل غیبت کبرا باز میگردد و منبع بسیار معتبری است، تمام راویان این کتاب، این زیارت را تایید کردهاند.
حجتالاسلام آقادادی این شبهه را تهمت بزرگی به علمای شیعه و محدثان دانست و گفت: تفاوت کتاب «مفاتیحالجنان» با سایر کتابهای این حوزه در آن است که مولف این اثر خود از محدثان شیعی است. او در این کتاب سلسله سند را از طریق استادش تا معصوم(ع) پیگیری و مطالب مستندی را عنوان کرده است. زیارت عاشورایی که ما اکنون میخوانیم نیز در کتاب او به همین شکل آمده است. شاید اختلافات جزیی در برخی کلمات وجود داشته باشد اما نه چیزی به اصل این زیارتنامه افزوده شده و نه چیزی از آن کم شده است.
نویسنده کتاب «النصوص» با اشاره به زیارتهای متعددی که با عنوان زیارت معروف و غیرمعروف عاشورا در روایات گوناگون نقل شدهاند، عنوان کرد: زیارت عاشورای دیگری نیز داریم که ممکن است برخی افراد به اشتباه آن را متن اصلی قلمداد کنند و این زیارت عاشورای معروف را نسخه تحریف شده آن بدانند در حالی که هریک از این زیارتها سند و سلسله خود را دارند و در راستای یکدیگر برای معصوم نقل شدهاند. همچنان که اعمال متعدد و مستقلی برای شبهای قدر داریم هریک از این زیارات نیز به شکل مستقل نوشته شدهاند و نسخه تکمیلشده یکدیگر به شمار نمیآیند.
وی با اشاره به کلاس فقه و اصول درس خارج گفت: در این مبحث، مطلبی با این عنوان آموزش داده میشود که چنانچه روایتی ولو ضعیف را علمای بزرگ نقل و عمل کنند، این عمل آنها نشانگر صحت و قوت آن روایت است. از این رو عمل علما جبر سند خواهد کرد یعنی عمل آنها برطرفکننده نواقص سند خواهد بود.
پژوهشگر حوزه فقه و اصول و علوم قرآنی در پایان به همه محققان و پژوهشگران حوزه دین به ویژه عاشوراپژوهان توصیه کرد: تا زمانی که در تمام حوزههای علمی و دینی موضوعی تحقیق و مطالعه نکردهایم، سخنی به میان نیاوریم. ما کتابها و اسناد نخوانده بسیار فراوانی داریم که نمیتوان بهراحتی آنها را انکار کرد. اظهارنظر بدون پشتوانه علمی و پژوهشی ضربه بزرگی به پیکره اعتقادی مردم میزند. از این رو همچنان که اهلبیت(ع) توصیه کردهاند، چنانچه در این مواقع ساکت باشیم و اظهار نظر نکنیم بهتر از آن است که از چیزی که اطمینان نداریم، سخن بگوییم.
شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۵
نظر شما