ايبنا - خواندن يك صفحه از يك كتاب را ميتوان چند گونه تعبيركرد؛ چيدن شاخه گلي از يك باغ، چشيدن جرعهاي از اكسير دانايي، لحظهاي همدلي با اهل دل، استشمام رايحهاي ناب، توصيه يك دوست براي دوستي با دوستي مهربان و...
موضوع تخیل هنری و ادبی از معماهای بشری محسوب میشود. اینکه تخیل شاعران و هنرمندان و به طور کلی تخیل بشری چگونه شکل میگیرد و چه عواملی بر آن تأثیرگذار هستند از پرسشهای همیشگی محققان و منتقدان در این حوزههاست. یکی از عواملی که برخی بر آن تأکید ویژهای داشتهاند فضای طبیعی و فرهنگی و مناسبات بافتاری هنرمند و به طور کلی انسان است، چنانکه براساس این نظریه، تخیل انسانی به شدت متأثر از محیط طبیعی و فرهنگی بیرون است. بنابراین ، مکان به عنوان عنصری مهم در شکلگیری تخیل تأیید شد. بر همین مبنا، اگر بپذیریم که مکان و فضا تأثیر اساسی و مهمی بر تخیل دارد، باید پذیرفت که جابهجایی مکانی نیز موجب دگرگونی تخیل شود. به عبارت دیگر، در اینکه مکان و به نوبه خود جابهجایی مکانی میتواند در تخیل و صورتهای خیالی تأثیرگذار باشد، تردیدی وجود ندارد. صورتهای خیالی ایجاد شده توسط شاعران و هنرمندان بیانگر چنین تصویری هستند. برای مثال، تصویر آبشاری بزرگ هیچگاه در ادبیات کلاسیک فارسی وجود نداشته است زیرا شاعران و نویسندگان آن چنین پدیدهای را درک نکردهاند
صفحات 118 و 119/ مهاجرت در ادبیات و هنر/ دکتر شیده احمدزاده/ انتشارات سخن/ چاپ اول/ سال 1391/ 170 صفحه/ 7500 تومان
نظر شما