شنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۶
«ماتریس فرهنگی» کتابی برآمده از دل یک همایش

مجموعه مقالات پذیرفته شده همایش «مدیریت استراتژیک فرهنگی شهر تهران (ماتریس فرهنگی)» به همت سیدرضا صالحی‌امیری و علی‌اصغر محکی کتاب شد. مقالات این اثر با بررسی مشکلات شهری پیشنهادهایی را در عرصه‌های مدیریتی عنوان می‌کنند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، این کتاب پس از معرفی سازمان‌ها و نهادهای شرکت‌کننده در همایش، اهداف و محورهای آن را عنوان کرده است و چکیده‌ای از مقالات استادان، کارشناسان و صاحب‌نظران عرصه مدیریت فرهنگی و شهری را انعکاس می‌دهد.

این اثر در حقیقت گزارشی مکتوب از همایش «مدیریت استراتژیک فرهنگی شهر تهران (ماتریس فرهنگی)» به شمار می‌آید که ضمن مطالعه رخدادها و دستاوردهای نخستین دوره این همایش می‌تواند راهبردهایی را برای فعالان این حوزه به ویژه در ادوار بعدی این همایش آشکار سازد و تا حد زیادی از موازی‌کاری و تکرار در اقدامات و پژوهش‌های بعدی بکاهد. 

معرفی حدود 60 مقاله و نام فعالان و صاحب‌نظران این حوزه از دیگر نقاط عطف کتاب است که می‌کوشد پژوهشگران این حوزه را به سایر محققان معرفی و با ارایه مقالات تا حدی نقاط فکری و دستاوردهای علمی آن‌ها را بیان کند.

کتاب مجموعه مقالات همایش «مدیریت استراتژیک فرهنگی شهر تهران (ماتریس فرهنگی)» با بیان وضعیت موجود تا حدی بازگو می‌کند که چه‌قدر با وضعیت مطلوب شهری فاصله داریم و با استفاده از چه تدابیر یا اقداماتی در راستای فرهنگسازی و ارایه خدمات شهری می‌توانیم این فاصله را کاهش دهیم.

مقالات این کتاب ضمن یادآوری مشکلات شهرنشینی به ویژه شهرهای بزرگی مانند کلانشهر تهران، مهاجرت، فشار فزاینده جمعیت و تراکم، محوریت قرار گرفتن در حوزه روابط اقتصادی، اجتماعی، تجاری و اداری کشور و مسایل ناشی از آن، راهکارهایی را برای کنترل یا کاهش این آسیب‌ها پیشنهاد می‌کنند که علاوه بر برنامه‌ریزان شهری می‌تواند در حوزه مدیریت‌های کلانشهری نیز کاربرد داشته باشد.

مضامین این اثر پژوهشی پیش‌شرط اساسی مدیریت فرهنگی شهر تهران را تدوین الگوهای فرهنگی متناسب با ارزش‌های ملی و دینی بیان کرده و عنوان می‌کند که برای رسیدن به اهداف تعیین شده اتخاذ نگرش کل‌نگر، آینده‌نگر، جامع‌نگر، پویا و متعالی در این راه ضروری است. از این رو شهرداری تهران به عنوان موثرترین سازمان مدیریت شهری باید بتواند در حوزه فرهنگ به انسجام در سطوح سیاسی، مدیریتی، ساختاری، هدفی، برنامه‌ای، کارکردی، نظارتی و پایش دست ‌یابد. این انسجام کمک می‌کند تا فعالیت‌های روزانه شهرداری تهران در حوزه فرهنگ از تشتت و پراکندگی خارج شده و مدیریت موثر فرهنگی در سطح شهری شکل‌ گیرد. بنابراین منظور از ماتریس یا مدیریت استراتژیک فرهنگی، در این‌جا تنظم و تدوین رابطه میان ظرفیت‌ها، توانمندی‌ها و امکانات مدیریت شهری در حوزه‌های مختلف خدمات شهری است.

در بخشی از معرفی این کتاب نوشته شده است: «شهر، این محصول بشری، مجموعه‌ای از کالبد و اجتماع را در ‌بر‌می‌گیرد و علی‌القاعده باید جهت‌گیری آن در راستای دستیابی به کمال انسانیت و جمال حیات طیبه باشد؛ چرا که شهر، تجلی‌گاه مناسبات و عرصه تولید اجتماعی است. اساس پیدایش شهر و گسترش شهرنشینی در دنیای امروز، بر مبنای همکاری و تعامل نیروهای اجتماعی ساکن در آن برای پاسخ‌گویی بهتر به نیازهای مشترک است. تعمق در سیر پُر فراز و نشیب شهرها بیانگر آن است که متاسفانه شهر یک محیط صرفِ جغرافیایی دانسته می‌شود که تنها جمعیتی در آن زیست می‌کنند، نه یک سازه اجتماعی و بستری پویا و زنده برای تعالی انسان‌ها در درون آن؛ قطعا چنین نگاهی، نه انسان‌های درون شهر را ملقب به شهرنشین خواهد کرد و نه شهروند را دارای هویت، روح و روان و کرامت.»

نخستین چاپ کتاب مجموعه مقالات همایش «مدیریت استراتژیک فرهنگی شهر تهران (ماتریس فرهنگی)» را انتشارات تیسا با شمارگان یک‌هزار و 500 نسخه به بهای سه هزار تومان روانه بازار نشر کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها