کتاب «سنجش فعالیت بدنی؛ تطبیقی و رشدی» تالیف مشترک «مایکل هاروات»، «مارتین ای. بلاک» و «لوک ای. کلی» با ترجمه بهروز عبدلی و همکاری پروانه شمسیپور دهکردی و امیر شمس منتشر شد. این کتاب فعالیت بدنی و زیربنای فرآیند آموزشی را ارزیابی میکند.-
وی که دارای مدرک دکترای تربیتبدنی و علوم ورزشی است، در ادامه افزود: معلمان ورزش و مربیان با استفاده از این کتاب میتوانند از جنبههای مختلف جسمانی و حرکتی، وضعیت پوسچرال و آمادگی بدنی این کودکان را ارزیابی و متناسب با آن برنامههای ورزشی و تمرینی را برای آنها تدوین کنند.
در کتاب «سنجش فعالیت بدنی؛ تطبیقی و رشدی» که در 10 فصل تدوین شده، مراحل و روشهای سنجش وضعیت جسمانی و حرکتی کودکان، آموزش داده شده است.
در فصل نخست این موضوع محور اصلی بحث قرار گرفته که چه کودکانی باید مورد سنجش قرار گیرند و میزان و نوع سنجش برای گروههای مختلف کودکان در شرایط مختلف بدنی، چگونه است.
فصل دوم، چرایی و هدف از سنجش را بررسی میکند و در فصل سوم چگونگی دستیابی به راههای مختلف شناخت کودکی که قرار است مورد سنجش واقع شود، میپردازد.
در فصلهای چهارم و پنجم کتاب انتخاب ابزار، آزمونهای مناسب و اجرای درست آزمونها بررسی میشود. در فصلهای ششم تا نهم کتاب، انواع سنجشهایی که پس از شناخت کودک و انتخاب ابزار و آزمون مناسب، انجام میگیرند، توضیح داده شدهاند.
سنجش رشد حرکتی و اجرای مهارت حرکتی، سنجش آمادگی جسمانی، سنجش وضعیت بدنی و راه رفتن و سنجش شایستگی رفتاری و اجتماعی موضوعات این فصلهای کتاب را تشکیل میدهند.
فصل پایانی کتاب، نشان میدهد که چگونه پس از طی شدن مراحل مختلف، سنجش تبدیل به عمل و در این مرحله رویکرد تیمی نیز مطرح میشود. در این فصل آمده است : «هدف کلی سنجش، فراهم کردن تشخیص نیست بلکه تولید اطلاعات سودمندی برای طراحی و اجرای برنامههای مناسبی است که قابل اجرا و دست یافتنی هستند.»
چاپ نخست کتاب «سنجش فعالیت بدنی؛ تطبیقی و رشدی» در 326 صفحه با شمارگان یکهزار نسخه و بهای 12 هزار و 900 تومان، از سوی انتشارات حتمی چاپ و منتشر شده است.
نظر شما