جمعه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۵
بررسی دیدگاه‌های رسانه‌ای فردوسی در کتاب «جامعه‌شناسی ارتباطات نوین»

کتاب «جامعه‌شناسی ارتباطات نوین» در مسیر انتشار قرار گرفت. این اثر که با هدف تامین منبع نظری برای تولید برنامه منتشر می‌شود، مهم‌ترین مسایل رسانه‌ای از دیدگاه فردوسی را نیز بررسی می‌کند.-

عالیه شکربیگی، نویسنده این اثر در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، عنوان کرد: تالیف این کتاب را از سال 88 آغاز کردم هرچند از چند سال قبل از آن پژوهش‌های آن را شروع کرده بودم، به هر حال این اثر کتابی است که زمان زیادی را از من گرفته است.

وی افزود: در این اثر مهم ترین مباحثی را که در حوزه ارتباطات و رسانه‌های نوین وجود دارد مورد مداقه قرار داده‌ام. پدیده جهانی شدن، خشونت رسانه‌ای و جامعه‌شناسی رسانه برخی از مهم‌ترین مسایل این حوزه قلمداد می‌شوند. خشونت رسانه‌ای به نظرم از مسایلی است که باید مورد توجه قرار گیرد زیرا رسانه‌ها خشونت زیادی را به تصویر می‌کشند که در ناخودآگاه کودکان تاثیر بسیاری دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: بحث دیگری که در این اثر مطرح کردم و اهمیت قابل توجهی دارد، مساله رسانه در آیینه پژوهش است. در این بخش موضوع‌های رسانه‌ای را در آیینه پژوهش بررسی کردم و این‌که اساسا تا چه اندازه درباره این مسایل تحقیقات جدی صورت گرفته است.

وی با اشاره به بررسی دیدگاه‌های رسانه‌ای فردوسی در کتابش گفت: در این بخش فردوسی را به عنوان شاعر ادبیات کهن ایران انتخاب کردم چرا که در ادبیات کهن ما مفاهیمی است که می‌توان آن‌ها را در فضای رسانه‌ای دستمایه قرار داد. برای مثال فردوسی درباره خانواده، همسرگزینی، نوع ارتباطات فرزندان با والدین و اساسا درباره خلقیات و رفتارهای ایرانیان مباحثی را در اشعارش مطرح کرده که این مفاهیم می‌توانند به عنوان خوراک رسانه‌ها برای تولید برنامه مورد توجه قرار گیرند. 

شکربیگی با تاکید بر لزوم فراهم کردن منبعی تئوریک برای برنامه‌سازی رادیو و تلویزیون گفت: این اثر برای رسیدن به همین هدف تالیف شده است. 

«جامعه‌شناسی ارتباطات نوین» را انتشارات برنا منتشر خواهد کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها