سه‌شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۹
امضای تفاهمنامه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با کتابخانه مجلس

نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی با امضای تفاهمنامه‌ای در چهار محور برگزاری نشست‌ها، برپایی فعالیت‌های فر هنگی شامل مسابقات کتابخوانی، بهره‌گیری از ظرفیت‌های اطلاع‌رسانی و مبادله منابع دیجیتال، به همکاری می‌پردازند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، منصور واعظی دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و محمد رجبی، رییس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی صبح امروز( 17 اردیبهشت ماه) با حضور در غرفه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، تفاهمنامه همکای‌ امضا کردند.

بر اساس این تفاهمنامه دو طرف بر همکاری در زمینه برگزاری نشست‌های علمی و همایش ها و همچنین برپایی نمایشگاه‌ها تاکید کردند.

برگزاری فعالیت‌های فرهنگی شامل مسابقات کتابخوانی، مقاله‌نویسی، جلسات نقد و بررسی کتاب و همچنین بهره‌گیری از ظرفیت‌های اطلاع‌رسانی طرفین مانند سایت‌‌ها و نشریات و مبادله منابع دیجیتال از منابع چاپ سنگی، سربی و منابع خطی از مفاد این تفاهمنامه هستند.

اعزام کارشناسان تخصصی کتابخانه مجلس برای بازدید از منابع خطی، چاپ سنگی و سربی و همچنین کمیاب کتابخانه‌های عمومی و نظارت فنی با هدف صیانت از این منابع، عضویت رایگان اعضای نهاد کتابخانه‌های عمومی و کتابخانه مجلس شورای اسلامی در کتابخانه‌های یکدیگر و اشتراک فصلنامه ( علمی و پژوهشی) تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی برای کتابخانه مجلس، از زمینه‌های همکاری این دو نهاد است.

تجلیل از کتابداران نمونه و اعضای فعال کتابخانه مجلس در برنامه‌های هفته کتاب از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و خرید آثار منتشر شده کتابخانه مجلس شورای اسلامی از  کتاب، مجلات، نشریات و لوح فشرده بر اساس نظر کارگروه‌های تخصصی انتخاب منابع نهاد با 40 درصد تخیفف، از تعهدات طرفین در این تفاهمنامه است.

ارایه خدمات آموزشی در زمینه فهرست‌‌نویسی نسخ خطی و منابع کمیاب و اسناد بر اساس توافق طرفین، برگزاری دوره تخصصی مرمت و صحافی از سوی کتابخانه مجلس شورای اسلامی برای کارشناسان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با 50 درصد هزینه، راهنمایی و شماوره از سوی کتابخانه مجلس برای معرفی افراد متخصص در زمینه ارزشگذاری مجموعه نسخ خطی و چاپ سنگی و همچنین همکاری در زمینه تهیه تصاویر دیجیتالی و اسکن منابع خطی و چاپ سنگی از تعهدات دیگر این دو نهاد در تفاهم نامه امضاء شده است.

محمد رجبی، رییس کتابخانه، موزه و مرکز اسنادو مجلس شورای اسلامی در این مراسم گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به عنوان یک نهاد فراگیر در بخش کتابخانه‌های عمومی بر آثار مکتوب این مراکز در تهران و شهرستان‌ها اشراف دارد و این ضرورت وجود دارد تمام کتابخانه‌های کشور برای اداره بهتر  با یکدیگر همکاری داشته باشند. 

منصور واعظی، دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور عنوان کرد: ترویج فرهنگ مطالعه مفید، توسعه فضای کتابخوانی و افزایش خدمات اعضای کتابخانه‌های عمومی کشور مهم‌ترین اهدف امضای این تفاهم‌نامه هستند و امیدواریم این تفاهم نامه با گسترش همکاری و تمدید مدت زمان، گسترش یابد.

وی افزود: کتابخانه مجلس شورای اسلامی دارای ظرفیت های منحصر به فردی است و به دلیل منابع چاپ سنگی، سربی و خطی شاخص محسوب می شود و این همکاری برای یک میلیون و 500 هزار عضو کتابخانه‌های عمومی کشور، فرصت مغتنمی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط