سه‌شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۴
نمایشگاه کتاب را از زاویه نگرش ناشران به چالش بکشید

کارشناس مسوول انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت: پیشنهاد من این است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، این نمایشگاه را از زاویه دید این تشکل‌ها به چالش بکشد.-

سیدحسین مرتضوی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، بیان کرد:  شاید خوب باشد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یک سال اجرای برپایی این نمایشگاه را به بخش خصوصی بسپارد و تجربه این گونه اجرا را هم کسب کند. البته مدیرت کلان آن در اختیار این وزارتخانه باشد. 
 
وی با بیان این‌که «در هر دوره نمایشگاه کتاب شاهد تغییراتی هستیم که برخی از این تغییرات مطلوب و تاثیرگذارند» گفت: نمایشگاه‌ بین‌المللی کتاب تهران، بزرگترین رویداد فرهنگی کشور به شمار می‌آید که تنها یکبار در سال برگزار می‌شود و توقع داریم به بهترین شکل و نظم برپا شود. انجام چنین کاری هم به مکانی استاندارد و خاص نمایشگاه کتاب نیاز دارد.

کارشناس مسوول انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ادامه داد: امسال چهار هزار نسخه کتاب از آثار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به فروش رفت که از نظر درآمد خوب بود اما از جنبه تعداد عنوان‌های به فروش‌رفته، نسبت به سال گذشته تعریف چندانی نداشت که احتمالا این اتفاق ناشی از محدودیت بن‌های خرید کتاب، افزایش بهای مکتوبات، جابه‌جایی ناشران دانشگاهی و بین‌المللی بوده است.

مرتضوی در پاسخ به این سوال که «آیا علاقه‌مندان به کتاب نمی‌توانستند اطلاعات کتاب‌های مورد نظر خود را از طریق اینترنت کسب کنند؟» اظهار کرد: از یک سو، هنوز استفاده از اینترنت برای همگان نهادینه نشده است و از سوی دیگر اگر مسوولان برپایی این نمایشگاه به هر ناشر کلمه عبور بدهند، از هم‌اکنون فرصت به روزرسانی اطلاعات و کتاب‌های تولید شده تا زمان برپایی بیست و هفتمین دوره نمایشگاه کتاب و شرایط برای انتخاب کتاب برای بسیاری از مخاطبان به آسانی فراهم می‌شود.

کارشناس حوزه کتاب در استان قم با اشاره به این‌که نحوه انتخاب کتاب در نمایشگاه‌های بزرگ به آموزش در رسانه‌های عمومی نیاز دارد، گفت: برخی بازدیدکنندگان نمایشگاه‌های کتاب نمی‌دانند کتاب خوب باید از چه معیارهایی برخوردار باشد و فرق غرفه ناشران با کتابفروشی‌ها در چیست. همچنین برخی برای خرید کتاب در نمایشگاه تنها با آگاهی از نام مولف آن حاضر می‌شوند!

وی در باره پرفروش‌ترین آثار این انتشارات بیان کرد: کتاب‌های تاریخی دولت عباسی و عثمانی،‌ علوم قرآنی و سبک زندگی اسلامی و ابزار سنجش آن، از  پرفروش‌ترین کتاب‌های  پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در نمایشگاه کتاب تهران بودند.

بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از 11 تا 21 اردیبهشت ماه در مصلای امام خمینی(ره) تهران برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط