به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست رونمایی و نقد و بررسی پنج عنوان کتاب حوزه روابط عمومی (سهشنبه 31 اردیبهشت) در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد. در این مراسم که با حضور جمعی از فعالان و دستاندرکاران حوزه ارتباطات همراه بود، عبدالرشیدی با اشاره به انگیزههای خود از نگارش این کتاب، اظهار کرد: یکی از موضوعهای مورد علاقهام در طول سالها فعالیت در حوزه رسانه، خلاء موجود میان دانشگاهیان و فضای رسانه بود زیرا این گسست همیشه باعث شده است نتوانیم در فضای اجرایی و عملیاتی ژورنالیسم فعالیت داشته باشیم.
این فعال حوزه رسانه افزود: به عنوان مثال بسیاری از کسانی که در محیط دانشگاه تحصیل میکنند پس از فعالیت در محیط رسانهها از این موضوع گلایه دارند که چرا مباحثی مانند آزادی بیان و آزادی قلم در محیط کار وجود ندارد و چرا این حوزه با این میزان محدودیت روبهرو است.
عبدالرشیدی با بیان اینکه کتاب حاضر پاسخی به سوالات رایج در این حوزه است، گفت: در این اثر، نخست تاریخچه کوتاهی درباره انواع وسایل ارتباط جمعی مانند رادیو، عکاسی و چاپخانهها ارایه دادهام تا دانشجویان و جوانانی که با این تاریخ آشنا نیستند، بتوانند با مطالعه متن به آگاهیهای خود بیفزایند.
وی با اشاره به مبحث سیر تحول ابزارهای رسانهای، عنوان کرد: معرفی انواع دوربینهای عکسبرداری و فیلمبرداری، دستگاههای SNG ، انواع ماهوارهها و... که افراد محدودی با آنها آشنایی دارند نیز در بخشی دیگر ارایه شده است.
عبدالرشیدی به معرفی انواع مختلف ژورنالیسم در کشورهای مختلف به عنوان دیگر سرفصل این کتاب پرداخت و گفت: چگونگی فعالیت در محیط ژورنالیستی، معرفی انواع قالبهای خبری در دنیا با ذکر کاربردهای هر یک از آنها در این بخش قرار دارد که میتواند منبع خوبی برای فعالان حوزه رسانه باشد.
به گفته وی، یکی دیگر از بخشهای کتاب معرفی شیوههای نظارت بر اخبار در کشورهای مختلف است که به موضوعهایی مانند سانسور، بازبینی و نظارت بر اخبار قبل و پس از انتشار اختصاص دارد.
دیگر سخنران این نشست، دکتر غلامرضا آذری، ویراستار کتاب «بازاندیشی تمدن: ارتباطات و ترور در دهکده جهانی» نیز در سخنانی گفت: این کتاب را مرحوم دکتر مجید تهرانیان به رشته تحریر در آورده است که دکتر داوود آقارفیعی و مرجان اردشیرزاده ترجمه آن را به عهده داشتهاند.
وی افزود: تهرانیان بر جریان فکری و روشهای ارتباطات کشور تاثیر مستقیم و نقش بهسزایی داشته و آثار ارزشمندی را در این حوزه به زبان انگلیسی نوشته است.
آذری با بیان اینکه کتابها و آثار تهرانیان علاوه بر ایران در کشورهای دیگر نیز مخاطب داشته است، عنوان کرد: وی سرمایه انحصاری ایران نیست و به کل دنیا تعلق دارد زیرا افکار و اندیشههای وی گسترده و جهانی بوده است.
وی با بیان اینکه علم ارتباطات شاخهها و زیرشاخههای گستردهای دارد، اظهار کرد: در ایران این علم را فقط در دو حوزه روابطعمومی و روزنامهنگاری میشناسند، در حالی که ابعاد گستردهتری دارد و آن حوزهها نیز باید به مردم و جامعه ارتباطی معرفی شود.
آذری یادآور شد: تهرانیان خدمات زیادی را به ارتباطات کشور کرده است و این وظیفه ماست که کتابهای به جای مانده از وی را ترجمه و منتشر کنیم.
سپس حمید ضیاییپرور، نویسنده کتاب «پرتال ایرانی» گفت: این اثر به عنوان کتابی کاربردی برای مدیران روابط عمومی ادارهها و سازمانهای مختلف در حوزه بهروزرسانی و تقویت پرتالهای خبری به شمار میآید.
وی با بیان اینکه این اثر جلد سوم مجموعه تکنولوژیهای کاربردی روابطعمومی الکترونیک است، افزود: مدیران پرتالهای روابط عمومی میتوانند با استفاده از این کتاب، سایتها و وبسایتهای خبری خود را تقویت، توسعه و پرورش دهند.
این فعال حوزه رسانه ادامه داد: در هفت سال اخیر شاهد تلاشهای بسیاری از سوی دستاندرکاران حوزههای مختلف روابطعمومی برای ساخت پرتالها و بهروزرسانی آنها بودم و در این مدت متوجه شدم که فعالان این حوزه نیازمند نمونه و الگویی جامع برای کارهای خود هستند.
ضیاییپرور با بیان اینکه در این کتاب الگویی کامل برای این پرتالها تهیه کردهام، گفت: در ابتدا شاخصهای جهانی در این حوزه را معرفی کردهام، سپس چگونگی ارزیابی پرتالها به همراه ارایه مدلهای بومی از نمونه سایتهای موفق داخل کشور معرفی شده است.
وی با اشاره به ارایه نمونه کارهای خوب و موفق روابط عمومی سازمانها در این کتاب، اظهار کرد: برخی سازمانها کارهای خود را در قالب جشنواره و فستیوال ارایه کردند و من با حضور در این برنامهها، شاخصهای داوری را جمعآوری و به شکل یک مدل نمادین گردآوری کردم.
ضیاییپرور با بیان اینکه این مدلها در دو شرکت به صورت آزمایشی اجرا شدند، یادآور شد: بازخوردهای مثبت و منفی درباره این پرتالها را در دو جشنواره گردآوری و نتایج را در قالب یک تحقیق در کتاب ارایه کردهام تا خوانندگان از نزدیک با این نمونهها آشنا شوند.
به گفته وی، در این کتاب به صورت کلی چهار شاخص کلی و 60 زیرشاخه را در قالب یک مدل عملی معرفی کردهام تا هر دستگاهی بتواند فعالیت پرتال خود را به راحتی بررسی کند.
دیگر سخنران این برنامه دکتر محمد سلطانیفر یکی از مترجمان «کتاب مهارتهای ارتباطی مؤثر و بازاریابی رایانامهای» بود، وی گفت: از زمانی که تکنولوژیهای جدید به دنیای انسانها وارد شدند، تغییرات بزرگی در فضاهای مختلف زندگی ما ایجاد شد، زبان محاوره، نگارشها و بیان مردم نیز در این میان تغییر کرد.
وی ادامه داد: سال 2011 آماری در جهان منتشر شد که بر اساس آن بین تمام تکنولوژیهای موجود در فضای مجازی شامل شبکهها و رسانههای اجتماعی، ایمیلها، وبسایتها و ایمیلها در رتبه نخست ارتباطات مردم قرار دارند.
سلطانیفر با بیان اینکه فیسبوک با بیش از یک میلیارد نفر و توئیتر با 300 میلیون نفر عضو نتوانستهاند جایگاه ایمیل را بگیرند، اظهار کرد: روزانه حدود 170 میلیون ایمیل در سراسر جهان رد و بدل میشود و هنوز هیچ رسانهای جایگزین آن نشده و نتوانسته این فضا را پوشش دهد.
به گفته وی، در این میان در فضای مجازی بازاریابیهایی نیز به کمک ایمیلها ایجاد شدهاند و افراد از طریق آنها به امرار معاش و تجارتهای بزرگ جهانی مشغولند به گونهای که طبق آمار اعلام شده حدود 72 درصد استفادهکنندگان از تجارتهای ایمیلی بازگشت سرمایههای خود را خوب و خیلی خوب اعلام کردهاند.
سلطانیفر با بیان اینکه در این کتاب روشهای مختلف بازاریابی با ایمیل بیان شده است، عنوان کرد: چگونگی سرمایهگذاری در این حوزه، میزان سرمایهگذاری، چگونگی شناخت مشتری، استفاده از ادبیات مختلف برای مشتریان مختلف، چگونگی تولید محتوا و تکنیکهای مدیریت پرتال برای راهاندازی از دیگر مباحث این کتاب به شمار میآید.
وی یادآور شد: این کتاب نوشته «شون مکفیت» است که با همکاری دکتر شهناز هاشمی و ناصر اسدی به زبان فارسی برگردانده شده است.
محمدصادق افراسیابی نویسنده کتاب «مطالعات شبکههای اجتماعی و سبک زندگی جوانان» نیز درباره اثر خود توضیح داد: بخش عمده مطالب این کتاب با استناد به پاسخهای 9 هزار پرسشنامه که در میان اعضای شبکههای اجتماعی توزیع شده، نگارش شده است.
وی ادامه داد: آنچه در این کتاب بررسی شده همانگونه که از نام آن بر میآید، موضوع سبک زندگی ایرانی و اسلامی و تاثیرات عضویت در شبکههای اجتماعی و تغییرات به وجود آمده همزمان با این عضویت است.
افراسیابی با بیان اینکه صیانت از هویت ایرانی و اسلامی یکی از اهداف این کتاب به شمار میآید، عنوان کرد: این کتاب دو مخاطب عمده دارد، نخست سیاستگذاران و افرادی که در حوزه برنامهریزی و تدوین مباحثی مانند سبک زندگی فعالیت میکنند، سپس خانوادههایی که در شبکههای اجتماعی عضویت دارند و نسبت به این پدیده آگاهی درستی ندارند.
وی اظهار کرد: هدف اصلی این کتاب بررسی رابطه موجود در شیوه زندگی مردم پس از عضویت در شبکههای اجتماعی است، اینکه در اوقات فراغت چه فعالیتی انجام میدهد، سبک پوشش آنها پس از عضویت در این شبکهها چه تغییری کرده است و مباحثی از این دست که نوعی آگاهی به مخاطب ارایه میدهد.
نامدار صداقت، مدیرکل روابط عمومی شهرداری تهران، دیگر سخنران این برنامه نیز در سخنانی با اشاره به ضعف نظریهپردازی در حوزه روابط عمومی، گفت: اگر چه این حوزه در سالهای اخیر با رشد بسیار خوبی همراه بوده و استادان بسیاری در حوزه ارتباطات و روابط عمومی فعالیت داشتهاند اما هیچ نظریه نو و جدیدی در این بخش دیده نمیشود.
وی ادامه داد: بسیاری از ما همواره با این سوال مواجه هستیم که چرا مدیران ما سواد رسانهای پایینی دارند و نمیتوانند در این زمینه صاحبنظر باشند دلیل اصلی آن نیز برخورد ما با روابط عمومی به عنوان یک فن است تا یک علم.
وی با بیان اینکه تعداد کتابهایی که به این حوزه بپردازند، محدود است، اظهار کرد: باید حوزه تولید آثاری که به گسترش روابط عمومی در قالب یک علم میپردازند، تقویت و آثار خوب و ارزشمندی تولید شود.
به گفته صداقت، رشته روابط عمومی اکنون در دو مقطع کاردانی و کارشناسی در دانشگاههای سراسر کشور تدریس میشود و برای این رشته به عنوان علمی ارزشمند و بنیادین هنوز مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا پیشبینی نشده است و مباحث موجود در این بخش عمیق و نظری نیستند.
وی اظهار کرد: انجمنها و تشکلهایی که در این حوزه فعالند باید برای پیشبینی تحصیلات عالیه رشته روابطعمومی برنامهریزی و رایزنی داشته باشند، زیرا برای خلق نظریههای جدید در این علم نیازمند تولیدات پژوهشی عمیق و کاربردی هستیم تا بتوانیم آثاری با غنای ارزشمند و موثر برای جامعه تولید کنیم.
چهارشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۱
نظر شما