کتاب «بازاریابی دهان به دهان» ترجمه و منتشر شد. به عقیده نویسندگان این اثر بازاریابی دهان به دهان موثرترین و کمهزینهترین شیوه بازاریابی قلمداد میشود.-
این روش میتواند کسب و کار را با هزینهای ناچیز در بین اقشار مختلف مردم و مشتریان بالقوه در کشور و همزمان در سطح جهانی مطرح کرده و به آهنگ رشد و توسعه آن افزوده و باعث افزایش مشتریان بافعل و در نتیجه رشد سود و درآمد آن شود.
شاید بتوان گفت این روش از همان آغاز عصر صنعتی شدن تولید و توسعه مشاغل و به ویژه از آغاز سده بیستم کمابیش در اقتصاد جهانی مطرح بوده است. در بازاریابی دهان به دهان وقتی کسی از خدمات و کالا رضایت داشته باشد و این رضایت بتواند وی را جذب کرده و راضی نگه دارد، به نوعی پیک رایگان برای آن محصول و خدمات تبدیل خواهد شد و در هر جمع و باشگاهی و در هر زمان که صحبت از کالا یا خدماتی متناسب با آن حیطه کاری باشد مطمئنا نامی از کالای محبوبش بر زبان خواهد آورد.
این کتاب ابتدا به معرفی و تقسیمبندی انواع مشتریان موجود و نحوه خرید آنها از فروشگاه پرداخته است. سپس روشهای بازاریابی و تبلیغ دهان به دهان توسط گونههای مختلف مشتریان معرفی شده تا مخاطب را در راهاندازی و توسعه روشهای این نوع بازاریابی یاری کند.
مترجمان کتاب، این اثر را به زعم خود با فرهنگ و جامعه ایرانی بومی کردهاند و برخی مباحث کتاب اصلی که در کسب و کار ایرانی نمیتوانست کاربرد داشته باشد حذف کرده اند.
«استیو اولیری» و «کیم شیهان» نویسندگان این کتاب ابتدا به تعریف مشتری و انواع آن میپردازند تا از این طریق شناختی از مشتری به کاسبان ارایه دهند. تعریف بازاریابی دهان به دهان و شرح مزایای آن بخش دیگری از کتاب است. آنان سپس راهاندازی باشگاه آنلاین و حمایت از آن را پیشنهاد میکنند. حفظ پویایی باشگاه و رعایت ملاحظات اخلاقی دیگر توصیههای این نویسندگان است. ابزارهای بازاریابی برای فروشگاه نیز بخشی پایانی کتاب است که با عنوان ضمیمه در این اثر ارایه شده است.
چاپ نخست کتاب «بازاریابی دهان به دهان، سادهترین و موثرترین روش بازاریابی» با ترجمه محمد فاریابی، احمد اسدی افشرد و خلیل رضوی با شمارگان دو هزار نسخه، 206 صفحه و به بهای 9 هزار تومان توسط انتشارات «کهکشان دانش» منتشر شده است.
نظر شما