یکشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۲ - ۰۸:۳۰
دنیای امروز به هیچ پدیده‌ای به اندازه قلم مدیون نیست

آیین بزرگداشت روز قلم شامگاه شنبه (15 تیر) با حضور سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. وی در این مراسم گفت: دنیای امروز به هیچ پدیده‌ای به اندازه قلم مدیون نیست.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مراسم گرامیداشت روز قلم با حضور جمعی از اهالی فرهنگ و ادب در محل باغ زیبا برگزار شد. سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این آیین اظهار کرد: قلم زدن از قلم، سهل ممتنع است. به قلم از قلم گفتن و درّ قلم به قلم سفتن، آفتاب آمد دلیل آفتاب را تداعی می‌کند و تازه با اهل قلم از قلم گفتن، آینه را به آه، آشفتن است! 

وی عنوان کرد: خوب می‌دانید قلم، که خود نمی‌نگارد، آن‌چه آدمی می‌انگارد به دستِ دست بر قلم انشا می‌شود پس قلم یعنی اندیشه! گاه در قالب شعر، گاه نثر، گاه داستان، گاه پیام و گاه قانون، خودنمایی می‌کند، رونمایی می‌کند. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: حافظه زوال‌پذیر است. کم و زیاد محفوظات بلای جان حقیقت و واقعیت است. قلم منجی حافظه است. گاه پیام قلم تنها برای اهلش مکشوف است پس امین اندیشه است. من این حروف نوشتم چنان‌که غیر ندانست/ تو هم ز روی کرامت چنان بخوان که تو دانی. 

حسینی اظهار کرد: قلم واسطه آسمان و زمین شد. ارتباط عرش و فرش! قلم جاده اندیشه‌هاست از گذشته تا حال! هرگاه سیل هجوم جاهلان و ظالمان زمان، بخشی از این شاهراه را تخریب کرد، هرچند به وصله از انقطاع بیرون شد، لیک سست و فروریختنی بود. جاده قلم محکم است و زیرساختی با شالوده باور دارد، اِلّا قلیلا! 

وی با بیان این‌که نخستین فرمان الهی خواندن است و تعلیم تا قلم را در بر دارد، گفت: «أقرا و ربک اکرام – الذی عَلَّم بالقلم – عَلَّم الانسان ما لم یعلم» زیاده بر این از قلم چه باید گفت؟! آن‌جا که عقاب پر بریزد! غیرت قلم خداوندی، قرآنی می‌شود که غیر را در آن راه نیست «لایمسه الاالمطهرون» پیامبر فرمود: «همانا مومن با شمشیر و زبانش مجاهدت می‌کند. سوگند به کسی که جان من در دست قدرت اوست، شعر شاعران مومن و متعهد مانند تیرهایی است که به طرف دشمنان پرتاب می‌شود.» 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: امام عزیزمان در محضرش قلم‌ها را به مسلسل تشبیه کردند. آرزو داشت روزی را دنیا ملاقات کند که به جای مسلسل‌ها قلم دست‌ها را لمس کند. بخشی از این آرزو بر عهده اهل قلم است. تا زیبایی‌های قلم روح عصیان‌زده آدمیان را لطافت نبخشد، خشونت آن‌ها را به سمت مسلسل‌ها سوق می‌دهد. گاه نابودکننده‌تر از مسلسل، تصلب است؛ تصلب اندیشه! 

حسینی تاکید کرد: بر شماست که با نازش لطف قلم به نوازش صلب اندیشه بپردازید و کار شدت و غلظت را در افکار و زبان و بیان بسازید که «وجادلهم بالتی هی احسن» اگر می‌خواهید مشمول داعیان الی الله شوید: «ادع الی سبیلِ ربک بالحکمه و الموعظه الحسنه»

وی در پایان برای محسن پرویز، معاون فرهنگی سابق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که بسیار علاقه‌مند به شرکت در این مراسم بود، آرزوی شفای کامل کرد. پرویز چندی پیش به دلیل بیماری قلبی در بیمارستان بستری شده‌ بود.

قلم بیانگر فکر، فرهنگ و اتحاد ملت‌هاست

علی اسماعیلی، سرپرست معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از دیگر سخنرانان این مراسم بود. .وی عنوان کرد: 11 سال پیش در 14 تیر به پیشنهاد جمعی از نویسندگان و انجمن قلم و با تصویب شورای فرهنگ عمومی، 14 تیر به نام روز قلم و نویسنده نامگذاری شد تا همگان در این روز یادی از مفاخر ایرانی اسلامی کنند و با تجلیل از پیشکسوتان و مقام و جایگاه آن‌ها، آن‌ها را در رنگین ماندن جوهر قلمشان یاری دهند.

وی در ادامه گفت: انسان‌هایی که با نوشته‌هایی برگرفته از سال‌ها تلاش و رنج در راه دانش، تجربه و علم‌اندوزی، سرلوحه زندگی بسیاری از جوانان، زنان و مردان جامعه اسلامی شدند. قلم به دستانی که اسطوره‌های این سرزمین را جان تازه بخشیده و برای نسل‌های پس از خود به میراث گذاشته‌اند.

سرپرست معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: قلم، زبان بیان عقل و معرفت انسانی و بیانگر فکر، اندیشه و شخصیت صاحب آن است. قلم بیانگر فکر، فرهنگ و اتحاد ملت‌هاست و ترسیم‌کننده خطوط فکری، سیاسی، اجتماعی و ادبی ارباب ادب و قلم انتقال‌دهنده فکر و فرهنگ به نسل‌های حاضر و آینده و حلقه وصل فرهنگ و اندیشه‌هاست.

اسماعیلی بیان کرد: قلم ترجمان فکر، هنر، اندیشه و پرده‌گشای رازهای آفرینش و هدایت‌گر عقل‌ها و مغزهاست. قلم صُنع حکمت، تقدیر، تعلیم، هدایت، عزت و استقامت در راه خداست. قلم علی‌گونه بودن، فدایی بودن، خدا‌محوری، حق‌محوری و در صراط مستقیم حرکت کردن است.

وی با بیان این‌که جایگاه قلم و ارباب آن در نگاه دینی جایگاهی بلند و رفیع است، گفت: قلم وسیله حفظ و تداوم فرهنگ و تمدن‌های بشری، تکامل علوم و ابزار بیداری اندیشه‌ها و افکار و منشاء هدایت و آگاهی بشر است. قلم حافظ علوم و معارف، پاسدار افکار اندیشمندان و حلقه اتصال فکری علما و پل ارتباط گذشته با حال و آینده است و اصحاب قلم سنگرنشینان فکر و اندیشه‌اند.

سرپرست معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: حفظ، گسترش، تعالی و رشد فرهنگ انسان‌ها وابسته به تاثیر قلم و ارباب ادب است تا نسلی به نسل دیگر منتقل شود. انسان‌هایی که در این راه پا گذاشته‌اند و با وجود سختی‌ها جامعه را قرین منت خود کرده‌اند تنها کاری که در مقابل این همه تلاش شبانه‌روزی می‌توان انجام داد، خواندن و انتقال آگاهی برای جاودانگی هویت و فرهنگ و تمدن ایران اسلامی و شایسته تجلیل‌اند.

اسماعیلی عنوان کرد: بسیار خرسندم که در پایان دولت دهم به برگزاری این مراسم موفق شدیم. امیدوارم با تلاش روز افزون اهالی قلم، شاهد تولید آثار فاخر بیشتری در جامعه باشیم.

نویسندگان و ادبیان والاترین کار هنری را انجام می‌دهند

از دیگر سخنرانان این آیین غلامعلی حداد عادل، رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی بود. وی در این مراسم ضمن تبریک روز قلم گفت: ادبیات جنبه هنری زبان است. فرق یک اثر ادبی با اثری که ادبی نباشد، این است که زبان خالی از جنبه هنری است. وقتی زبان به هنر آراسته شد آنگاه ادبیات می‌شود.

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی اظهار کرد: هنر یک امری است که به حَسَب موضوع خودش شکل‌های مختلف دارد. شاید در عالم موضوعی نباشد از مواد، اشیا و اجسام که روی آن کار هنری صورت نگیرد.

حداد عادل عنوان کرد: زبان یعنی فکر، اندیشه و ادراک که عالی‌ترین موضوع این دنیا محسوب می‌شود. اگر موضوع کار ادبیات را با انواع هنرهای دیگر مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم هنرمندی که ادبیات از زیر دست او بیرون می‌آید با احوالات عمیق و لطیف انسانی سر و کار دارد. بنابراین نویسندگان و ادیبان والاترین کار هنری را انجام می‌دهند و تجلیل از اهل ادب تجلیل از والاترین هنرهاست.

وی ادامه داد: به عنوان عضو کوچکی از انجمن قلم وظیفه خود می‌دانم از این انجمن تشکر کنم و به همه کسانی که اثرشان در جشنواره قلم زرین شایسته تقدیر شناخته شده است تبریک بگویم و آرزو می‌کنم تمام کسانی که دارای استعداد هنری و ادبی هستند، از آ‌ن برای بهروزی و سعادت جامعه استفاده کنند.

گزارش تکمیلی این مراسم متعاقبا از «ایبنا» منتشر خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط