دوشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۴
پایان کار نمایشگاه شصت و پنجم فرانکفورت با بیش از 275 هزار  بازدید کننده

شصت و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت با 275 هزار و 342 بازدید کننده به کار خود پایان داد./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از خبرگزاری آلمان، از این تعداد 142 هزار و 921 نفر، متخصص عرصه نشر و دیگر عرصه‌ها بودند. این در حالی است که سال 2012 تعداد بازدیدکنندگان افزون بر 280 هزار نفر بود.

امسال 7300 غرفه‌دار از 100 کشور جهان به عرضه محصولات خود پرداختند که در میان آن‌ها خلاقیت‌های نوین بسیار دیده می‌شد. گردانندگان نمایشگاه بر بین‌المللی کردن هر چه بیشتر نمایشگاه تاکید کردند و از جابه‌جایی درون ساختی در عرصه نشر سخن گفتند.

حضور کشور برزیل به عنوان میهمان امسال این نمایشگاه، ملتی متفکر  و خود منتقد را نشان داد که به دور از کلیشه‌هایی همچون خورشید، ساحل و سامبای برزیلی، خواستار برابری در آموزش و برخورداری از موقعیت‌ها بودند. این نه تنها خواست نویسندگان برزیلی بود، بلکه در دیگر بخش‌های نمایشگاه نیز دیده می‌شد. در همین زمینه، در قالب سلسله برنامه‌های ادبی نمایشگاه کتاب فرانکفورت و با برگزاری برنامه‌های بسیار این موضوع در مرکز توجه قرار گرفت که در کمال ناباوری در کشور آلمان حدود 7.5 میلیون بیسواد وجود دارد!

همچنین در برنامه‌هایی که در نقاط مختلف از جمله در بخش پذیرش جهانی و در مرکز سیاست، ادبیات و ترجمه برگزار شد، به مساله بحران اتحادیه اروپا پرداخته شد و این سوال طرح شد که کودکان و نوجوانان در دوران بحران چگونه باید زندگی کنند؟ دیدار تنی چند از سیاستمداران از جمله میشل بارنیر کمیسر اتحادیه اروپا که  نخستین بار در این نمایشگاه حضور یافته بود، نشان دهنده اهمیت نمایشگاه به عنوان مکانی برای بررسی‌های دقیق مسایل اجتماعی بود.

یورگن بوس مدیر این نمایشگاه اظهار داشت: جنب و جوش در سطح نمایشگاه مشهود است.این امر، نه تنها در سطح اجتماعی، بلکه در سطح نمایشگاه به عنوان عاملی برای جذب مردم احساس می‌شود. به‌علاوه در لایه‌های عمیق نمایشگاه و در زمینه‌های کاری جدید تحت نفوذ نمایشگاه نیز می‌توان این جنب و جوش را دید. نمایشگاه نشان داد که تغییرات درون‌ساختی نوینی در عرصه چاپ و نشر مشهود است.

وی افزود: ما شاهد پیشرفت‌هایی در ماهیت نشر و نیز یک برنامه جدید و خلاقانه هستیم که کانون‌های نوپا، متخصصان، سرمایه‌گذاران و توسعه‌دهندگان تجاری از همه بخش‌های عملکرد خلاقانه را هم شامل می‌شود.

امسال در پنج روز برگزاری این نمایشگاه بیش از 9 هزار خبرنگار به نمایشگاه آمدند که در میان آن‌ها شمار گزارشگران بین‌المللی 17 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشت. به گفته بوس، اهمیت این نمایشگاه به عنوان یک مکان بین‌المللی افزایش یافته است. طبق اعلام مسئولان، امسال در حدود 3500 نفر از 72 کشور برای شرکت در بیش از 20 سمینار و کنفرانس آکادمی فرانکفورت ثبت نام کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها