دوشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۵:۲۵
محمد حسين لطيفي «نردبامي به آسمان» را كليد زد

تصويربرداري مجموعه تلويزيوني «نردبامي به آسمان» كه بر اساس زندگي«غياث الدين جمشيدكاشاني» ساخته مي شود در كاشان ادامه دارد. وي بنيانگذار رصدخانه سمرقند، رياضيدان عالي مقام، محاسبي ماهر و منجمي زبر دست، مولفي توانا و مخترع دقيق رصد بود و مي توان او را از برجسته ترين رياضيدانان دوره اسلامي دانست./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) به نقل از سايت خبري سيما فيلم، مجموعه تلويزيوني «نردبامي بر آسمان» به كارگرداني «محمدحسين لطيفي» و تهيه كنندگي «محسن علي اكبري»، اواخر فروردين ماه سال جاري با حضور جمعي از مديران مركز سيما فيلم كليد خورد.

تصويربرداري اين اثر تاريخي از منزل پدري غياث الدين، واقع در دكورهاي كاشان كه زير نظر «ايرج رامين فر» به عنوان مدير هنري كار ساخته شده است، آغاز شد. 

اين مجموعه 13 قسمتي وقايع زندگي منجم و رياضيدان بزرگ ايراني، «غياث الدين جمشيدكاشاني»، بنيانگذار رصدخانه سمرقند را از بدو تولد تا 45 سالگي و مرگش به دست سربازان مغول روايت مي كند. 

تصويربرداري اين سريال با صحنه هايي از كودكي غياث الدين در مقطع تولد و 7 سالگي آغاز و با پرداختن به وقايعي كه از 20 سالگي وي آغاز مي شود و تا مرگ وي ادامه مي يابد، به پايان مي رسد. 

در اين سريال «داريوش كاردان» به عنوان پدر غياث الدين، «زهرا سعيدي» مادر وي، «مليحه نيكجومند» مادربزرگ، «عليرضا كمالي نژاد» سيدعلي و «عليرضا مظفري» در نقش كودكي غياث الدين مقابل دوربين «ابراهيم غفوري» رفته اند.

هفته گذشته نيز «حسين معلومي» به عنوان حاكم كاشان و «ماه چهره خليلي» در نقش خاتون شهرك كاشان به لطيفي و گروهش ملحق شده اند.

تمام صحنه هاي مربوط به كودكي اين شخصيت برجسته تاريخي طي 20 روز در شهرك سينمايي غزالي گرفته خواهد شد. 

سريال «نردبامي برآسمان» در دو فاز كاشان و سمرقند ساخته خواهد شد كه در فاز كاشان علاوه بر خانه غياث الدين، فضاهايي چون دارالحكومه، مكتبخانه، مسجد، ميدان شهر كاشان، دروازه و بازار آن  همراه چندين لوكيشن فرعي ساخته و پرداخته شده است.

اين مجموعه تلويزيوني به عنوان پروژه اي فاخر و ارزشمند، پس از تحقيق و تفحص بسيار از نظر تاريخي و بار دراماتيكي آن، در مركز سيما فيلم ساخته مي شود.

در قرن نهم ميلادي «غياث الدين جمشيدكاشاني» با بهره گيري از كارهايي كه در رصدخانه مراغه صورت گرفته بود به دعوت "الغ بيك" به سمرقند رفت. در سال ۸۲۴ به ساختن رصدخانه‌اي پرداخت و به آموزش شاگردان و از جمله «ميرزا الغ بيك» پرداخت. 

«غياث الدين جمشيدكاشاني» رياضيدان عالي مقام، محاسبي ماهر و منجمي زبر دست، مولفي توانا و مخترع دقيق رصد بود و بحق مي توان او را از برجسته ترين رياضيدانان دوره اسلامي دانست.

از قرن ششم هجري به بعد اروپاييان كم كم به ترجمه حدود ۲۰۰۰ جلد علوم طبيعي و كتاب هاي رياضي و نجومي مسلمانان كه اغلب به عربي نوشته شده بود دست زدند و از اين راه ميراث گرانبهايي را كه در طول قرن ها مسلمانان از راه ترجمه و تاليف، جمع آوري يا توليد كرده بودند، به حوزه‌هاي علمي كشور خود بردند.

همين كتاب ها مايه اصلي علومي شدند كه در قرن شانزدهم و هفدهم رنسانس علمي را در اروپا پايه گذاري كرد و بدين پايه و مايه امروزي رساند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط