دوشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۹
«موسیقار تبریز» از خطر فراموشی نجات پیدا کرد

کتاب «موسیقار تبریز» نوشته فرهود صفرزاده درباره یکی از تاثیرگذارترین موسیقیدانان و نوازندگان عصر حاضر، یعنی زنده‌یاد غلامحسین بیگجه‌خانی است که پیش از این کتاب کمتر پژوهشی به آثار او اختصاص یافته است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، بدون شک غلامحسین بیگجه‌خانی یکی از مشاهیر تاریخ موسیقی ایران زمین است؛ به گونه‌ای که عموم نوازندگان و موسیقیدانان تبریز خود را به طور مستقیم و غیرمستقیم شاگرد این نوازنده چیره‌دست دانسته و به این موضوع افتخار می‌کنند. 

شیوه نوازندگی بیگجه‌خانی و نحوه «مضراب زدن» او تاثیر بسیاری بر نوازندگان تار چندین نسل پس از این هنرمند گذاشته است. زنده‌یاد استاد نورعلی خان برومند، نحوه مضراب زدن بیگجه‌خانی را به «دانه گرفتنِ گنجشک از زمین تشبیه کرد؛ یعنی مضرابی سریع، ولی نرم و شمرده.» 

انتشار کتاب «موسیقار تبریز» یک اتفاق فرخنده به حساب می‌آید، هر چند  با وجود اهمیت بسیار فعالیت‌های این هنرمند، کمتر مقاله و کتاب پژوهشی درباره هنر او تالیف شده است. 

فرهود صفرزاده، در پیشگفتار خود بر این کتاب نوشته است: «غلامحسین بیگجه خانی موسیقارِ تبریز است. واژه موسیقار معانی گوناگونی دارد: موسیقار یعنی موسیقی و موسیقار تبریز یعنی موسیقی تبریز... نمی‌گویم موسیقی تبریز بی او چه کم داشت. می‌پرسم موسیقی تبریز بی او چه داشت؟» 

شاید در این دهه بسیاری از نوازندگان جوان و یا دانشجویان و دانش آموزان موسیقی از نام این هنرمند و شیوه هنری او بی‌اطلاع باشند و تقصیر این مساله را نمی‌توان بر گردن این قشر انداخت؛ چرا که مقصران واقعی این بی‌اطلاعی پژوهشگران و موسیقی‌شناسانی هستند که بیگجه‌خانی را فراموش کرده‌اند. بر این اساس باید به کار صفرزاده در این کتاب احترام گذاشت، چرا که سبب شد «موسیقار تبریز» از خطر فراموش شدن نجات پیدا کند...

مهم‌ترین منابع صفرزاده برای نگارش این کتاب فایل‌های صوتی مصاحبه‌هایی بوده که برخی فعالان رسانه‌ای با او داشته‌اند. صفرزاده متن این مصاحبه‌ها را در پایان این کتاب درج کرده و این یکی از ویژگی‌های مثبت این اثر پژوهشی است. 

شاید اگر نویسنده همراه با این کتاب در یک CD فایل‌های صوتی این مصاحبه‌ها و البته برخی آثار این هنرمند را به مخاطبان ارایه می‌کرد با کتاب کامل‌تری روبه‌رو بودیم، اما این مساله به خودی خود اشکالی بر این کتاب وارد نمی‌کند. 

صفرزاده در این کتاب بسیاری از اسناد مربوط به زنده‌یاد بیگجه‌خانی چون عکس‌های این هنرمند در مراسم‌های گوناگون، پوستر کنسرت‌های این هنرمند و اعطای پروانه نوازندگی به او از طرف شهربانی را منتشر کرده است. همه این اسناد در زمره تاریخ شفاهی، موسیقی ایران به شمار می‌آیند. 

در پایان راقم این سطور امیدوار است که این کتاب نقطه شروعی بر دیگر پژوهش‌ها درباره هنر نوازندگی غلامحسین بیگجه‌خانی و دیگر استادان برجسته موسیقی کشور که خطر فراموشی آن‌ها را تهدید می‌کند، باشد.
موسسه فرهنگی – هنری ماهور کتاب «موسیقار تبریز» نوشته فرهود صفرزاده را با شمارگان دو هزار نسخه، 96 صفحه و بهای 15 هزار تومان روانه کتابفروشی‌ها کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها