کرامت نوایی در گفتوگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به رویکردهای جدید در تالیف کتابهای سواد آموزی اظهار کرد: در سه سال اخیر، کتابها از حالت معلم محور خارج، و فعالیت محور و سواد آموز محور شده است. در حال حاضر نیز سیاست اصلی سازمان، چند تالیفی شدن کتابهای هر سه دوره سواد آموزی، انتقال و تحکیم سواد است.
وی ادامه داد: در آموزش خردسالان تنها یک روانشناسی حاکم است در حالی که در آموزش بزرگسالان به دلیل تنوع سنی روانشناسی نوجوان، جوان، میانسال و سالمند باید مدنظر واقع شود. بنابراین تالیفات باید به سمت تخصصیتر شدن حرکت کند.
نوایی افزود: سواد آموز مرد، زن، کشاورز، کارگر، شهری، روستایی، زندانی و غیره از منظر علایق، سلایق و تجربههای زندگی متفاوت هستند و بنابراین لازم است برای هر گروه کتاب آموزشی خاصی طراحی شود و در همین راستا تا پایان امسال کتاب سواد آموزی زندانیان تکمیل میشود که به مباحثی مانند قوانین، حقوق و اخلاق پرداخته و ارزشها و نگرشهای این قشر را هدف تغییر قرار میدهد.
این مولف و پژوهشگر افزود: همچنین قرار است در سال آینده کتاب سواد آموزی ویژه زنان، کشاورزان و کارگران تدوین شود، برای سالهای آتی همین کتابها نیز تخصصیتر شده و برای نمونه کتاب آموزش کارگران صنعتی و کارگران ساختمانی یا کتاب آموزش کشاورز شمالی و کشاورز جنوبی متمایز میشود.
مدیر پژوهش و تولید محتوای آموزشی سازمان سواد آموزی، هدف از این کار را کاربردی کردن آموختههای سواد آموزان عنوان کرد و گفت: در حال حاضر چیزی به عنوان معلم سواد آموزی وجود ندارد و رسالت اصلی بر عهده محتوا است. تولید کتاب های آموزش فرد به فرد نیز در راستای تحقق همین هدف صورت گرفته است.
وی ادامه داد: سازمان سواد آموزی یک سازمان آموزشی است و در چارچوبی نظاممند فعالیت میکند که متشکل از سه دوره سوادآموزی، انتقال و تحکیم سواد است. در نخستین دوره با دو کتاب فرد مهارتهای اصلی مانند خواندن، نوشتن، روخوانی قرآن و حساب در حد چهار عمل اصلی را فرا میگیرد، اما در دورههای بعدی در صورت تمایل مهارتهای خود را ارتقا میدهد و آموختههای خود را تقویت و تحکیم میکند.
نوایی افزود: بر این اساس هر قدر سطح دوره پایینتر باشد، شمارگان کتابهای درسی دوره بیشتر میشود به طوری که شمارگان کتابهای دوره نخست به 500 هزار نیز میرسد.
وی در توضیح معیارهای تالیف کتابهای قشر سواد آموز بیان کرد: تولید محتوا در دوره سواد آموزی و انتقال بر اساس سیاستها و اهداف نظام آموزش و پرورش صورت می گیرد اما در دوره تحکیم سواد، سه کتاب برای تثبیت سواد و 12 کتاب برای توسعه مهارتهای زندگی در حوزههای اقتصاد، بهداشت، اخلاق، اعتقاد و مهارتهای زندگی طراحی شده است.
مدیر پژوهش و تولید محتوای آموزشی سازمان نهضت سواد آموزی به تفاوتهای آموزش بزرگسالان و خردسالان اشاره کرد و گفت: بزرگسالان تجربه زندگی دارند و با مفاهیمی مانند جمع، تفریق، نسبت و درصد آشنایی دارند، بنابراین در آموزش به این قشر نمادها مد نظر قرار میگیرد. اما در آموزش خردسالان ابتدا مفاهیم و سپس نمادها آموزش داده می شود.
نوایی افزود: با وجود سرعت بالاتر یادگیری بزرگسالان، این افراد به دلیل مشکلات زندگی و مسوولیتهایی که به عنوان مادر، پدر، همسر و شاغل بر عهده دارند، نمیتوانند تمام مدت در خدمت آموزش باشند.
وی تنها مرجع این قشر را سازمان نهضت سواد آموزی خواند و اظهار کرد: در ایران بیش از 10 میلیون نفر بیسواد و کمسواد وجود دارد که هیچ نشریه، مجله و انتشاراتی محتوای مناسب سواد آنها را تولید نمیکند، در حالی که این سازمان تاکنون بیش از 450 عنوان کتاب تهیه و در اختیار این قشر گذاشته است.
نوایی به همکاری نهاد کتابخانههای عمومی کشور در راستای توزیع کتابهای مختص این افراد اشاره و بیان کرد: طی هماهنگیهای صورت گرفته با نهاد کتابخانههای عمومی حداقل 6 عنوان کتاب مناسب توسط این نهاد به چاپ رسیده و بنا به اظهارات مسوولان آن، جز کتابهای پر متقاضی است چراکه به زبانی ساده و روان نگاشته شده و می تواند مرجعی برای افراد باسواد باشد به گونهای که طبق گزارش های رسیده، در برخی مدارس راهنمایی کتاب پیامبر اعظم، منبع مسابقه کتابخوانی شد.
شنبه ۷ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۰
نظر شما