پنجشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۳:۲۰
مسوولیت‌های مختلف فرصت نوشتن را از رجال سیاسی می‌گیرد

سيدحسين ذوالانوار، نماينده شيراز در مجلس شوراي اسلامي معتقد است: تطور مسوليت‌ها در هر مقطع زماني و ‌واگذاري وظايف مختلف فرهنگي به رجال سياسي نسل نخست انقلاب، فرصت‌ مطالعه و نوشتن خاطرات را از آن‌ها گرفته است.

سيدحسين ذوالانوار، نماينده شيراز در دوره‌هاي هفتم، هشتم و نهم مجلس شوراي اسلامي،‌ در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ايبنا) درباره علت كمرنگ شدن تمايل رجال سياسي به‌ویژه نمايندگان مجلس به نوشتن خاطراتشان گفت: نياز انقلاب به نسل‌هاي اول و دوم انقلابي و انجام وظايف و مسووليت‌هاي مختلف، باعث شده است كه فكر و ذهن رجال سياسي نسل پس از انقلاب به‌ویژه دهه نخست، مشغول مسووليت‌هايي باشد كه با آن درگيرند و اين مساله، باعث شده است، فرصت مطالعه، خواندن آثار ديگران و همچنين نوشتن در آن‌ها كاهش يابد. 

ذوالانوار ضمن تاسف در به وجودآمدن چنين شرايطي در ميان رجال به‌ویژه در ميان نمايندگان مجلس، پيشنهادهاي خود را براي بالابردن فرهنگ نوشتن و خواندن رجال سياسي اين‌چنين مطرح كرد: رسانه‌هاي مختلف،‌ وزارت ارشاد، وزارت آموزش و پرورش و حوزه‌هاي علميه بيشترين مسووليت و رسالت را در قضيه كتابخواني و فرهنگ مطالعه در جامعه دارند. آن‌ها با به وجود آوردن فضاي مطالعه مي‌توانند كمك بسياري در ارتقاي اين فرهنگ در عموم مردم جامعه كنند. 

اين عضو فراكسيون انرژي درباره ميزان مطالعه كتاب در دوران نمايندگي گفت: در دوراني كه به مجلس شوراي اسلامي به عنوان نماينده مردم شيراز راه يافته‌ام،‌ فرصت خواندن كتاب براي من، به طور چشمگيري كاهش يافته است.

نمایندگی مجلس فرصت مطالعه را کاهش داده است

ذوالانوار دليل پايين‌بودن ميزان مطالعه در دوران فعاليتش را مسوليت‌هاي مختلفي دانست كه بر عهده دارد و در اين رابطه گفت: به طور كلي، تطور مسوليت‌ها در هر مقطع زماني و ‌واگذاري وظايف مختلف فرهنگي به نسل نخست انقلاب از جمله من، باعث شده است كه فرصت‌هاي خواندن و نوشتن را از ما بگيرد. نسل نخستي كه از سال 1340، بعد از اتمام تحصيلاتشان، بلافاصله به كارهاي اجرايي مختلف مشغول شده‌اند.

اين نماينده مجلس ادامه داد: البته اين عيب و مشكل بسيار بزرگي است كه انسان نتواند مواريث و ذخايري كه ديگران به جای گذاشته‌اند را استفاده كند و اين مساله، متاسفانه به تدريج انسان را از نظر معنوي و روحي فقير و فقيرتر مي‌كند. 

عضو كميسيون توليد ملي و اصل 44 مجلس و مسوول توليد ملي در كميسيون انرژي درباره آخرين كتابي كه مطالعه كرده است گفت: «مفاتيح نوين» نوشته آيت‌الله ناصر مكارم شيرازي، آخرين كتابي بوده است كه مطالعه كردم. 

وی در ادامه سخنانش تاكيد صرف بر تحصيلات آكادميك و كلاسيك را مشكل عمده ديگري دانست كه در كشور حاكم شده است و در اين‌باره ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر، ضوابط و قواعدي كه براي ارتقاي علمي، معنوي و رفع نياز روحي انسان‌ها لازم است، در نظر گرفته نمي‌شود و تاكيد اصلي، صرفا بر تحصيلات كلاسيك است و در اين راستا، ضروري است كه قواعد و معيارهايي در اين زمينه ايجاد شود. 

بايد معيارهايي براي نوشتن كتاب در نظر گرفته شود

ذوالانوار در توضيح سخنانش،‌ ادامه داد: منظور از ايجاد اين ضوابط و قواعد،‌ معيارهايي هستند كه كتابخوان‌ها و كتاب‌نويس‌ها بايد رعايت كنند و براي هر كتابي كه مطابق اين معيارها نوشته شده، امتياز مثبتي در نظر گرفته شود. متاسفانه در حال حاضر، در كشور ما ضوابطي در اين رابطه موجود نيست و تا زماني‌كه اين ضوابط در جامعه ما نباشد، نبايد انتظار ورود نسل‌هاي مختلف و رجال سياسي را به فضاي كتابخواني و كتاب‌نويسي داشت.

وي با انتقاد از وزارت ارشاد در اين رابطه گفت: در ادامه بحث فقر مطالعه در اقشار مختلف جامعه، چه رجال و چه غير از ‌آن، مي‌توان به عملكرد وزارت ارشاد نيز در طي اين سال‌ها انتقاد كرد. علاوه بر مشكل اساسي كم بودن بودجه‌ برای وزارت ارشاد و ناعادلانه بودن آن، مساله اين است كه همين بودجه‌اي كه به این وزارتخانه داده مي‌شود، به هيچ وجه به صورت عادلانه تقسيم نمي‌شود و در اين راستا وزارت ارشاد عملكرد بسيار خوبی نداشته است. به طور مثال، يك سوم كل پولي كه براي نشريات بوده است، تنها به سه روزنامه اختصاص داده شده است.

وی در رابطه با علت اختصاص دادن بودجه ناچيز به وزارت ارشاد، گفت: در رابطه با اين موضوع دلايل بسياري دخيل هستند كه يكي از دلايل آن به مساله تحريم‌هايي بر مي‌گردد كه در سال‌هاي پيش، از سوي غرب بر ما تحميل شد اما جاي اميدواري است كه امسال اوضاع بهتري براي تنظيم بودجه بخش فرهنگ و وزارت ارشاد در نظر گرفته شده تا اين وزارتخانه بتواند رسالت خود را در اين زمينه به خوبي انجام دهد.

«سیدحسین ذوالانوار» سـال ۱۳۲۷ در یک خانواده مذهبی متولد شد. پدر وي، مرحوم آیت‌الله سیدمحمد امام (ذوالانوار) از علماي شیراز و تحصیل‌کرده درحوزه‌های علمیه نجف و قم است. ذوالانوار در سال ۱۳۵۸ در رشته مهندسی کشاورزی گرایش آب در مقطع لیسانس از دانشگاه دولتی شیراز فارغ‌التحصیل شد. فرمانداری قم، قائم‌مقام نهضت سوادآموزی کشور، معاونت نیروی انسانی آموزش و پرورش، ریاست ستاد اقامه نماز و رييس مجمع نمایندگان استان فارس از جمله مسوولیت‌های وي بوده است. وي نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در دورهای هفتم، هشتم بوده و هم‌کنون نماینده در مجلس شورای اسلامی نهم است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها