یکشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۶
ماموریت «آبیار» غیرممکن نبود

25 سال از آتش‌بس بین ایران و عراق و پایان 8 سال جنگ تحمیلی می‌گذرد. واقعه‌ای که بدون شک مهم‌ترین اتفاق تاریخ معاصر ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی است. حالا ارتباط نسل جوان ایران با جنگ به آثاری محدود شده که در این حوزه تولید می‌شوند و در این میان نقش ادبیات و سینمای دفاع مقدس پررنگ‌تر از دیگر حوزه‌ها به نظر می‌رسد.

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)- بسیاری از منتقدان ادبیات داستانی معتقدند هنوز رمان یا مجموعه داستانی که بتوان از آن به عنوان اثر داستانی قابل توجه در حوزه دفاع‌مقدس یاد کرد، منتشر نشده است و برای این مدعا هم دلایل قابل اعتنایی دارند. از طرف دیگر برخی منتقدان سینما هم شکوفایی سینمای دفاع‌مقدس را در گرو پیشرفت و مطرح شدن ادبیات داستانی این حوزه می‌دانند. 

آمار موجود در بانک اطلاعات موسسه فرهنگی خانه کتاب، از انتشار بیش از هشت هزار کتاب در حوزه دفاع‌مقدس حکایت می‌کند و البته در این بین، خاطره‌نویسی سایه سنگینی بر ادبیات داستانی انداخته است و به نظر می‌رسد، نویسندگان حوزه دفاع‌مقدس هنوز نتوانسته‌اند گذاری موفق از خاطره‌نویسی به سمت ادبیات داستانی داشته باشند. شاید بتوان تا حدی با نظر برخی کارشناسان ادبیات داستانی که معتقدند ادبیات دفاع‌مقدس برای شکوفایی نیاز به فرصت بیشتری دارد، موافق بود اما فاصله‌ای حدود یک ربع قرن از پایان جنگ تحمیلی زمان کوتاهی نیست و به نظر باید مشکل کار را در جای دیگری جست‌وجو کرد که این واکاوی هم نیاز به بحث مفصلی دارد. 

در چنین فضایی، سینماگران دفاع مقدس هم برای اقتباس از آثار  داستانی این حوزه انتظار ورود کتاب‌های قابل اعتنا را دارند اما در این میان «نرگس آبیار» نویسنده‌ای که چندسالی است به عنوان کارگردان فیلم‌های مستند و سینمایی هم نام خود را مطرح کرده،‌ امسال با فیلم «شیار 143» همه نگاه‌ها را در سی‌و‌دومین جشنواره فیلم فجر به خود معطوف کرد. این فیلم اقتباسی از داستان «اختر و روزهای تلواسه» است که چندسال پیش به قلم آبیار در مجموعه داستانی به همین نام منتشر شد.

شیار 143 داستان مادری است که سال‌ها در انتظار بازگشت فرزندش از جبهه به سر می‌برد و نقش این مادر با بازی بی‌بدیل «مریلا زارعی» بر جذابیت‌های داستانی آن افزوده است. اشک‌های مریلا زارعی در نشست خبری شیار 143  هم گواه تاثیر عجیب شخصیت مادر شهیدی  که آبیار در داستان و فیلمنامه‌اش خلق کرده بر این بازیگر نام آشنای سینمای ایران بود. حاشیه‌های نشست خبری به همین موضوع محدود نشد و ابراهیم حاتمی‌کیا هم که طلایه‌‌دار کارگردانان سینمای دفاع‌مقدس به شمار می‌آید، در اظهار نظری فیلم «چ» را به آبیار و شیار 143 تقدیم کرد. این اتفاقات وقتی با بیشترین رای تماشاگران به ساخته آبیار در سی و دومین جشنواره فیلم فجر توام شد، نشان از آشتی مردم و به ویژه نسل جوان، با سینمای دفاع مقدس و به تبع آن ادبیات داستانی این حوزه است. 

آبیار که سال گذشته با فیلم «اشیا از آنچه فکر می‌کنید به شما نزدیک‌ترند» توفیقی در جشنواره سی و یکم به دست نیاورد، در جشنواره امسال علاوه بر موفقیت در کسب آرای مردمی، کار بزرگ دیگری انجام داد. موفقیت این نویسنده و کارگردان می‌تواند زمینه‌ساز توجه بیشتر نویسندگان و فیلم‌سازان کشور به خلق آثاری با موضوع دفاع‌مقدس باشد. باید منتظر ماند و دید ساخته آبیار آیا می‌تواند با پایان جشنواره فیلم فجر و حضور روی پرده نقره‌ای به یکی از فیلم‌های موفق در گیشه هم تبدیل شود یا نه؟/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها