شنبه ۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۰
مردی که ترک گناه را از هر واجبی واجب‌تر می‌دانست

نویسنده حوزه دین گفت: مرحوم آیت‌الله خوشوقت تاکید فراوانی بر ترک گناه داشتند و ترک گناه را از هر واجبی واجب‌تر می‌دانستند. دیروز(جمعه) سالروز درگذشت آیت‌الله خوشوقت بود.

عباسعلی مردی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره شیوه اخلاقی و سلوک عرفانی آیت‌الله خوشوقت اظهار کرد: مرحوم آیت‌الله خوشوقت ضمن تاکید بر ضرورت درس اخلاق، تهذیب نفس و سیر و سلوک بر پایه روش علامه طباطبایی به تربیت اخلاقی سالکان تاکید فراوانی داشت. علامه طباطبایی شرط نخست اصلاح نفس را ترک گناه می‌دانست و مسایلی را که مشوق انسان در ترک گناه بود را مطرح می‌کردند.

مولف کتاب «درّ مکنون علامه طباطبائی؛ شرح حال آیت‌الله خوشوقت» که درباره شخصیت آیت‌الله خوشوقت نوشته شده است، افزود: به نظر علامه طباطبایی، برای سیر و سلوک قدم اول ترک گناه است، سالک پس از ترک گناه باید خود را متعهد و ملتزم به عمل به واجبات اسلامی بداند که این دو تاثیر بسیاری در افزایش ایمان دارند. پس از این دو قدم، علامه طباطبایی سالک را به طی مسیر در صراط مستقیم دعوت می‌کند. از دیدگاه علامه، صراط مستقیم راهی است که قرآن برای انسان‌ها آورده و معنای اصلی آن هم اطاعت فرمان خداوند در واجب و حرام است. 

وی با بیان این‌که پس از این مراحل، علامه به دو بال پرواز «رعایت تقوا و ذکر خدا» اشاره دارد اظهار کرد: مرحوم خوشوقت برای طی مسیر سلوک رعایت مستحبات و مکروهات را لازم نمی‌دانست. وقتی جوانان از وی درباره استاد یا شیوه سلوک سوال می‌کردند، آن‌ها را به رساله علمیه مراجع ارجاع می‌دادند.

مردی یادآور شد: نکته دیگری که آیت‌الله خوشوقت در این مسیر برآن تأکید می‌کرد، توجه و آشنایی با سخنان ائمه(ع) والگو پذیری از سیره آنان بود. به نظر وی، اگر مردم با فرهنگ ائمه(ع) آشنا شوند تمام عرصه‌های زندگی مادی و معنوی آن‌ها تنظیم خواهد شد.

این نویسنده با بیان این‌که یکی از معضلاتی که این‌ روزها نشر کتاب‌های مذهبی با آن روبه‌رو است، انتشار کرامات و مشاهدات عرفانی برخی از افراد است، گفت: بروز کرامت از شخصی دلیلی بر مقامات معنوی نیست. ما منکر مکاشفه و مشاهده و حالت روحانی خاص یا مقامات معنوی کسی نیستیم، چه آن شخص یک نجار باشد و چه خیاط و بزاز. حتی می‌دانیم بسیاری از افراد ساده‌دل نیز مورد عنایت حق تعالی واقع شده‌اند اما باید بدانیم که دین دارای اصول و احکام است و صرف این‌که نجار و خیاطی به کشف و شهود رسید، نمی‌توان او را رهبر و راهنمای خلق معرفی کرد و کراماتی را به آنان نسبت داد که معصومین (ع) نیز از این کرامات و معجزات نداشته‌اند.

وی یادآور شد: بسیاری از علما بر آسیب این نوع کتاب‌ها  آگاهی دارند و  خطر آنها را هم هشدار داده‌اند.مرحوم آيت‌الله العظمی میرزا جواد تبريزی با درک وضعیت موجود و وجود دکانداران متقلب، به جوانان هشدار می‌داد که در دام مدّعیان دروغین عرفان گرفتار نشوند. وی می‌گفت:«سير در مراحل عرفانی، وجوب شرعی ندارد. وظيفه شما پس از تحصيل اعتقادات صحيحه، عمل به رساله عمليه است و از ورود در مراحل عرفانی، ولو به كمك استاد، از آن نظر كه بيم اشتباه در تعيين استاد حقيقه و خوف ضلالت در عقايد و اعمال هست، بايد اجتناب كرد.»

این نویسنده حوزه دین اظهار کرد: کتاب «درّ مکنون علامه طباطبائی» در زمان حیات آیت‌الله خوشوقت منتشر شد. آیت‌الله خوشوقت نیز مخالفت شدیدی با انتشار کرامات در کتاب داشت و معتقد بود که «زندگینامه من یک صفحه بیشتر نیست.»

کتاب «درّ مکنون علامه طباطبائی» به کوشش عباسعلی مردی با پیشگفتار حجت‌الاسلام والمسلمین علی اکبر رشاد از سوی مؤسسه انتشارات امیر کبیر منتشر شده است.

دیروز اول اسفندماه مصادف بود با نخستین سالگرد عروج ملکوتی آیت‌الله عزیز‌الله خوشوقت.

آیت‌الله عزیزالله خوشوقت که از علمای حوزه علمیه تهران بود، اوایل بهمن‌ماه به سرزمین وحی سفر کرده بود که پس از اقامت شش روز در مدینه منوره، چهاردهم بهمن ماه برای انجام اعمال مناسک عمره مفرده به مکه مکرمه عازم شد و پس از انجام اعمال، دچار عارضه تنفسی شد و در بیمارستان مکه بستری شد. آیت الله عزیزالله خوشوقت (زادهٔ ۱۳۰۵) مجتهد و استاد اخلاق، امام جماعت مسجد امام حسن مجتبی(ع) واقع در سه راه طالقانی (پیچ شمیران) در تهران بود. او از بارزترین شاگردان اخلاق و عرفان علامه طباطبایی محسوب می‌شد. وی اوایل انقلاب از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی بود./

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها