در نشست «فلسفه و کودکان » در سرای اهل قلم کودک و ونوجوان مطرح شد
«فلسفه برای کودکان» درصدد آموزش نگاه عمیق تر به زندگی است
نشست فلسفه برای کودک با حضور مهمانانی چون حسین شیخ رضایی،سعید ناجی، مهرنوش هدایتی و روح الله کریمی در نمایشگاه کتاب و در سرای اهل قلم کودک برگزار شد.
این نویسنده و پژوهشگر تاکید کرد: آموزش و پرورش این برنامه را از پایه ششم شروع کرده ولی کتابها و مربیان این کار را ندارد و نحوه اجرای آن هم بسیارضعیف است. در «کتابهای کار» این درس، رویکردی دنبال می شود که متاسفانه عین رویکرد کتابهای کمک درسی است و جوابهای این درس در کتابهای کمک آموزشی موجود است. یعنی ناآگاهی آموزش وپرورش ما نسبت به این موضوع که می تواند تفکر انتقادی را سامان دهد و آینده نظام آموزشی ما را متحول کند علنا مشهود است .
ایجاد شگفتی و تعجب نسبت به طبیعت
دکتر حسین شیخ رضایی، نویسنده کتاب «علم ورزی در حلقه کند و کاو» نیز با تاکید براینکه برنامه فبک (فلسفه برای کودکان) از اولین برنامه ها برای آموزش فلسفه برای کودکان به شکل تالیفی است گفت: در جامعه ما و در همین نمایشگاه توجه زیادی به موضوعات به اصطلاح علمی اختصاص داده می شود که این ذهنیت را در بیننده ایجاد می کند که جایگاه علم در جامعه ما رفیع است اما یکی از مهمترین کارهای کتابهای فبک و تاثیر آن در مخاطب این است که به جای تمرکز بر محفوظات در او ایجاد شگفتی و تعجب نسبت به طبیعت می کند.
این نویسنده گفت: در کتابهای داستانی فبک همه امور باید مبهم، خاکستری و در حاشیه باشند تا بتوانند در مخاطب قوه تفکر و تصمیم گیری ایجاد کنند. براین اساس نویسنده این داستانها باید در موضع آدمهایی که در محدوده خاکستری زندگی، زندگی میکنند قرار گیرد و گفتگوی اصیل طرفین خوب و بد داستان برای استدلال انتخابهایشان،در هنگام تالیف مورد توجه باشد .یعنی در این داستانها الزاما آدمهای خوب همیشه مبتکر و خلاق نیستند و آدمهای متوسط هم می توانند طراح ایده های بکر و نو باشند.
آموزش مهارت گفت و گو
دکتر سعید ناجی نویسنده و پژوهشگر، دیگر سخنران این نشست هم گفت: در بحث فلسفه برای کودکان کتاب ارزش چندانی ندارد. سقراط می گوید:کتابهای فلسفی در بهترین شرایط نمایی از موضوع را به ما می دهند و در بدترین شرایط موجب گمراهی ما می شوند،چون کتاب با ما وارد گفت و گو نمی شود؛ در حالی که گفت و گو نقش مهمی در این زمینه دارد.کتابهای «فلسفه برای کودکان »الزاما باید در مربی مهارتهایی را ایجاد کند تا او بداند در کلاس چگونه به گفتگو دامن زند تا هم بیاموزد و هم بیاموزاند.
این نویسنده گفت:کتاب های فلسفه برای کودکان به عنوان سکوی پرش برای گفت وگوی کلاسی مطرح است چون در کلاس، گفتگوهایی را ساماندهی و هدایت می کند که بعضا سوالات اساسی معرفتی بچه ها هستند. با این اوصاف این مساله پیش می آید که این کتاب ها باید چه ویژگی هایی داشته باشند؟
این پژوهشگر تصریح کرد: سه ویژگی کتاب های فلسفه برای کودکان غنای فلسفی،غنای ادبی و غنای روانشناختی آنهاست. مبانی فلسفه برای کودکان باید با اقضائات سنی و روانشناختی بچه ها تطابق داشته باشد. این علاقه شدید به تالیف کتاب با موضوع فلسفه برای کودکان و استقبال ناشران به آن که عمدتا توجیه اقتصادی هم دارد برای فلسفه برای کودکان مخاطره انگیز است.
هر مفهوم فلسفی را نمی توان به کودک منتقل کرد
مهرنوش هدایتی، نویسنده کتاب « روانشناسی فلسفه برای کودک» نیز در این نشست گفت: هر مفهوم فلسفی را نمی توان به کودکان منتقل کرد و این موضوع و بیان آن از خطای شناختی ما نشات می گیرد. کسانی که به این باورمعتقدند این مفاهیم را با ساختارهای زندگی و آموزههای ملموس کودکان در آمیخته اند. البته رسالت هر داستانی در این است که مفاهیم بزرگ را در قالب مفاهیم قابل فهم به کودک منتقل کند.
نظر شما