سپنجی، مترجم کتاب در گفت و گو با خبرنگار هنر و رسانه خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: این کتاب نوشته گیل برانستون و روی استافورد است که نخستین ویرایش آن سال 1996 و ویرایش های بعدی آن در سال های 1999، 2002 و 2006 توسط انتشارات راتلج منتشر شده است.
وی افزود: این اثر، کتابی جامع برای دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی و کارشناسی مطالعات رسانه ای و ارتباطات است و تاکنون به 9 زبان زنده دنیا ترجمه شده است.
این استادیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با اشاره به موضوعاتی که در کتاب ارایه شده است ادامه داد: تمام موضوعات اساسی این حوزه مطالعاتی در مباحث کتاب پوشش داده شده و می تواند به عنوان راهنمایی کامل و روزآمد در این عرصه مد نظر قرار گیرد.
سپنجی با بیان این که ترجمه حاضر از ویرایش چهارم این کتاب انجام شده عنوان کرد: دلیل اصلی انتخاب آخرین ویرایش کتاب به روز بودن منابع و مباحث است و همچنین مثال هایی جدید را درباره مهم ترین موضوعات جاری در حوزه رسانه ها در صفحات مختلف ارائه داده است.
به گفته وی، کتاب، در قالب چهار بخش اصلی و فصول 16 گانه تدوین شده و مفاهیم کلیدی، فعالیت های رسانه ای، مباحث رسانه ای و منابع مطالعاتی برای پژوهش های انفرادی را شامل می شود. از جمله فصول کتاب می توان به تفسیر رسانه ها، شیوه های روایت رسانه ای، گونه ها (ژانرها)، نهادهای رسانه ای، پرسش هایی درباره بازنمایی، ایدئولوژی ها و قدرت، صنایع رسانه ای و مخاطبان، تبلیغات و برندینگ اشاره کرد.
سپنجی یادآور شد: تحقیقات رسانه ای، سازماندهی تولید، فنون تولید توزیع رسانه ای، فیلم مستنند و «تلویزیون واقع گرا»، جهانی شدن چیست؟ و آیا در بازار آزاد، انتخاب های آزاد وجود دارد؟ از دیگر فصول کتاب به شمار می آید. همچنین هر یک از این فصول با مطالعات موردی و فعالیت های تمرینی مرتبط با محتوای آن فصل همراه شده اند.
وی درباره ویژگیهای محتوایی این اثر گفت:در سال های اخیر تدریس و پژوهش در عرصههای مختلف ارتباطی و رسانهای را در دانشگاههای مختلف داشتم و در بسیاری موارد، جای خالی پرداختن به چنین مباحث و نکات علمی و کاربردی حوزه مطالعات رسانه ای را در میان محیطهای دانشگاهی و در بین مدرسان این دورهها احساس کردم.
این مدرس و پژوهشگر ارتباطات و رسانه ها در ادامه صحبت هایش، تاکید کرد: نویسندگان کتاب با توجه به سوابق علمیشان تجربهای دیرپا در تدریس، پژوهش و نگارش در سطوح مختلف دانشگاهی و تجربی دارند که با هوشمندی ویژهای به درک عمیق آنها از نیازهای علمی و آموزشی دانشجویان و علاقمندان عرصههای ارتباطی و رسانهای انجامیده است. به همین دلیل، کتاب به نحوی ساده و همه فهم، طراحی و نگارش یافته است تا مخاطبان انبوهی در بین اقشار مختلف دانشجویان و علاقمندان عرصههای مذکور بیابد و رضایت آنان را جلب کند.
به گفته سپنجی، در این مسیر نکات جنبی، مفاهیم، منابع مطالعاتی و حتی لطیفههایی، به همراه یک واژه نامه جامع برای کتاب در نظر گرفته شده است. به علاوه، تمرینها و فعالیتهای مختلف، منابع مطالعاتی تکمیلی، وب سایتهای مفید و حتی وب سایت و وبلاگی ویژه برای کتاب به منظور استمرار یافتن فرآیند آموزش در نظر گرفته شده است. همچنین، منابع و مثالها نیز دامنه وسیعی از اشکال مختلف رسانهای نظیر تبلیغات، تلویزیون، فیلمها، رادیو، روزنامهها، مجلات، عکس و اینترنت را در بر گرفته است.
وی با بیان این که مطالعات رسانهای هنوز هم یکی از رشتههای نوپا محسوب است گفت: سرفصل دروس آن از رشتههای دیگری گرفته شده که هنوز در حال توسعه و شکلگیری هستند. علاوه بر این، با توجه به ماهیت پرسش گونه این حوزه، ممکن است تعاریف و اصطلاحات آن همواره در حال دگرگونی باشند.
کتاب «مطالعات رسانه ای: راهنمای عملی دانشجویان» با بهای 31 هزار تومان توسط انتشارات دانشگاه امام صادق (ع) روانه بازار نشر شده است.
دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۰:۳۰
نظر شما