دوشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۲:۳۷
افزایش علاقه به کتابهای شنیداری به صورت حضوری در کتابفروشی‌ها

به گفته یکی از مدیران کتابفروشی زنجیره ای بارنزاندنوبل آمریکا فروش کتب شنیداری در 600 کتابفروشی این شرکت به صورت فیزیکی و خرید از محل، نسبت به فروش آنلاین کتب شنیداری پیشی گرفته است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از پابلیشرز ویکلی، با وجود گسترش سایت‌های فروش کتابهای شنیداری و دانلود این کتابها از سوی کاربران اینترنتی هنوز هم کتابفروشی‌هایی وجود دارند که این کتابها را به صورت حضوری به مخاطب ارائه می کنند.

با استناد به آمارهای به دست آمده از کتابفروشی‌هایی مثل «نیلسون بوک اسکن» در پنج ماه ابتدایی سال 2014 بیش از 6درصد فروش این کتابها نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. البته بر اساس آمارهای مشابهی از سوی مرکز تحقیقات بازار نیلسن سهم بیشتر فروش کتابهای صوتی متعلق به سایت های آنلاین است که در سال 2013 حدود 21درصد افزایش نشان می دهد.

به گفته یک سخنگوی کتابفروشی زنجیره‌ای بارنزاندنوبل آمریکا 600 کتابفروشی این شرکت مجهز به مرکز کتابهای شنیداری هستند و اعتقاد دارند فروش این کتابها در محل کتابفروشی (و نه به صورت آنلاین) سهم بسزایی در بالا رفتن میزان فروش این نوع کتابها دارد.

مدیران بارنزاندنوبل می گویند مشتری‌ها در محل کتابفروشی به صورت فیزیکی علاقه بیشتری به خرید کتابهای شنیداری نشان می‌دهند تا اینکه آنها را از سایت به صورت آنلاین بخرند. به عنوان مثال می‌توان به کتابفروشی وست‌همپتون در نیویورک اشاره کرد که به شرکت بارنزاندنوبل تعلق داشته و در سال 2010 افتتاح شده است.

جک‌مک‌کوئن مدیر این شعبه که از بزرگترین کتابفروشی ‌های زنجیره‌ای دنیا متعلق به بارنزاندنوبل، می‌گوید در کنار سی‌دی‌های فیلم و موسیقی یکی از گزینه های اصلی خرید نسخه‌های صوتی کتابهایی است که در خود همان فروشگاه به صورت چاپی یا الکترونیک عرضه می شوند. طبق آماری که مک کوئن ارائه می‌کند بازار فروش کتابهای شنیداری در 12 ماه گذشته از سایتهای آنلاین به سوی کتابفروشی‌ها تغییر کرده است.

وی تاکید می‌کند این روزها کتابهای شنیداری بیشتر در کتابفروشی‌ها به صورت فیزیکی و حضوری خریداری می‌شود و هنوز علت آن مشخص نیست. وال آرویو مدیر فروش این فروشگاه می گوید از ماه می بدین سو  6درصد افزایش فروش کتابهای شنیداری داشته‌ایم و توضیحی برای این افزایش نداریم ولی به طور حتم صنعت توریسم در تابستان یکی از علل بالا رفتن فروش کتابهای شنیداری محسوب می شود.

الین پتروسلی مدیر فروشگاه پاسیج در کالیفرنیا نیز از فروش بالای کتابهای صوتی در محل کتابفروشی‌اش می‌گوید و او نیز دلیل خاصی برای این افزایش ارائه نمی‌دهد. وی به عنوان یک فروشنده و مالک زن در بین صنف کتابفروشان آمریکایی میزان فروش کتابهای صوتی نسبت به نسخه های دیگر را غیر قابل توجیح خطاب می کند.

این فروشنده می‌گوید بسیاری از مشتری‌ها وقتی می‌شنوند نسخه شنیداری (صوتی) یک کتاب در هر زمینه‌ای وجود دارد، بلافاصله سفارش می‌دهند. ظاهراً این روزها کسی وقت خواندن کتاب را ندارد و ترجیح می‌دهد کتابها را از طریق تلفن همراه خود بشنود. یکی از نسخه‌های محبوب برای خواندن کتابهای صوتی نرم افزار آئودیبل آمازون است که روی دستگاه کتابخوان این سایت یعنی کیندل قابل نصب و استفاده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها