پنجشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۷:۳۰
ناشران کمک آموزشی، بنگاه کاسبی یا نیاز جامعه؟

مدیران مسئول دو موسسه مدرسان شریف و مبتکران، درباره وضعیت کیفیت منابع کمک آموزشی و تحصیلات تکمیلی و نگاه جامعه به ناشران این حوزه به عنوان بنگاه کاسبی مخالفند و معتقدند که در میان این منابع هم مانند دیگر کالاها، خوب و بد وجود دارد.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا): گویا تب کنکور قرار نیست فروکش کند؛ کنکوری که با وجود تمام افزایش ‌ظرفیت‌ها، همچنان آزمون سرنوشت نام دارد و خانواده‌ها برای قبولی فرزند خود در یک رشته و دانشگاه خوب میلیون‌ها تومان خرج می‌کنند. در این میان تب بازار موسسات آمادگی براي کنکور و کتاب‌های کمک آموزشی نیز داغ داغ است و هرساله بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شود. حال باید دید بین افزایش روزافزون این موسسات و آمار کتاب‌ها و نیاز کشور به این منابع چه رابطه‌ای وجود دارد؟ 


 مردم بر اساس نياز منابع را خریداری می کنند

حسین نامی، مدیرمسئول انتشارات مدرسان شریف، با نگاه جامعه به ناشران کمک آموزشی به‌عنوان بنگاه کاسبی، مخالف است و اعتقاد دارد که اجباری برای خرید این آثار وجود ندارد و حتما نیازی وجود دارد که مردم این کتاب‌ها را می‌خرند.

وی معتقد است که داوطلبان کنکور به دلیل حجم بالای محتوای درسی و برای درک بهتر مفاهیم، به منابع کمک آموزشی نیاز دارند. نامی می گوید که  دلیل این نوع نگاه به منابع کمک آموزشی و تحصیلات تکمیلی شاید این باشد که تاکنون جایگزین بهتری برای این کتاب‌ها فراهم نشده است.

ناشران خصوصی و کمک به آموزش در کشور
یحیی دهقانی، مدیرمسئول موسسه آموزشی- فرهنگی مبتکران، نیز معتقد است منابع کمک آموزشی و کمک درسی در همه دنیا از جایگاه خاصی برخوردارند و در کشور ما نیز ناشران خصوصی در سال‌های اخیر کمک شایانی در رفع نیاز دانش‌آموزان به منابع کمک درسی و کمک آموزشی کرده‌اند.

به اعتقاد وی مهم‌ترین هدف ناشران کمک آموزشی، غنی‌سازی و آسان‌سازی محتوای منابع درسی است. دهقانی برخی مولفان منابع کمک آموزشی را در زمره تولیدکنندگان علم دانسته و می گوید: نویسندگانی که در تالیف کتاب از تلاش ذهنی به طراحی پرسش و مساله می‌رسند، در حقیقت به تولید علم دست می‌زنند.

تدوين آثار توسط مدرسان دانشگاه و افراد خبره
مدیرمسئول انتشارات مدرسان شریف، درباره سطح علمی آثار این موسسه مي‌گويد بیشتر آثار تالیفی مدرسان شریف، به قلم مدرسان دانشگاهی و افرادی که به فضای تدوین آثار کمک آموزشی و آمادگی آزمون آشنا هستند، صورت می‌گیرد. 70 درصد آثار مدرسان شریف نیز ترکیبی است. به‌عبارتی دیگر بحث محتوای آثار برعهده مدرسان دانشگاه و نگارش آن به قلم مولفانی است که به فهم و زبان مخاطب جوان آشنا هستند.

وی همچنین اشاره کرد که به‌طور قطع به معیار‌های علمی در تالیف کتاب توجه داریم و به دنبال جبران خلاء علمی دانشجویان هم هستیم.

تالیف، خلق ایده های جدید از سوی نویسنده است
مدیرمسئول موسسه آموزشی- فرهنگی مبتکران نیز در این زمینه اشاره کرده که تالیف در لغت به معنای گردآوری است، البته تعریف مصطلح از تالیف به تحقیق و خلق ایده‌های جدید نویسنده استوار است. تالیف در حوزه منابع کمک درسی شامل طراحی تست برای داوطلبان کنکور یا نوشتن کتاب‌های کمک آموزشی براساس کتاب‌های درسی است.

متن کامل گفت‌و‌گوی خبرنگار (ایبنا) با حسین نامی را اینجـــــــا بخوانید.
متن کامل گفت‌و‌گوی خبرنگار (ایبنا) با یحیی دهقانی را اینجـــــــــا بخوانید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها