هرچند ادبیات خلاقه در اصل مقولهای ذاتی است و بدون شک استعداد، نقش غیرقابل انکاری در پیدایش آثار موفق شاعران و داستاننویسان دارد اما حضور در کارگاههای شعر و داستان هم مزایایی دارد که نمیشود به راحتی آنها را نادیده گرفت.
سرعت در مسیر پیشرفت و استفاده از تجربیات مدرسان، قرار گرفتن در فضای رقابتی برای ایجاد آثار خلاقه، نقد و بررسی آثار تولید شده، التزام به خلق شعر و داستان و برنامهریزی برای به دست آوردن انضباط نویسندگی نیز می تواند بخشی از فواید حضور در کارگاههای شعر و داستان باشد.
گروه ادبیات خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در این گزارش چکیدهای از گفتههای نویسندگان، شاعران و صاحبنظران را درباره کارگاههای شعر و داستان منتشر کرده است.
شماره | نام | مهمترین اظهارات در گفت وگو با ایبنا |
1 | سیدعلی صالحی | کاش مدرسه عالی شعر داشتم/ متن کامل مصاحبه: اینجا |
2 | محمدجواد جزینی | کارگاهها دست را به دهان نزدیک میکند/ اینجا |
3 | جمال میرصادقی | ادبیات خلاقه بر زندگی تاثیرگذار است/ اینجا |
4 | بلقیس سلیمانی | خواندن 10 رمان بهترین آموزش نویسندگی است/ اینجا |
5 | محمود معتقدی | شاگرد در کارگاه شبیه استاد میشود/ اینجا |
6 | سعید بیابانکی | داد و فریاد شیوه معلمی نیست/ اینجا |
7 | کاظم سادات اشکوری | کارگاه گرهای از شعر باز نمیکند/ اینجا |
8 | قاسمعلی فراست | مطالعه بهترین راه نویسنده شدن است/ اینجا |
9 | جواد مجابی | کارگاه داستان بحثی کاملاً تخصص است/اینجا |
10 | فیروز زنوزی جلالی | ادبیات مقولهای زنانه است/اینجا |
11 | حسین اسرافیلی | به به و چه چه به شعر معاصر آسیب زده است/ اینجا |
12 | عبدالجبار کاکایی | برخی به تریبونها اعتماد ندارند/اینجا |
13 | غزل تاجبخش | شاعر از کارگاه بیرون نمیآید/ اینجا |
14 | کیومرث منشیزاده | کارگاه شعر برای عدهای نان دارد/اینجا |
15 | جواد محقق | شعر جوششی است، داستان کوششی/اینجا |
نکته مهم دیگری که درباره آموزش شعر و داستان در ایران به چشم میخورد، جای خالی آموزش آکادمیک این مقوله در دانشگاههاست. رشتهای که دوام چندانی در نظام آموزش عالی کشور نداشت و ممکن است افزایش بار علمی و آموزشی کارگاههای شعر و داستان، جای خالی رشته «ادبیات داستانی» را در دانشگاهها پر کند.
نظر شما