کتاب «بهترین رویههای مدیریت کسب و کار» به دنبال سادهسازی مفاهیم بعضاً پیچیده مدیریت ریسک و سادهسازی فرآیندهای اجرایی آن در سازمانها است. این الگو در سازمانها روی هزینههای سازمانی به طور مؤثر و مثبتی اثرگذار بوده و پیادهسازی آن میتواند نقش خوبی بر عملکرد مالی سازمان داشته باشد.
بسیاری از سازمانها برای پیادهسازی برنامه مدیریت ریسک کسب و کار(ERM) تلاش میکنند و بسیاری از آنها درگیر وظایف سازمانی خود هستند به نحوی که به این مطلب واقف شدهاند که دارای تخصص، منابع، زمان و منابع مالی مورد نیاز برای طراحی و اجرای مدریت ریسک در سازمانهای خود به صورت کارآمد نیستند. از سوی دیگر سازمانها خیلی کم به ارزش نقش آفرینی مدیریت کارآمد ریسک در پیشبرد اهداف سازمانی خود واقف شدهاند. کتاب «بهترین رویههای مدیریت کسب و کار(از ارزیابی تا انطباق مستمر)» سعی کرده است تا با بیانی ساده از مفهوم مدیریت ریسک کسب و کار ابهامزدایی کرده و آن را به طریقی علمی تبیین کند تا بتواند به خوبی در هدف پیادهسازی این رویکرد سازمانی مورد استفاده قرار بگیرد.
در واقع این کتاب به دنبال سادهسازی مفاهیم بعضاً پیچیده مدیریت ریسک و سادهسازی فرآیندهای اجرایی آن در سازمانها است. این الگو در سازمانها روی هزینههای سازمانی به طور مؤثر و مثبتی اثرگذار بوده و پیادهسازی آن میتواند نقش خوبی بر عملکرد مالی سازمان داشته باشد.
کتاب حاضر در 10 فصل سامان یافته است. رویکرد کلی کتاب بر تبیین مفهوم ERM و مفاهیم نزدیک و مشابه با آن است. در فصل نخست این کتاب مؤلف به تبیین رویکرد ERM، سیر تطور آن از گذشته تا کنون میپردازد و نمونهای از پیادهسازی این رویکرد را تبیین میکند.
در فصل دوم، تبیین مبانی نظری فرهنگ سازمانی طرح شده تا به نحوی راه را برای ورود بحث رویکرد ERM در سازمانها فراهم کند. در این فصل نقشها و مسئولیتهای سازمانی مورد توجه قرار گرفته و زمینههایی از سازمان که میتواند درگیر پیادهسازی این رویکرد شود را تبیین و تشریح کرده است.
نویسنده در فصل سوم چارچوب ERM مورد مداقه قرار میگیرد و مؤلفههای آن تشریح میشود. همچنین نویسنده تعاریف و مفاهیم مرتبط با آن را به خوبی و به زبانی ساده تبیین میکند و به اجزاء چارچوب یکپارچه مدیریت ریسک (COSO) میپردازد. در پایان نیز نقش هیئت مدیره درباره ریسکهای سازمانی تبیین شده و به بیان زمینههای دخالت مدیریت ریسک در سازمانها پرداخته میشود.
مؤلف در فصل چهارم به صورت گام به گام مراحل ERM را تبیین میکند. تعریف استراتژی و هدف، شناسایی رویداد، ارزیابی ریسک، پاسخ ریسک، ارتباطات و نظارت مراحل ششگانه ERM در سازمان است. در فصل پنجم چارچوب COSO بررسی و چارچوب یکپارچه مدیریت ریسک دقیقتر تبیین میشود. از سوی دیگر پیوندی بین چارچوب مدیریت ریسک و ساختار مالی بانک برقرار شده و کنترلهای مالی در سازمان مورد بررسی قرار میگیرد. یکی از کاربردهای اصلی گزارشهای مالی ارزیابی ریسکهای سازمانی است که در این جا به خوبی مورد توجه قرار میگیرد. تمام امور سازمانی مرتبط با مدیریت ریسک در این قسمت مطابق با استاندارد COSO تبیین میشود.
نویسنده در فصل ششم ارزیابی ریسک به عنوان جزء دوم چارچوب کمیته نظارت بر سازمانهای کمیسیون حمایتی به نام COSO تحت قالب کنترلهای مالی را مورد توجه قرار میدهد و در همین راستا سه اصل مربوط به ارزیابی ریسک تبیین میشود که عبارتند از اهداف گزارشگری مالی، ریسک گزارشگری مالی، خطرات تقلب. در نهایت نیز مثالی در راستای ارزیابی ریسک و کنترلهای مالی تبیین میشود.
در فصل هفتم کتاب، مؤلف قانون ساربنزاکسلی معروف به SOX را به عنوان قانونی برای بهبود صحت و شفافیت گزارشگری مالی و افشای شرکتها تبیین میکند و در راستای تقویت اهمیت استانداردهای اخلاقی شرکتها مباحث را پیش میبرد. این قانون در عمل منجر به وادار کردن کسب و کارها در ارزیابی مجدد ساختار سازمانی و سیستم کنترلهای داخلی شده است که در این فصل به این موارد پرداخته میشود. محوریت این اصل بر انطباق کسب و کارها با SOX است و آثار و الزامات و وجوه مختلف آن در این فصل دیده میشود.
در فصل هشتم و نهم نیز از چالشهای انطباق دائم کسب و کار با SOX سخن به میان آمده و درباره غفلت سازمانها از مدیریت ریسک و ارزیابی ریسک در نتیجه توجه به انطیاق دائم با SOX صحبت شده است و حسابرسی داخلی به عنوان ایجادکننده توزان بین انطباق و عملیات حسابرسی معرفی شده است.
از سوی دیگر فرآیند خودکارسازی به عنوان ابزاری برای اجرای فرآیند انطباق مستمر به نحوی کاراتر کم هزینهتر معرفی میشود و آزمایش و خودسازی کنترلها و فرآیند و مزایای نظارت مستمر تبیین میشود.
مولف در فصل 10 و فصل آخر کتاب، استاندارد بینالمللی گزارشگری مالی(IFRS) و انطباق مستمر در قالب این استانداردها را تبیین میکند. این استاندارد به عنوان بزرگترین رویداد حسابداری طی 150 سال گذشته تلقی میشود. این استاندارد برای سرمایهگذاران و سهامداران امکان دسترسی به اطلاعات مالی باکیفیتتر را فراهم کرد. راهاندازی و اجرای این استاندارد چالشهای فراوانی را برای کسب و کارها و شرکتها ایجاد میکند و آموزش این استاندارد، هزینهها و برنامهریزی پروژههای شرکتها، توجه به ملاحظاتی را ایجاب میکند که در این فصل مورد بررسی قرار گرفتهاند. همچنین اثرات این استاندارد بر فرآیندها، کارکنان و برنامههای شرکتها و ارزیابیها نیز دیده شده است.
کتاب «بهترین رویههای مدیریت کسب و کار(از ارزیابی تا انطباق مستمر)» با شمارگان چهار هزار نسخه در 198 صفحه به بهای 12 هزار تومان از سوی انتشارات رستان منتشر شده است.
نظر شما