چهارشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰
مشهدی‌رستم: روش‌های نویسندگان برای انتقال مفاهیم مذهبی به کودکان تکراری است/ بچه‌ها نیازمند نگاه لطیف‌تری هستند

فاطمه مشهدی‌رستم، نویسنده کتاب‌های کودک و نوجوان، معتقد است نگاه سنتی و تکراری نمی‌تواند پاسخگوی بسیاری از پرسش‌های کودکان در زمینه دینی باشد. بچه‌ها به دنبال مقوله‌ای منطقی‌تر و نگاهی تلطیف‌شده‌تر هستند تا بتوانند با مسائل مذهبی ارتباط بهتری برقرار کنند.

فاطمه مشهدی‌رستم در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اظهار کرد: به نظر من اتفاقات و وقایع مذهبی باید برای بچه‌ها بیان شود اما باید دقت شود که بیان این مطالب و پاسخ به پرسش‌های بچه‌ها مطالب باید از مسیر صحیح و درست و بدون پرداختن به خرافات انجام گیرد.
 
این نویسنده کتاب‌های کودک و نوجوان توضیح داد: در حال حاضر از سوی خانواده‌ها و همچنین اولیای مدرسه به سوالاتی که برای بچه‌ها مطرح می‌شود پاسخ صحیح و قانع‌کننده‌ای داده نمی‌شود و گهگاه ممکن است پاسخ‌هایی که به آنها داده می‌شود با خرافاتی نیز آمیخته شود. این مساله ممکن است تاثیر منفی در اعتقادات و دین‌داری کودکان و نوجوانان داشته باشد.
 
وی ادامه داد: بیشتر کتاب‌هایی که در حوزه مذهب برای کودکان و نوجوانان تولید می‌شود یا صرفاً جنبه تاریخی دارد یا مذهبی اما در ارتباطاتی که با بچه‌ها داشتم به این نکته رسیدم که بچه‌ها دنبال مقوله‌ای منطقی‌تر و نگاهی تلطیف‌شده‌تر هستند تا بتوانند با مسائل مذهبی ارتباطات بهتری برقرار کنند. تابه حال به نگاه تازه‌ای برخورد نکرده‌ام. درواقع روش پرداختن و نوع نگاه موجود در آثار مذهبی تاریخی ما خیلی تکراری است و به نظر می‌رسد نویسنده این آثار، کتابی تاریخی - مذهبی را عینا برای کودکان بازگویی و بازنویسی کرده است درحالی‌که اینگونه آثار اصلا برای بچه‌ها جذاب نیستند.
 
مشهدی رستم در ادامه سخنانش بر به‌روز بودن آثار تاکید کرد و گفت: در عصری که ما در آن زندگی می‌کنیم باید آثاری مطابق با شرایط و فضای موجود و ذائقه کودکان و نوجوانان تولید کنیم تا به خواندنش علاقه پیدا کنند. در موقعیت موجود دیگر نگاه سنتی و محدود جواب‌گوی خیلی از نکات مجهول و ناگفته‌های بچه‌ها نیست. به عنوان مثال من سعی می‌کنم در آثارم مسایلی را که زاییده ذهن خودم است وارد رویدادهای تاریخی ـ مذهبی کنم. البته این مسائل تغییری در اصل مطلب ایجاد نکرده است و خمیرمایه و اصل قضیه کاملاً به جای خود باقی است و خدشه‌ای در آن ایجاد نمی‌شود. همچنین سعی کرده‌ام در آثارم به تعدادی از سوالاتی که بچه‌ها از من می‌پرسند پاسخ دهم. این پاسخ‌ها بعد از بررسی و تعمق زیاد صورت گرفته و سعی کرده‌ام به نوعی در آثارم رمزگشایی کنم.
 
این نویسنده بیان کرد: هدف من از نگارش کتاب‌های مذهبی و آئینی این بوده که ضمن بازگو کردن واقعه‌های تاریخی ـ مذهبی طرز متفاوت دیدن را به مخاطب بیاموزم. همچنین برای ایجاد جذابیت بیشتر سعی کرده‌ام این کتاب‌ها داستانی باشند نه صرفاً مذهبی و تاریخی.
 
فاطمه مشهدی رستم، نویسنده کودک و نوجوان، سال 1346 در تهران متولد شد. وی نویسندگی برای کودکان و نوجوانان را از سال 1364 شروع کرد. از آثار این نویسنده می‌توان به «ترانه‌های شاد برای كودكان»، «آبجی نيم‌وجبی من»، «رنگين كمانی از كفش» و «تاپ تاپ تاپ»، «روزه‌ كله گنجشكی»، «شب مثل بهشت»، «باغبان و فرشته‌ آه»، «من و مادربزرگ و اينترنت»، «روزی به جز روزهای دیگر»، «باید برای دریا نامه بنویسم» و «من و بابا و چرخ جادو» اشاره کرد.
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها