فاطمه محمدی در گفتوگو با «ایبنا» اشاره کرد که کتابهای گویا و صوتی سرانه مطالعه را در سطح کشور بالا میبرد، با این اوصاف هنوز هم درصد بسیاری از مردم از امکانات این کتابها بیخبر هستند.
وی افزود: طیفی از مردم که مطالعه سنتی ندارند، نگاه متفاوتی به کتاب گویا و شنیداری داشته و از آن استقبال بیشتری میکنند. به طور کل کتاب گویا میتواند در بالارفتن سرانه مطالعه در سطح کشور مفید باشد.
محمدی ادامه داد: پس از گذشت سالها از تولید و انتشار کتاب گویا در کشور، این مدیوم هنوز به صورت یک اتفاق جدید مطرح میشود و بسیاری از مردم هنوز از امکانات این گونه کتابها و حتی از وجود آنها، آگاهی ندارند. در چند دورهای که در نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران حضور داشتیم، با حجم بسیاری از مخاطبان مواجه شدیم که از تولیدات انتشارات «نوین کتاب گویا» اظهار شگفتی میکردند.
مدیر انتشارات «نوین کتاب گویا» در ادامه با اشاره به این نکته که کتاب گویا و شنیداری بالاخره جایگاه خود را در میان عامه مردم پیدا خواهد کرد، گفت: میزان آسیبپذیری کتابهای صوتی نسبت به کتابهای کاغذی بسیار بیشتر است. به عنوان مثال کپی کردن کتابهای چاپی به ویژه آثار تازه منتشر شده، مقرون به صرفه نیست، اما کتاب صوتی به راحتی هرچه تمامتر و بدون هیچگونه هزینهای کپی غیرمجاز میشود. در جامعهای که در آن کپیرایت وجود ندارد، این بزرگترین خطر برای کتابهای صوتی است.
محمدی درباره دیگر آسیبهای کتابهای صوتی و شنیداری نیز اشاره کرد: بسیاری از کتابهای صوتی از طریق کانالهای غیر رسمی، بدون هیچگونه کیفیتی و بدون اجازه از نویسنده، مترجم و یا ناشر کتاب کاغذی، به رایگان تولید شده و در اختیار مردم قرار میگیرد. این مساله باعث شده تا مردم تصور کنند این کتابها به طور کل باید به رایگان در اختیارشان قرار گیرد. به هر حال زمانی که با یک جستوجوی ساده میتوان به رایگان به هزاران کتاب صوتی دست پیدا کرد، این تصور پیش میآید که تولید کتاب صوتی هزینهای دربر ندارد و باید حتما رایگان باشد.
وی ادامه داد: انتشار کتابهای صوتی از طریق کانالهای رسمی، هزینهبر و مستلزم صرف زمان بسیار است. فراموش نکنیم که برای تولید و انتشار این کتابها باید با ناشر اصلی کتاب، نویسنده، آهنگساز و گوینده قرارداد بسته شود.
محمدی همچنین درباره عواملی که در راستای تولید اثر از سوی انتشارات نوین کتاب گویا، در نظر گرفته میشود، گفت: عوامل زیادی را برای تولید اثر در نظر میگیریم. نخستین مورد آن این است که گوینده کتاب باید حتما درباره محتوا دانش و تخصص داشته باشد. دیگر آنکه صدا، صمیمت لازم را برای برقراری ارتباط با مخاطب داشته باشد. برای این منظور اگر گوینده کتاب، چهره باشد، گستره مخاطبان را بیشتر خواهد کرد.
مدیر انتشارات «نوین کتاب گویا» در ادامه با اشاره به این نکته که به دلیل جدید بودن کتاب صوتی باید حتما در روند تولید آن از عواملی برای جذابیت هرچه بیشتر، بهره گرفته شود، گفت: ناشر کتاب صوتی ناچار است برای دیده شدن تولیدات خود از یکسری ابزارها برای جذابیت هرچه بیشتر استفاده کند. یکی از این ابزارها، استفاده از چهرههای مهم و ماندگار برای گویندگی اثر است. ابزار دیگر، آهنگسازی برای کتابهای تولیدی است. به طور کل آهنگسازی باعث میشود تا کار از اصالت و هویت برخوردار باشد.
انتشارات نوین کتاب گویا از سال 1386 فعالیت خود را با مدیریت فاطمه محمدی آغاز کرد. این انتشارات تاکنون بیش از 50 کتاب شنیداری و صوتی را روانه بازار نشر کرده که از میان آنها میتوان به «یک عاشقانه آرام» نادر ابراهیمی با صدای پیام دهکردی،«طنز و شوخ طبعی ملانصرالدین» عمران صلاحی با صدای داریوش کاردان، «عاشقانههای احمدرضا احمدی» با صدای خود شاعر، «عاشقانههای حافظ» با صدای احمدرضا احمدی، «جاناتان مرغ دریایی» ریچارد باخ با صدای مهرداد اسکویی و «داستان بر دار کردن حسنک وزیر» بیهقی با صدای اردلان ضرغام، اشاره کرد.
به گفته محمدی بیشترین استقبال مخاطبان از کتاب «یک عاشقانه آرام» بوده است.
نظر شما