سه‌شنبه ۸ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۷:۰۱
چگونه "آل پاچينو "يك كتاب را جاودانه كرد

فيلم سرپيكو كه بر اساس رماني به همين نام در سال 1973 و به كارگرداني "سيدني لومت" ساخته شد،فيلمي تلخ و نمايش سيماي فاسد پليس آمريكا در دهه هفتاد است كه تاثيرات اجنماعي زيادي از خود بر جاي گذاشت._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين فيلم را "سيدني لومت" كارگردان امريكايي ساخت كه بيش از 50 فيلم را در دوران كاري خود كارگرداني كرده است. 

سرپيكو بر اساس يك كتاب بيوگرافي اثر" پيتر مس" ساخته شده كه آن كتاب نيز خود برداشتي از زندگي واقعي" فرانك سرپيكو" پليس جنجالي امريكايي است.

داستان فيلم روايت زندگي " فرانك سرپيكو" است كه بعد از فارغ التحصيلي از دانشگاه افسري و ورود به پليس آمريكا با ناهنجاري ها و فساد موجود در آن رو به رو مي شود.اين پليس جوان بعد از سرخوردگي تصميم مي گيرد تا لباس فرم را براي هميشه كنار بگذارد و تبديل به يك پليس مخفي شود.انتخاب لباس هاي او كه شبييه كولي هاست و پاكي او به مذاق همكارانش خوش نمي آيد.سرپيكو با شجاعت تخلف ها را به مراجع بالا گزارش مي دهد اما به ادعاهاي او توجهي نمي شود.مبارزه سرپيكو با فساد و مقاومت در برابر دريافت رشوه، زندگي شخصي او را نيز تحت تاثير قرار مي دهد اما او تصميم به ادامه مبارزه مي‌گيرد.سرانجام با اينكه با دخالت غيرمستقيم پليس به او شليك مي شود، اما جان سالم به در برده و تبديل به يك قهرمان مي شود.

سرپيكو به در كنار ديگر آثار لومت كه مهمترين آنها " بعد از ظهر سگي " است، نگاهي تند و انتقادي به دوران ملتهب دهه هفتاد امريكا دارد. فساد عريان و قدرت مافياي فاسد دولتي فضا را براي مردي آرماني چون سرپيكو غير قابل تحمل مي كند ولي ادامه مبارزه از سوي فرانكي مخاطب را نيز با وي همراه ساخته و اين شايد از نكاتي باشد كه هم كتاب و هم فيلم را براي تماشاگر و خواننده جذاب مي سازد. 


فيلم از روايتي سرگذشت نامه اي برخوردار است و مخاطب بعد از را براي پذيريش اينكه چرا سرپيكو آماده مبارزه با پليس هاي فاسد مي شود، آماده مي كند.اتفاقي كه معمولا در اقتباس هاي بيوگرافيك نمي افتد. يعني نويسنده و كارگردان صرفا به نمايش دقيق تاريخي اثر مي پردازند.اما سرپيكو فيلمي است كه قهرمانش را در مسيري دراماتيك قرار مي دهد تا مخاطب همراه با او به انتظار اتفاق بعدي باشد.

توجه به جزييات نيز از ديگر عناصر قابل توجهي است كه فيلم را از ديگر آثار همگون فراتر مي برد.لهجه اسپانيولي سرپيكو ، دكور آرام و علاقه او به پاكي ونظافت كه بيانگر صلح طلبي اوست در واقه تحليلي صحيح از شخصيت وي و نمايشي بي نقص از اين مفهوم است.

"پيتر مس" نويسنده و روزنامه نگار آمريكايي با نگارش كتاب "سرپيكو" توانست به يك موفقيت عظيم تجاري در حوزه كتاب هاي بيوگرافيك" برسد. وي در سال 1991 توانست جايزه "بهترين كتاب جنايي-حقيقي ادگار" را براي كتاب پر فروش خود با عنوان " كاغذ هاي فالاچي" دريافت كند. از ديگر آثار اين نويسنده مي توان به كتاب هايي چون " پادشاه كولي ها" ،" ناجي" و " ساخت آمريكا" اشاره كرد.

كتاب سرگذشت اين افسر بيش از سه ميليون نسخه در سراسر جهان فروش داشته است.نام اصلي كتاب "سرپيكو: داستان كلاسيكي از پليسي كه خريدني نبود" است.

بازي "آل پاچينو" در به تصوير كشيدن شخصيت خاص و منحصر به فرد " فرانك سرپيكو" يك شاهكار سينمايي به حساب مي آيد و او را براي بار دوم نامزد دريافت جايزه اسكار كرد. 

وي با مطالعه كامل كتاب مس و نيز تحقيقات شخصي يك بازي سينمايي بي نقص را از خود نمايش مي دهد.در يكي از روزهاي فيلمبرداري وي آن چنان در نقش خود فرو مي رود كه واقعا يك راننده متخلف را توقيف مي كند و مي خواهد با وي برخورد كند، اما متوجه مي شود كه برگ جريمه ندارد.

اين فيلم121دقيقه اي محصول مشترك ايتاليا و امريكاست .فيلم در زمان خود يك موفقيت دوباره براي آل پاچينو بعد از فيلم "پدر خوانده بود.

محلي كه در فيلم به عنوان خانه "سرپيكو" نمايش داده مي شود تنها چند بلوك تا خانه واقعي سرپيكو فاصله دارد كه در همان خيابان واقع شده است.

نمايش اين فيلم با اعتراض هاي شديد پليس امريكا همراه بود كه حتي در برخي سينماهاي نيويورك موجب درگيري پليس و مردمي شد كه خواهان نظارت بيشتر بر پليس شده بودند.

آل پاچينو قبل از شروع فيلمبرداري از "فرانك سرپيكو" دعوت كرد تا در خانه اي كه در منهتن اجاره كرده، حضور يابد و با او صحبت كند.وقتي آل پاچينو از او پرسيد:"چرا اين كار را كردي؟" سرپيكو پاسخ داد:"نميدانم آل، اگر اين كار را نمي كردم چگونه مي توانستم به موسيقي صلح گوش دهم؟"

فيلم نيز مانند كتاب لحظه اي را كه به سرپيكو شليك شد با جزييات كامل تصوير مي كند و نشان مي دهد كه چگونه دو پليس مواد مخدر بروكلين با اهمال خود در تيراندازي به سرپيكو مقصر بودند.

اين فيلم در 104 لوكيشن متفاوت در نيويورك فيلمبرداري شده است.در اين فيلم علاوه بر " آل پاچينو" بازيگراني چون:" جان راندلف" ،" بيف مگ گوئر" و " الن ريچ" به ايفاي نقش پرداخته اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها