این مجموعه مقالات که با گزینش و ترجمه علیاکبر علیزاد و رضا سرور از سوی انتشارات «بیدگل» منتشر شده، تأکیدی مجدد بر ارتباط دوسویه متن و اجرا، یا به نحو دیگر نویسنده و کارگردان است؛ بنابراین فصل اول کتاب در یازده مقاله به سنت نمایشنامهنویسی مدرن و فصل دوم نیز با 9 مقاله به اجرا و کارگردانی مدرن میپردازد.
در مقدمه این کتاب که به قلم مترجمان این مقالات نوشته شده، میخوانیم: «به رغم اینکه عمر تئاتر مدرن از صد سال گذشته است، ابعاد زیادی از این سنت و کار/ پژوهش فکریِ سازندگانش هنوز در کشور ما ناشناخته است. این تلاشی است برای گشودن نوعی فضای انتقادی/ فکری برای باز اندیشی در این سنت، نقد درونی آن و احتمالاً امید به نمایش وجه مخرب تجربهگرایی و کلیبافیهای شهودی/ غریزی/ دلی در نظریه و اجرای تئاتر مدرن ایرانی.»
در بخشی از این کتاب و در مقالهای از پیتر شوندی با عنوان «چخوف در تحول تئاتر مدرن» میخوانیم: «شخصیتها در نمایشنامههای چخوف در لوای نوعی چشمپوشی و انصراف زندگی میکنند. چشمپوشی از خوشیهای ناشی از کنش متقابل واقعی. این چشمپوشی شدید و کنایه را در هم میآمیزد مانع از هرگونه افراط میشود و علاوه بر این، فرم نمایشنامههای چخوف و جایگاه او در تحول تئاتر مدرن را تعیین میکند.»
کتاب «تنفس در هوای تئاتر» شامل مجموعه مقالاتی با گزینش و ترجمه علیاکبر علیزاد و رضا سرور در 245 صفحه، شمارگان 1000 نسخه و با قیمت 20 هزار تومان از سوی انتشارات «بیدگل» منتشر شد.
نظر شما