نشست رونمایی از دو کتاب عماد افروغ در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد
داوریاردکانی: دانشمند نباید دانش را در خدمت شغل قرار دهد/ مخالف ورود افروغ به حوزه سیاست بودم
دکتر رضا داوریاردکانی، رییس فرهنگستان علوم در نشست رونمایی از دو کتاب عماد افروغ گفت: افروغ کار بزرگی با انتشار این دو اثر کرده است اما معتقدم دانشمند حق ندارد دانش خود را در خدمت شغل قرار دهد زیرا دانش شغل نیست. باید در خدمت دانش بود و اگر فرد در خدمت دانش باشد آن وقت در خدمت شرف انسان خواهد بود.
فیلسوف رسالت دیگری دارد
داوریاردکانی گفت: افروغ کار بزرگی با انتشار این دو اثر کرده است. این دو اثر گویای مطالبی است که چیزی در درون وی است و به ما میگوید چرا فلسفه باید ملکه باشد؟ چون مونث است پس باید ملکه باشد. در قرون وسطی فلسفه را به خدمت کلیسا درآوردند اما با این حال نمیدانم فلسفه خادم است یا مخدوم؟ اما سخن افروغ را کم و بیش میفهمم و آن را احساس میکنم. قصد ندارم بگویم در همه مسائل با وی موافقم اما تا حدی همدیگر را درک میکنیم. بنده هفتاد سال دانشآموز بودم و از کسی که دلش برای دانش میتپد خوشنود میشوم.
وی با طرح پرسشهایی افزود: افروغ میتواند برود فلسفه حقوق یا فلسفه علوم اجتماعی درس بدهد و آراء و نظرات خودش را بیان کند اما مطلب این است که ما به کجا میرویم و چهکار میکنیم؟ و در این رفتن دم از نظم دینی میزنیم؛ نظمی که نمیدانیم چگونه برقرار میشود؟ بنیان نظری آن چیست؟ ما چگونه رفتار میکنیم و چگونه رفتارمان را توجیه میکنیم؟
داوریاردکانی ادامه داد: مکتب سیاسی جای خودش را دارد و سیاستمدار هم سخن از سیاست میزند اما منِ اهل فلسفه رسالت دیگری دارم و وظیفه من این نیست که دم از سیاست بزنم مخالفت یا موافقت سیاسی کار ما نیست. اگرچه همه ما یک موجود منتشر هستیم چه فیلسوف و دانشمند باشیم مانند بقیه مردم زندگی میکنیم و طبعا در این زندگی با برخی مسائل موافق و مخالفیم.
دانش شغل نیست
این متفکر بیان کرد: بنده همیشه فکر میکردم که احترامم به افروغ به دلیل این است که وی یک دانشمند است البته نه دانشمند اخلاقی، اگرچه اخلاق را رعایت میکند زیرا چیزی خلاف اخلاق از وی ندیدم. با ورود وی به کار سیاسی مخالف بودم اگر چه در سیاست هیچ پروایی نداشت که نظر و سخنش را بگوید و برای این کار صراحت کافی داشت اما یکدفعه سیاست را رها کرد و به سوی علم رفت.
داوریاردکانی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: افروغ فرد امیدواری است و سالها در پژوهش کوشش کرده؛ چون مسلمان و معتقد است. وی تلاش کرده برای نظامی که در تفکر اسلامی داریم، بنایی پیدا کند. از این رو سراغ ابن سینا، خواجه نصیر، ملاصدرا و دیگران رفته و همت کرده است. وی دانش را شغل خود قرار نداده اگرچه بنده افتخار میکنم که نان علم میخورم، اما دانشمند حق ندارد دانش خود را در خدمت شغل قرار دهد زیرا دانش شغل نیست. باید در خدمت دانش بود و اگر فرد در خدمت دانش باشد آن وقت در خدمت شرف انسان خواهد بود.
این متفکر ادامه داد: افروغ کار خوبی را ترجمه کرده، اگرچه هنوز فرصت دارد کارهای خوب انجام دهد. وی به آرامی سراغ کارهای پژوهشی رفت و آثار خوبی تالیف کرد و بدون ادعا با علم همراه بودن قابل احترام است زیرا چنین پژوهشها و تحقیقاتی به بالا بردن علم یاری میرساند و به اعتلای شرف انسان کمک میکند.
معرفی بسکار در حوزه فکر ایرانی
در بخش دیگری از این نشست حجتالاسلام پارسانیا گفت: این دو کتاب همانطور که افروغ نیز اشاره کرد، کار دو دهه تلاش است. دیالکتیک بسکار پروژه وی بوده و عملا بخش قابل توجهی از این پروژه با این کتاب تحقق یافته است. ورود حوزهای از اندیشه بسکار با انگیزهای بیشتر مورد توجه مولف قرار گرفت، اگرچه نمیتوان بسکار را به آنچه که از مولف میخوانید، محدود کرد.
این پژوهشگر و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: افروغ بیش و پیش از همه در رویکردهایی که در حوزه علوم اجتماعی بود، رئالیسم انتقادی را مورد توجه قرار داد و پروژه معرفی بسکار و ورود وی را به عرصه فکر جامعه ایرانی به عهده گرفت. در تدریسهای مکرر و ترجمههایی که داشت قدم به قدم بحث را در حوزه علوم اجتماعی میان دانشگاهیان و دانشجویان در سطوح مختلف مطرح کرد و امروزه منبع خوبی را برای معرفی این نظریه با گزینش خوبی از کار بسکار ارائه داده است.
دو کتابی که ثمره عمر است
افروغ در شرح ترجمه و آشنایی بسکار گفت: این دو کتابی که اخیرا از بنده منتشر شده، شاید ظاهرا دو کار باشد، اما ثمره عمر من است. بنده 24 سال است که در انتظار چنین روزی بودم. زمانی که با رئالیسم انتقادی آشنا شدم دانشجوی دکتری بودم از آن زمان به بعد تلاش کردم در نشر این تفکر کوشا باشم و پایان نامهام تا حدودی در کلاسهای درس کارشناسی ارشد و به ویژه در دوره دکتری بر این اساس شکل گرفت.
این پژوهشگر فسلفه ادامه داد: در این حوزه کتاب «سایر» را ترجمه کردم و دو تن از دانشجویان رساله دکتری را به طور ویژه درباره «تونی داسون» و دیگری که مقایسه هویت از دیدگاه ملاصدرا و روی بسکار بود، اختصاص دادم با این حال احساس میکردم در بحث دیالکتیک بسکار و شرح کاملی از کل رئالیسم انتقادی از دیالکتیک تا چرخش معنوی خالی است.
در پایان این نشست از دو کتاب رونمایی شد و از دستاندرکاران تهیه و تالیف این کتاب در نشر علم از حروفچین، صفحهآرا و صفحهبند که مولف را یاری داده بودند با اهدای لوح تقدیر قدردانی شد.
نظر شما