دوشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۰
خانیکی: قندی بخشی از سرمایه نمادین کشور ما بود/ صدیقی: قندی در روزنامه‌نگاری برای مخاطب دام پهن می‌کرد

هادی خانیکی در مراسم نکوداشت یاد حسین قندی گفت: «قندی بخشی از سرمایه نمادین کشور ما بود و وظیفه نسل کنونی جاری ساختن مهارت‌های حرفه‌ای و دانشی وی در فضای روزنامه‌نگاری کشور است.» صدیقی هم گفت: قندی یک آرتیست کامل بود و به راحتی دیگران را فریب می‌داد؛ کاری که در روزنامه‌نگاری باید بلد باشیم یعنی پهن کردن دام برای مخاطب.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) مراسم نکوداشت یاد حسین قندی، استاد پیشکسوت روزنامه‌نگاری یکشنبه پنجم اردیبهشت با حضور جمعی از استادان پیشکسوت حوزه رسانه، معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد و نیز خانواده آن مرحوم در محل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها در تهران برگزار شد.

هادی خانیکی، مدیر گروه ارتباطات دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه قندی نمادی از هم پیوندی و قرابت بین سلوک و دانش است، گفت: رفتن او فضای روزنامه‌نگاری کشور را سخت تکان داد و ابعاد این اتفاق حتی فراتر از مرزهای ملی هم رفت. حسین قندی بخشی از سرمایه نمادین کشور ما بود و وظیفه نسل کنونی جاری ساختن مهارت‌های حرفه‌ای و دانشی حسین قندی در فضای روزنامه‌نگاری کشور است.

وی ویژگی دیگر قندی را تلاش برای کاهش فاصله بین روزنامه‌نگاری حرفه‌ای و روزنامه‌نگاری آکادمیک دانست و در پایان سخنانش ضمن تسلیت مجدد به مناسبت سالمرگ درگذشت قندی یاد حسین پرتویی و احمدرضا دریایی را نیز گرامی داشت.

روزنامه‌نگاری مسئولیت اجتماعی است
محمدمهدی فرقانی، رئیس دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی نیز با بیان اینکه هیچ اتفاق جدیدی بدون تکیه بر میراث و دستاورد گذشته رخ نمی‌دهد و اگر قندی، قندی شد، به دلیل برخورداری او از میراث بزرگان قبل از خودش بود گفت: یکی از مشخصه‌های روزنامه‌نگاری نسل من و قندی عشق به این حرفه بود و هنوز هم معتقدم روزنامه‌نگاری نه فقط یک شغل بلکه فراتر از آن یک مسئولیت اجتماعی است که در نهایت به یک خدمت اجتماعی منجر می‌شود.

وی با تاکید بر لزوم توجه روزنامه‌نگاران به روزنامه‌نگاری اخلاق‌مدار گفت: روزنامه‌نگاری فاقد اخلاق هم خودش، هم حرفه‌اش و هم جامعه‌اش را از بین می‌برد پس باید قبل از هر چیز به آرمان‌ها و اصول اخلاق حرفه‌ای در روزنامه‌نگاری پایبند بود.

قندی یک آرتیست کامل بود
فریدون صدیقی نیز طی سخنانی خلاقیت، ذکاوت و دانش را ویژگی‌های حسین قندی دانست و افزود: همه اینها کمک کرد که او در فضای زیست آموزشی، به آدمی یگانه تبدیل شود.

وی افزود: قندی همه عناصر یک شخصیت کامل را در خود داشت؛ او یک آرتیست کامل بود و آدمی بود که به راحتی می‌توانست دیگران را فریب دهد؛ کاری که دست کم در روزنامه‌نگاری باید بلد باشیم یعنی پهن کردن دام برای مخاطب.

قندی دیگران را با شوق به روزنامه‌نگاری متمایل می‌کرد
علی‌اکبر قاضی‌زاده، مدرس روزنامه‌نگاری نیز با بیان اینکه کمتر شاگردی از میان شاگردان قندی سراغ دارم که شور روزنامه‌نگار بودن را از او نگرفته باشد، گفت: حسین قندی این قدرت را داشت که دیگران را هم با شوق به این حرفه متمایل کند.

همسر حسین قندی نیز در سخنان کوتاهی با بیان اینکه آرزوی من و بچه‌های حسین قندی این است که شاگردانش راه او را ادامه دهند، گفت: حسین قندی آزاده زیست و سبکبال رفت.

معارفه رئیس جدید دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها
همچنین مراسم تودیع و معارفه روسای قدیم و جدید دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها با حضور حسین انتظامی، معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از استادان حوزه روزنامه‌نگاری در محل این دفتر در تهران برگزار شد.
 
حسین انتظامی، معاون مطبوعات وزیر ارشاد در ابتدای مراسم ضمن گرامیداشت نخستین سالگرد درگذشت محروم حسین قندی استاد خبرنویسی با اشاره به خدمات سلطانی‌فر در این دفتر گفت: احیاء فصلنامه رسانه، اخذ درجه علمی برای آن، تشکیل مجمع روسای دانشکده‌ها و مدیران گروه‌های ارتباطات و همفکری در زمینه رتبه‌بندی خبرگزاری‌ها، روزنامه‌های سراسری و نشریات را از عمده‌ترین خدمات سلطانی‌فر در حدود سه سال تصدی مسئولیتش در دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها است.

وی با قدردانی از این تلاش‌ها، گیتا علی‌آبادی را که ۱۰ سال به عنوان معاون آموزشی در دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها فعالیت کرده است، به عنوان رئیس جدید این دفتر به فال نیک گرفت و برای او آرزوی توفیق کرد.

سلطانی‌فر نیز با بیان اینکه علیرغم کاهش شدید نیروی انسانی در اوایل دوران مسولیتش در این دفتر، عملکرد آن دچار افت نشده توضیحاتی را درباره فعالیت‌های خود در این دفتر ارائه کرد.

وی انتشار عمومی و رایگان نسخه‌های دیجیتال فصلنامه رسانه را از اقدامات مهم این دوره و گامی برای خدمت به اصحاب رسانه عنوان کرد و گفت: در این مدت ۹۵ شماره از فصلنامه‌های رسانه در یک لوح فشرده و به قیمت تنها ۵ هزار تومان در اختیار عموم مخاطبان قرار گفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها