گزارش ایبنا از آیین رونمایی از سامانه «پژوهشکار» در ایران داک
شریعتی: سامانه «پژوهشکار» موجب ذخیرهسازی اطلاعات میشود/ نظری: آموزش تولید کتاب براساس پایاننامه با «پژوهشکار» امکانپذیر است
مجتبی شریعتی نیاسر، معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در آئین رونمایی از «سامانه پژوهشکار» با اشاره به لزوم همکاری پژوهشگران با سامانه «پژوهشکار» گفت: «سامانه پژوهشکار» از یک سو موجب تقویت توجه به آمار، ذخیرهسازی اطلاعات و از سوی دیگر آموزش جامعه علمی کشور برای ورود اطلاعات، پژوهشها و آگاهی از منابع است.
«پژوهشکار» امکانی برای یادگیری و آموزش پژوهش
«پژوهشکار» سامانهای برای یادگیری، آموزش و ارزیابی پژوهش است و همه پژوهشگران اعم از داوران محتوای پژوهشی، استادان راهنما در امر پژوهش، نشر پژوهش و فعالان حوزه تجاریسازی پژوهش میتوانند از آن بهرهمند شوند. با «پژوهشکار» امکان یادگیری و آموزش پژوهش در یک ایستگاه ممکن میشود و نیاز به متوقف کردن پژوهشهای رفعتکلیفی و بداخلاقیهای علمی از طریق کمک به خودتوانمندسازی خانواده تحقیق و توسعه دانشگاهی را برطرف میکند.
شریعتی گفت: یکی از نقاط ضعف بخشهای مختلف سازمانهای ایران فقدان تمرکز در حوزه آمار و اطلاعات است که منجر به دوبارهکاری و موازیکاری میشود. گاهی مواقع نیز در جریان نبود این تمرکز کارهای خلافی صورت میگیرد که ناشی از نداشتن آگاهی است؛ بنابراین «سامانه پژوهشکار» از یک سو موجب تقویت توجه به آمار، ذخیرهسازی اطلاعات و از سوی دیگر آموزش جامعه علمی کشور برای ورود اطلاعات، پژوهشها و آگاهی از منابع را ایجاد کرده است.
وی با اشاره به لزوم تقویت همکاری بین وزارت علوم و پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات افزود: اگر دانشگاه خود را در حوزه ارائه اطلاعات موظف نمیداند نشان از یک نقطه ضعف است که در طول زمان در کسب آگاهی دانشگاهیان بهویژه دانشجویان تاثیرگذار است. بنابراین ضروری است تا راهکاری برای ملزوم کردن دانشگاهها صورت گیرد. «پژوهشکار» برای تحقق این هدف موثر است. وزارت علوم نیز آمادگی خود را برای تقویت همکاری با پژوهشگاه برای رفع برخی مشکلات این مرکز علمی اعلام میکند.
شریعتی با اشاره به اهمیت توجه به عوامل تشویقی برای تقویت همکاری پژوهشگران با سامانه پژوهشکار ادامه داد: یکی از راههای تقویت ارتباط بین معاونت آموزشی و پژوهشگاه اعطای وام به دانشجویان مقطع دکتراست. بهعبارت دیگر دانشجویان با دریافت این وام میتوانند پیشنهادهای پژوهشی خود را در اختیار «سامانه پژوهشکار» قرار دهند.
وی با تاکید بر اهمیت دورههای آموزشی (ایرانداک) گفت: دورههای آموزشی پژوهشگاه را در متن دانشگاهها احساس نمیکنم که به برنامهریزی دقیقتری نیاز دارد. تقویت تعاملات خارجی برای تقویت آرشیو پژوهشگاه نیز به دو صورت مستقیم و لینک انجام میشود، همچنین ارائه خدمات به مراکز آموزشی بینالمللی میتواند جزو اهداف پژوهشگاه باشد.
«پژوهشکار» سامانهای برای توقف پژوهشهای رفع تکلیفی
دکتر مریم نظری، متخصص سواد اطلاعاتی و مجری طرح «سامانه پژوهشکار» در تشریح ویژگیهای این سامانه اظهار کرد: یکی از فعالیتهای پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران در بخش پایاننامهها و پژوهشهاست اما پژوهشهای صورت گرفته در سطح کشور چندان اثربخش نیستند. بنابراین پژوهشگاه تصمیم به راهاندازی «سامانه پژوهشکار» برای متوقف کردن پژوهشهای رفع تکلیفی گرفت. ارتقاء ارزیابی پژوهشها از جمله اهداف اصلی طراحان این سامانه است. همه پژوهشگران، داوران پژوهشی، فعالان تجاریسازی پژوهشها مخاطبان «سامانه پژوهشکار» هستند.
وی با اشاره به رویکرد خودتوانمندسازی در ایجاد «سامانه پژوهشکار» افزود: کتابهای روشتحقیق برای کارآیی پژوهشی کارآمد نیست بنابراین با توجه به منحصربه فرد بودن هر یک از پژوهشها در راهاندازی سامانه و فرایند آموزش بر اهمیت شروع از خود تاکید شده است. بنابراین توسعه سه دانش «موضوعی»، «روششناختی» و «بافتی» از جمله رویکردهای اصلی پژوهشگاه است که از طریق کتابهای روش تحقیق قابل دسترس نیست. «پژوهشکار» به کاربر یاد میدهد که چطور یاد بگیرد.
آموزش تولید کتاب براساس پایاننامه
نظری ادامه داد: در طراحی سامانه از چندین سایت آموزشی بینالمللی مانند پایگاه انتشارات «سیج» استفاده شده است؛ همچنین دسترسی آسان و سریع را برای کاربران ایجاد کردهایم. اصول نگارش سایت نیز بر ساده، کوتاه و کاملنویسی استوار است. ساختار سامانه پژوهشکار شامل آموزش، منابع، نمونهها، جستجو، براساس موضوع، منبع، رشته و مراحل پژوهش شکل گرفته است.
وی همچنین اظهار کرد: کاربر میتواند با مراجعه به انتهای بخش از دیگر خدمات مانند معرفی انواع کتاب، ویدئو و وبلاگ نیز استفاده کند. کاربران روشهای تبدیل پژوهش به کتاب را نیز فرامیگیرند و میتوانند بهعنوان یک پیشنهاد دهنده عمل کنند. کتابهای برگرفته شده از پایاننامهها و رسالههای دکتری نیز در اختیار کاربران قرار دارد.
این مشاور خودتوانمندسازی افزود: برای اثربخش کردن سامانه «پژوهشکار» نیازمند بازبینی آییننامهها و تاکید بر ارجاع به پژوهشگران بهعنوان یک منبع پژوهشی است.
نظر شما