«به سوی فهم قرآن» با ظرفیتهای رسانههای دیجیتال در نمایشگاه قرآن/ از قلمهای نورانی تا آلبوم صوتی معجزه
بخش رسانههای دیجیتال در بیست و چهارمین نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم نخستینبار بهصورت مستقل برپا شده است. فناوریهای جدید در عرصه نشر با توجه به قابلیتهای فراوان آن زمینهساز تولید محصولات متنوع از سوی ناشران دیجیتال قرآنی شده که ظرفیتهای مهمی را برای تدبر در قرآن ایجاد میکند.
بیست و چهارمین نمایشگاه بینالمللی قرآنکریم نخستین دورهای است که ناشران دیجیتال به شکلی مستقل به عرضه و فروش محصولات خود اقدام میکنند. سیدمرتضی سجادینژاد، مدیر بخش رسانههای دیجیتال بیست و چهارمین نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) میگوید: 40 موسسه قرآنی براساس فناوریهای جدید به تولید اثر مشغولند و در این دوره از نمایشگاه قرآن کریم حضور دارند.
قلمهای نورانی در نمایشگاه نور
بخش رسانههای دیجیتال در رِواق شرقی مصلی برپا شده و «قلمهای قرآنی» به واسطه بنرهای بزرگ و رنگی که غرفهداران نصب کردهاند توجه هر بازدیدکنندهای را به خود جلب میکند. «قلمهای قرآنی» در روخوانی، روانخوانی، فصیحخوانی، ترتیل، حفظ و تثبیت همچنین یادگیری ترجمه به زبانهای مختلف به افراد کمک میکند. کارکرد راحت این قلم موجب شده تا استقبال بالایی از این محصول صورت گیرد.
کاربر این قلم هوشمند فقط کافی است تا نوک قلم را بر آیات قرار دهد. حسگرهای تعبیه شده در این قلم در کسری از ثانیه فعال میشوند و صوت قاری به گوش میرسد. فناوری قلمهای هوشمند با ذخیره کدها، صوتها و برقراری ارتباط میان آنها محیط یادگیری تعاملی را ایجاد میکند. قلمهای قرآنی هرساله با قابلیتهای متنوعتر و گستردهتری در نمایشگاه قرآن کریم عرضه میشوند.
«قلم هوشمند قرآنی» در اندازهها و قابلیتهای مختلف در نمایشگاه قرآن کریم عرضه شده است. افزایش تعداد اصوات قاریان، قرائت ترجمه آیات، افزایش تکرار ترجمه و قرائت آیات و واژگان همچنین استفاده از هندزفری (گوشی) درصورت تمایل کاربر ازجمله این قابلیتهاست. عرضهکنندگان قلمهای هوشمند، این دستاورد «صبحی طه» مخترع سوری را وسیلهای کاربردی برای همه گروههای سنی معرفی میکنند که حمل آسان و آموزش قرآن بهصورت فردی از مهمترین ویژگیهای آن بهحساب میآید.
نمایشگاه قرآنکریم و توجه به فناوریهای جهان
نمایشگاه بهترین فرصت برای معرفی و عرضه نخستینهاست. موسسات حاضر بخش رسانههای دیجیتال بیست و چهارمین نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم در تلاش برای عرضه محصولات جدید به بیرون از مرزهای کشور نیز توجه داشتهاند. اجرایی شدن ایدههای مختلف در عرصه دیجیتال در فقدان فناوری، موجب توقف فعالان حوزه نشر دیجیتال نشده است.
«قرآن دیجیتالی مرجع 3»، «کتابخوان»، «قلم هوشمند مرجع» از جمله محصولات عرضه شده شرکت لئونو در بیست و چهارمین نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم است. مرجعهای لئونو به شکل لمسی و دکمهای طراحی و تولید شدهاند. «مرجع 6 لئونو» علاوه بر نمایش متن «قرآن کریم» قابلیت نمایش متن «صحیفه سجادیه»، «مفاتیح اللجنان» و «نهجالبلاغه» را نیز دارد. کاربر بعد از انتخاب سوره، آیه، صفحه، جزء و حزب دلخواه میتواند خط نگارش آسان را نیز انتخاب کند. ظرفیتی که برای کمبینایان و افراد مسن پیشبینی شده است.
انتخاب از بین پنج قاری و نوع ترجمه نیز از دیگر ظرفیتهای این دستگاه است. بعد از انتخاب هر یک از موارد، کاربر کافی است دکمه شروع را فشار دهد. افزایش و کاهش صدا، امکان کوچک و بزرگ کردن صفحه نمایشگر نیز برای کاربر مهیا شده است. «مرجع 6 لئونو» با نرمافزار ایرانی طراحی شده در «شرکت الکترونیک لئونو» از سوی شرکتی در چین ساخته شده، بهعبارت دیگر ایده اصلی تولید این دستگاه بومی است. «مرجع 3 لئونو» عرضه شده از سوی «شرکت الکترونیک لئونو» ابزاری قابل حمل مانند تلفن همراه است.
طنین نجواهای آشنا در نمایشگاه قرآنکریم
موسسات حاضر در بخش دیجیتال بیست و چهارمین نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم با توجه به اصل نوآوری و خلاقیت از امکانات موجود در نمایشگاه بهره گرفتهاند. استفاده از جذابیت صدای آشنای، صداپیشگان فیلمهای سینمایی کشورمان از جمله این خلاقیتهاست. «موسسه فرهنگی هنری روزگار طرفه» که در عرصه تولید محصولات چند رسانهای کتاب و نرمافزار فعالیت میکند در بیست و چهارمین نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم با عرضه «آلبوم صوتی معجزه» در این دوره از نمایشگاه حاضر شده است. چهار صداپیشه معروف کشور چنگیز جلیلوند، فریبا رمضانپور، سعید مظفری و مریم شیرزاد در این مجموعه ترجمه قرآن مرحوم طاهره صفارزاده را قرائت کردهاند.
«آلبوم صوتی معجزه» بهصورت mp3 تهیه شده که در هر نوع دستگاه پخش قابلیت اجرا دارد. علاوه بر لوح فشرده فلش نیز پیشبینی شده است.
بود و نبود بخش رسانههای دیجیتال نمایشگاه قرآن کریم
نمایشگاه قرآن کریم همانند دیگر نمایشگاهها عرصه رقابت موسسات و نهادها از جمله ناشران دیجیتال است. سخن اصلی ارائهدهندگان انواع محصولات دیجیتالی در بیست و چهارمین نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم اطلاق «نخستینبار» در معرفی محصول دیجیتالی است. ادعایی که نیازمند تعریف است.
سجادینژاد در تعریف محصول جدید میگوید: «محصول جدید به محصولی اطلاق میشود که طی یکسال گذشته یعنی حد فاصل بین دو نمایشگاه تولید شده است؛ این تعریف بین همه تولیدکنندگان انواع محصولات نشر دیجیتال مشترک است.»
پیشبینی فضایی مستقل با عنوان رسانههای دیجیتال برای نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم زمینههای افزایش رقابت بین فعالان این حوزه را تقویت میکند تا علاوه بر توجه به پایههای دانش خود برای تولید محصولات متنوعتر برای دو مخاطب داخلی و خارجی به تولید محصول اقدام کنند.
بخش رسانههای دیجیتال بهگفته سجادینژاد، نظر مخاطبان غیرایرانی از جمله بازدیدکنندگان آلمانی را نیز بهخود جلب کرده؛ بنابراین بهنظر میرسد مجاورت و یا بهتعبیری دیگر زیر یک سقف قرار گرفتن بخش «عفاف و حجاب» و «رسانههای دیجیتال» همخوانی ندارد. استدلال متولیان برای همخانه شدن این دو بخش پیشگیری از سردرگمی بازدیدکنندگان است؛ در صورتی که این همخانه شدن این دو بخش جز غافلگیری ناخوشایند نتیجهای برای بازدیدکنندهها ندارد.
«به سوی فهم قرآن» با ظرفیتهای رسانههای دیجیتال
«به سوی فهم قرآن» بهعنوان شعار بیست و چهارمین نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم انتخاب شده است. گرایش اقشار مختلف مردم به انواع ابزار هوشمند، مجالی برای تحقق این شعار است. نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم فرصتی برای معرفی دستاوردها و قابلیتهای فناوری نوین به بازدیدکنندگان و ظرفیتی برای جذب بیشتر به سوی آموزههای قرآنی و در نهایت ایجاد زمینههای سبک زندگی اسلامی است.
نظر شما