به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، ایوب دهقانکار در حاشیه بازدید از سیویکمین نمایشگاه بینالمللی چاپ و بستهبندی تهران در جمع خبرنگاران با اشاره به جایگاه صنعت چاپ عنوان کرد: صنعت چاپ محل تلاقی حوزه صنعت، فن با حوزه هنر است و همین نگاه موجب میشود که چاپ را یک صنعت استراتژیک و راهبردی بدانیم.
وی ادامه داد: صنعت چاپ با توجه به کثرت جامعه مخاطب نیز اثرگذار است؛ تقریباً هیچ قشری از اقشار جامعه نیست که با صنعت چاپ مرتبط نباشد و بهطور کلی یک صنعت بومی و فراگیر است که با سایر صنایع مهم و جدی در ارتباط است.
دهقانکار با اشاره به دیگر وجه صنعت چاپ، افزود: این صنعت بهدلیل بحث نرم و هنری نیز در شرح وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است بنابراین، در وزارتخانه اداره کل چاپ و نشر وجود دارد؛ گرچه بیشتر تمرکز بر محل تلاقی حوزه چاپ و نشر است اما این به معنی کم اهمیت بودن حوزههای دیگر این صنعت، از نظر وزارت فرهنگ نیست.
وی افزود: وقتی در اینجا میگوییم وزارت فرهنگ صرفاً حوزه فرهنگی خاص نیست، بلکه فرهنگ، کل زیستبوم جامعه را شامل میشود و به دلیل فراگیر بودن و خیلی از ویژگیهای دیگر، چاپ را یک صنعت استراتژیک میدانیم و بر خودمان فرض میدانیم که در سیاست کلان به این حوزه اهتمام ویژه داشته باشد.
مشاور معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین به رویکردهای این وزارتخانه بهصورت ویژه اشاره کرد و گفت: ۲ رویکرد را بهطور ویژه دنبال خواهیم کرد؛ در درجه نخست حمایت از تولید است؛ زیرا با توجه به ظرفیتی که صنعت چاپ دارد، شرکتهای دانشبنیان خوبی در این حوزه فعال هستند و میتوانند آینده خوبی را در این حوزه برای کشور رقم بزنند.
وی ادامه داد: بهروز بودن این صنعت، اهمیت ویژهای دارد، شاید بهروز بودن در صنایع دیگر به سرعت چاپ، نباشد اما هر سال که در نمایشگاه چاپ حضور پیدا میکنیم شاهد محصولات، ایدهها و تولیدات جدید هستیم و یکی از شروط اساسی آن بهروز بودن تجهیزات و ماشینآلات است.
بهگفته دهقانکار، مجموع این عوامل موجب میشود که به یک نیروی درونزا در حوزه صنعت چاپ تبدیل شویم، با همین نگاه نیز بر بحث صادرات فرهنگی تمرکز خواهیم داشت؛ زیرا صنعت چاپ، هزینهبر است و ارزان نیست و به لحاظ قیمت دستگاهها باید نگاه ویژهای به آن داشته باشیم؛ بنابراین در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بحث صادرات محصولات فرهنگی و چاپی را تقویت میکنیم.
وی در ادامه با بیان اینکه یکی از سیاستهای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در کلان برنامههای فرهنگی، بحث «اقتصاد فرهنگ» و تقویت اقتصادی حوزه فرهنگ است، عنوان کرد: همه تلاش خود را به کار خواهیم گرفت که برای توانمندی این صنعت با همکاری صنف و صنعت کمک کنیم، در این حوزه نقش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صرفاً نقش حمایتی، تسهیلکننده و کاتالیزور است تا با حمایت از تولید داخل و حمایت از صادرات محصولات چاپی به این صنعت کمک کنیم.
دهقانکار همچنین به برخی از مسائل و دغدغههای فعالان صنعت چاپ، ادامه داد: تلاش میکنیم چالشهایی که در حوزه مجوزها و تسهیلات اعطایی وجود دارد را در قالب کارگروهی با حضور سه ضلع وزارت فرهنگ، وزارت صمت و اتحادیه بررسی کنیم تا در یک همافزایی برای رفع مشکلات موجود در حوزههای مختلف قدم برداریم.
وی همچنین افزود: در حوزه صنعت چاپ باید نگاهی یکپارچه داشته باشیم، در این بخش علاوه بر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت صمت، بانک مرکزی یا دستگاههای دیگر باید در کنار همدیگر قرار بگیریم تا از صنعت چاپ حمایت کنیم امادر این میان بازیگر و کنشگر اصلی صنف و فعالان چاپ هستند.
نظر شما